Jag hade börjat med att renovera köket eftersom det är det du verkar vara minst nöjd med.
Det är ett gammalt kök som är sönderrenoverat i omgångar, så man behöver inte ha allt för dåligt samvete för att slänga ut det.
Resten ser inte ut att vara särskilt akut.
Visst är det kanske inte smakfullt i alla avseenden, men det ser ju inte slitet och äckligt ut. Renovera i den takt som du har råd.

Angående badrum så bör du undersöka med föreningen hur tidplan för stambyten ser ut. Där bör man synka sig innan man börjar renovera badrum
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
O
H HickeHiskelig skrev:
hej! jag är studerande, 22 år. jag har ett kapital på 375 000, + bil för 90 000 som ska säljas om det blir köp, bor för närvarande hos föräldrarna. jag har 3 år kvar på utbildningen. jag har ett specialupplägg där jag pluggar 75% och jobbar resterande tid om året. landar på 90k/år från csn, och 120k/år innan skatt från arbete.

jag är intresserad av en tvåa på 56kvm för 600 000 med 3000 i avgift. med 90k kontant landar jag på 5500/månaden, vilket bör gå då studentlägenheterna kostar 5100kr. dock tillkommer busskort till skolan 500/mån för lägenheten.

lägenheten skulle må bra av en renovering. min lite snabba kalkyl är:
tapet: 10 000
klinker till hall: 1500
parkettgolv ek: 6000kr
inbyggnadsgarderober: 20k?
tvättmaskin + kommod och duschdörrar: 20k?
ikeakök: 100k?
totalt: 150-160k.

hade ni vågat slå till, spara pengar ett år till, eller hyrt studentlägenhet? som det ser ut kommer jag kunna bo hemma max ett år till innan jag blir utkörd av lillsyrran som vill ta över min friggebod jag bor i nu
En realitycheck är att du har väldigt mycket bättre ekonomi än många andra som köpt lägenhet.

Hade du skrivit att du hade 100 tkr totalt så hade du varit på gränsen.

Gällande lägenheten så är det bara du som vet om du kan leva med läget och att det inte finns hiss. Allt annat går att ändra.
 
Lyan i helhet ser ok ut.
Renovering behov finns knappt.

Köp, bo där, festa 👍
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Hur har prisutvecklingen sett ut senaste 2 åren för en lägenhet i storlek som din i området? Det är den stora frågan du ska ställa dig. Om du tror att priset går upp om 3 år är det en investering och värt för dig att ta en risk. Men om du tror på stabila priser eller att det går ner, finns ingen anledning för dig att investera i en bostadsrätt när du har hyresgaranti för studier. Då är en bättre investering att sätta pengarna i en global aktiefond och spara mer.
 
S
Min erfarenhet är att de där 3 åren kommer gå fort. Du vet inte hur prisutvecklingen går. När 3 år har passerat vill du vara enkel att flytta på dit de finns arbete, inte vara uppbunden i en lägenhet som måste säljas.

Köp inte.

Hyr studentlägenhet istället.
 
Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
Men ta reda på vad det är för golv och om det går att slipa för att få fram en mer vanlig ekfärg.
Laminatgolv i hela lägenheten om jag läste rätt.

I övrigt håller jag med i dina tankar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O
S SvanteC skrev:
Min erfarenhet är att de där 3 åren kommer gå fort. Du vet inte hur prisutvecklingen går. När 3 år har passerat vill du vara enkel att flytta på dit de finns arbete, inte vara uppbunden i en lägenhet som måste säljas.

Köp inte.

Hyr studentlägenhet istället.
Jag fick (och följde) också det tipset när jag började plugga.

”Nej köp inte. Det är ju en halv miljon och det är jättemycket pengar”.

Så jag hanka runt i dyra hyresrätter ist. Kompisen köpte en halvmiljonerslägenhet och sålde 3 år senare för 1 miljon. Grattis till mig…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Köp men skippa större renovering, lite målarfärg kommer man långt med.
Spara och betala av lånen så är du troligtvis i en bra position om 3år när det är dags att flytta.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
När jag pluggade hade jag ingen aning om var jag skulle hamna efter utbildningen i fråga om jobbtillfällen. Jag köpte inte lägenhet under studietiden av den anledningen.
Är det något du tagit tänkt på? Om du får jobb på annan ort kan det gå snabbt i vändningarna och försäljning av lägenhet kan kännas krångligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jag fick (och följde) också det tipset när jag började plugga.

