Ja, kanske inget problem? Kanske haft en tanke att solfångarna inte klarar trycket, men det kanske inte är ett problem, och trycket blir väl inte så stort heller.

Kanske får prova helt enkelt.

Fast största anledningen är ju effekten som går åt.
 
B
Är väl inget problem med "för mycket" flöde genom solfångare, förutom att man gör av med lite el I onödan.

Jag hade nog provat 250w pumpen. Med lite motstånd i solfångaren o slangar så lär den inte dra 250W, kanske snarare 150W.

Säg att den förbrukar 100W mer än en helt optimal pump, och man kör den i 10h per dag 3 månader om året så är det ca 90kWh/år som kan sparas på optimal pump. Det blir inga stora pengar att spara. Så funkar den så hade jag kört vidare med pumpen som finns, tills den lägger av. Dessutom kommer ju värmen från den onödiga elförbrukningen poolen till nytta.
 
  • Gilla
studiomannen
  • Laddar…
Liten update:

Vattnet snurrar i den slutna slingan, varmt.och gott!
Tyvärr kan jag inte stänga av pumpen för den går inte.igång igen, jag måste starta om med att köra in vatten från vattenslangen. Förstår inte varför riktigt...

Blir nog till att montera pump som inte behöver sluten slinga utan orkar pumpa uppåt några meter på egen hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.