Jag är i farten att gjuta en platta på 58kvm i Umeå, men fick höra av en bekant att man inte ska gjuta en platta nu och låta den stå över vintern? Jag hade nämligen tänkt att göra det och beställa en carport till våren...
Någon som vet om det stämmer?
 
Jag läste på byggbetongs hemsida att dom hade nån frystillsats mot tillägg, är det sån du menar?
man kanske kan lägga presseningar över natten så att det inte tokfryser?
 
Vi fick rådet att isolera vår garageplatta över vintern med halm. Ett par runbalar med halm och ett par rejäla presseningar gick åt. Plattan sprack inte, om den hade klarat sig utan dessa åtgärder var vi inte beredda att testa.
 
Hur tror ni alla betongbyggen klarar vara igång över vintern?

Det här att man ska isolera den hela vintern är overkill, likadant att amatörer vattnar sin platta i flera veckor. På vintern så kan mna gå upp i betongklass för att få plattan att härda snabbare, det finns frosttillsatser och man kan beställa värmd betong. Efter gjutning lägger man på isolering, cellplast, negerhud (kan inte riktiga namnet) men det ser ut ungefär som det liggunderlaget man har när man tältar. Vill man vara extra noga så täck med plast och isolering. Efter en vecka kan jag med säkerhet säga att du kan plocka bort isoleringen. Men om plattan skall stå exponerad för väder och vind över vintern måste du ha ett tillsatsmedel som kallas för "Luftporbildande medel" Det gör att vattnen inte kan tränga in i plattan och frostspränga den.
 
tala med betongstationen om väderförhållandena. där finns goda råd. fast värme i betongen är som sagt att rekommendera+ någonslags av accelerator=tillsats som lanske då några procent snabbcement och luft.
luftporbildande medel som membran saltsyra eller krympspärr eller primer av något slag behövs inte i denna kylan mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.