”Nej köp inte. Det är ju en halv miljon och det är jättemycket pengar”.

Så jag hanka runt i dyra hyresrätter ist. Kompisen köpte en halvmiljonerslägenhet och sålde 3 år senare för 1 miljon. Grattis till mig…
Ja, men åås - kul för dem som köpte för ett par år sedan och nu vill flytta. Att vi i framtiden ska ha i närheten av de prisökningar som var normen tills i fjol är osannolikt.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Jag fick (och följde) också det tipset när jag började plugga.

”Nej köp inte. Det är ju en halv miljon och det är jättemycket pengar”.

Så jag hanka runt i dyra hyresrätter ist. Kompisen köpte en halvmiljonerslägenhet och sålde 3 år senare för 1 miljon. Grattis till mig…
Det är ju bara ett exempelfall, som inte behöver vara facit för andra fall.
Det finns ingen garanti att en lägenhet som köps idag kommer att kunna säljas med vinst inom 3 år, med den svajiga ekonomi vi har nu
 
H HickeHiskelig skrev:
eh? jag jämförde med en studentlägenhet, och menade bara att denna är lika dyr månadsvis, och att det då inte ska vara några problem med månadskostnaden. jag undrar bara om jag är rimlig i mina tankar här.

det förstår väl du också att ingen vill flytta in och bo i mitt vardagsrum? som jag sa, det finns ingen brist på studentbostäder att hyra, så vem skulle vilja bo i mitt vardagsrum då? bara för att jag inte kommer ha någon inneboende betyder inte det att jag måste avstå från att skaffa en bostad..
Räknar du med att bo kvar efter att utbildningen är klar så är det kanske inte så ”riskfyllt”.

Men om du tänker flytta efter utbildningen så fundera på om lägenheten är lättsåld, du vill absolut inte vara fast med en lägenhet som är svårsåld om du planerar att flytta.

Mvh
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Kontrollera golvet i vardagsrummet! I de flesta fall finns orginalparketten kvar under laminatgolvet, och behöver isåfall bara slipas. Med lite tur går laminatgolvet att sälja för några kronor.

När det gäller köket:
Kontrollera skicket på stommarna, om de är i gott skick sparar man mycket på att bara byta luckorna, ser en del släpp av laminatet på dem. Bänkskivan är enkel att byta bara viktigt att ta exakt rätt mått.

Klinker i hallen på en lägenhet tycker jag personligen är overkill. Blir bara slamrigt. Sannolikheten är hög att det ligger plastmatta eller linoleummatta över, dem måste isåfall tas bort om du ska lägga klinker, mycket arbete. Enklare att bara byta till snyggare laminatgolv.

Vad gäller NÄR man ska köpa:
Jag köpte en lägenhet till min dotter när hon skulle börja plugga, men det var i Skövde, som är svartlistat när det gäller boende för studenter. Det blev en 3:a för 820 000, ett dödsbo som vi bytte alla tapeter i, samt målade badrummet vitt och lade nytt golv i vardagsrummet.

Den var lätt att sälja 3 år senare, då fick hon 950 000. Flyttade hem till oss ett halvår medan hon sökte jobb, när hon fått det köpte hon ny lägenhet för 1,2 miljoner och tog lite lån.
 
  • Gilla
Bygg hagberg
  • Laddar…
Orientexpressen
Säger bara - Rund diskho - helt värdelöst!
De modet försvann ganska snabbt som tur var.

Om du ska köpa eller inte är något som du själv behöver räkna på.
Är det bara studentboende som du är ute efter eller ska du bo där längre?
Hur mycket kan du spara på 1 år innan syrran tar över din lya?
Vad tror du, kommer priserna gå upp eller ner om ett år?
Hur mår brföreningen, kommande höjningar på månadsavgiften?
Jämför kvm-priset med liknande lgh både när det gäller priset på lgh och månadsavgiften.
 
BirgitS
H HickeHiskelig skrev:
här är lägenheten i fråga: [länk]
jag tycker den ligger bra i pris jämfört med alla andra i sandviken, mest med tanke på den låga avgiften. hur hade du renoverat denna?
Inget köp än ser jag. Håller du fortfarande på och funderar eller har du bestämt dig för att strunta i att köpa nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.