J Jesper Karlsson3 skrev:
Skulle behöva ett gnistskydd till min kamin men hittar inget som passar i formen. Kan med ett metallblad till en sticksåg såga till formen på en sådan här så att det passar?
[länk]
Beror lite på hur tjock plåten är,den sågade kanten kommer den att synas? men några blad o envishet så..men en plåtverkstad/plåtslagare klarar nog av detta....
 
husägaren TS husägaren TS skrev:
Beror lite på hur tjock plåten är,den sågade kanten kommer den att synas? men några blad o envishet så..men en plåtverkstad/plåtslagare klarar nog av detta....
Framgår inte i produktbeskrivningen hur tjock den är men skulle gissa på 3-5mm. Tanken är att sedan försöka jämna till kanten med en fil, lägga den mot kaminen och eventuellt foga springan. Stört omöjligt att få tag på en plåtslagare som är villig att göra ett sådant jobb för en vettig peng.
 
Totte_S
Totte_S Totte_S skrev:
En nibbler dör klippet och sliprondell på vinkelslip eller smärgelduk för finputsen/avgradningen.
Ex [länk]
Smart verkyg men klarar den 3-5mm plåt?
 
Plåten är ju max 2mm om ens det.
 
Totte_S
Brukar räcka med 0,8 mm plåt så jag utgick från det, missade att du skrivit 3-5. Redan 3mm är ju overkill.
 
J Jesper Karlsson3 skrev:
Framgår inte i produktbeskrivningen hur tjock den är men skulle gissa på 3-5mm. Tanken är att sedan försöka jämna till kanten med en fil, lägga den mot kaminen och eventuellt foga springan. Stört omöjligt att få tag på en plåtslagare som är villig att göra ett sådant jobb för en vettig peng.
Vikten 7,9 kg indikerar att tjockleken snarare är 1 mm.
 
M mlkjhr skrev:
Vikten 7,9 kg indikerar att tjockleken snarare är 1 mm.
Mailade faktiskt Bauhaus kundtjänst och frågade - enligt dom är den 15mm tjock...
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Viktor Halvars och 2 till
  • Laddar…
Då väger den typ 100Kg.....
 
Stefan N Stefan N skrev:
Då väger den typ 100Kg.....
Tycker själv att 15mm låter orimligt men det är svaret jag fick. Då det inte är lagervara så är det svårt att själv åka och titta. Får undersöka om jag kan hitta något liknande i en butik där det lagerförs.
 
Dom glömde nog ett kommatecken i sin uppgift, 15mm är den inte.
 
  • Gilla
Jesper Karlsson3
  • Laddar…
J Jesper Karlsson3 skrev:
Mailade faktiskt Bauhaus kundtjänst och frågade - enligt dom är den 15mm tjock...
Då har dom nog ett decimalfel men även om den är 1,5 mm så borde den väga runt 11 kg, inte 7,9 som det står i beskrivningen.
 
Om den angivna vikten stämmer så är plåten en millimeter tjock. Nibbla på bara.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Fast ska du klippa och såga i plåten så är det nog billigare du åker till lämplig handel och köper vanlig olackad plåt på metervara. De på bauhaus ser ju ut att vara pulverlackade allihop och börjar man såga och klippa i det så lär det nog inte bli så fint.........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.