Hej! Har försökt googla mig fram men hittar inget bra svar. Vi har haft en lång period av torka men sen regnade det en bit under två dagar. Gräsmattan är fortfarande gul. Är det OK att klippa på hög höjd då, eller är rekommendationen att vänta ut torkan till gräset är grönt?
 
Min erfarenhet från 2018 är att är gräset helt gult så behöver man inte klippa det förrän året efter tyvärr.

Halva gräsmattan här är helt gul, det enda som tar sig är något ogräs och vallmo...
 
Är det gult, låt det vara.
 
Så här ser det ut (mycket ogräs och skit - vi ska försöka renovera i höst)
 
  • Trädgård med gräsmatta, träd, staket och blå himmel på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med gräsyta, träd, buskar, staket, och del av hus i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solljus, grön gräsmatta, buskar, del av vit byggnad, skuggor, sommardag, stenig mark i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
LLåt gräset vara
 
Du kan klippa på hög höjd för att toppa ogräset. På gräset finns det som sagt inget att klippa.
 
Nu ser det ju inte särskilt högt ut. Men jag hade ungefär samma problem. Stora fläckar med brunt gräs. Sen en del maskrosor och annat ogräs som växt sig ganska högt. De delar av gräset som fortfarande var grönt, var också ganska långt. Av erfarenhet vet jag att det är bättre att klippa det. Dock ett hack högre än normalt. Annars tar ogräset över. Det levande gräset mår inte heller bra av att stå oklippt. Samt att det går åt mer vatten när gräsmattan är oklipp. Det gör att mer gräs dör, samt att det bruna får mindre chans att återhämta sig.
 
A AG A skrev:
Nu ser det ju inte särskilt högt ut. Men jag hade ungefär samma problem. Stora fläckar med brunt gräs. Sen en del maskrosor och annat ogräs som växt sig ganska högt. De delar av gräset som fortfarande var grönt, var också ganska långt. Av erfarenhet vet jag att det är bättre att klippa det. Dock ett hack högre än normalt. Annars tar ogräset över. Det levande gräset mår inte heller bra av att stå oklippt. Samt att det går åt mer vatten när gräsmattan är oklipp. Det gör att mer gräs dör, samt att det bruna får mindre chans att återhämta sig.
Det låter vettigt! Kan ju till och med skippa gå över de delar där gräset är så pass lågt att bladen inte nuddar.

En annan fråga om din gräsmatta var liknande. Har du fått till det grönt och fint nu, vilka steg tog du / allmänna tips för att göra det så enkelt som möjligt?
 
Jag har haft torka i drygt 6 veckor. Fick 15mm regn för tre dagar sedan. Klippte det i förrgår, så det är lite tidigt ännu. Men det är ändå otroligt mycket grönare redan. Så det går jättefort när regnet kommer.
Jag lärde mig detta 2018, då det var flera torrperioder, så jag vet att det fungerar.

Jag har alltså inte gjort annat än att klippa det nästan omedelbart efter regn. Absolut inget gödsel nu, då bränner du gräset. Om du har vertikalskärare, så är det döremot jättebra (ska dock inte förväxlas med mossrivare, som är döden för gräsmattan efter torka).
 
Redigerat:
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Kort gräs tål torka sämre av en hel rad anledningar.
Bearbetad jord evaporerar vatten snabbare.
Jord utan täckning torkar snabbare.
Så rådet är att klippa gräset, bearbeta jorden och skapa bar jord?

Att kapa på höjden för att lättare kunna klippa när det väl kommer regn kan vara en bra idé men man kan också fundera på varför vissa växter klarar torkan medan det korta gräset inte gör det lika bra. Vill man ha grönska så finns det ledtrådar nu.
 
Åsa Lund
Ogräset är nästan det enda som är grönt i vissa gräsmattor just nu. Lägg tiden du hade tänkt lägga på gräsklippning på att istället rensa bort ogräset med rötterna.
 
Redigerat:
Så att man får en enhetligt brun matta vid nästa torka? För min del får det gärna vara flera olika sorteras växter.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ogräset är nästan det enda som är grönt i vissa gräsmattor just nu. Lägg tiden du hade tänkt lägga på gräsklippning på att istället rensa bort ogräset med rötterna. Bra inför framtiden.
Varför ska man ta bort det enda som just nu är grönt? Verkar kontraproduktivt 🙂 För mig spelar det ingen roll exakt vad ”gräsmattan” består av, bara den är någorlunda grön och platt. Små blommor som teveronika och klöver är också trevligt. Vi har även lite ”äng” där de högre blommorna får växa ifred.
 
Åsa Lund
M mrsnhp skrev:
Varför ska man ta bort det enda som just nu är grönt? Verkar kontraproduktivt 🙂 För mig spelar det ingen roll exakt vad ”gräsmattan” består av, bara den är någorlunda grön och platt. Små blommor som teveronika och klöver är också trevligt. Vi har även lite ”äng” där de högre blommorna får växa ifred.
Mitt svar var kanske färgat av att jag nyss läst en tråd där TS var inne på att spruta mot ogräs på barmark. https://www.byggahus.se/forum/threa...oere-eller-efter-matjord.492063/#post-5294826
Personligen låter jag ogräset vara kvar, förutom maskrosor.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Mitt svar var kanske färgat av att jag nyss läst en tråd där TS var inne på att spruta mot ogräs på barmark. [länk]
Personligen låter jag ogräset vara kvar, förutom maskrosor.
Varför? Det är väl en bra idé att passa på att rensa ogräs när det är torrt och växt på sig? Lättare att hitta allt och att dra upp med roten. Ger även mer vatten och syre till det gula gräset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.