Hej, håller på att förbereda för mitt garagebygge med byggsats från Lövånger.

Har fått en platta gjuten med kantelement, den är hyfsat jämn och fin trots att den inte är slipad, men betongen är runt 3-5mm högre än kantelementen.

Lite småknottrig är den ju här och där men inga stora bulor vad jag har sett.

Går det bra att lägga 145x45 syll på detta underlag eller behöver jag slipa ner betongen för att få det jämnt?

Mvh David
 
  • Vattenpass och tumstock på yta, kontrollerar horisontell räthet, Hultafors varumärke, mätningsverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trälinjal mäter spricka mellan betong och asfalt på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
D David L skrev:
Hej, håller på att förbereda för mitt garagebygge med byggsats från Lövånger.

Har fått en platta gjuten med kantelement, den är hyfsat jämn och fin trots att den inte är slipad, men betongen är runt 3-5mm högre än kantelementen.

Lite småknottrig är den ju här och där men inga stora bulor vad jag har sett.

Går det bra att lägga 145x45 syll på detta underlag eller behöver jag slipa ner betongen för att få det jämnt?

Mvh David
Ska du verkligen ha syllen dikt mot plattan 🤔
Ser enbart nackdelar med detta .
Smältvatten från bil , träpanel på utsidan för nära marken . Tex.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ska du verkligen ha syllen dikt mot plattan 🤔
Ser enbart nackdelar med detta .
Smältvatten från bil , träpanel på utsidan för nära marken . Tex.
Ja alltså det är ju en sylltätning emellan, men jag antar att du syftar på en murad/gjuten kant?
Helt ärligt så kommer det inte att köras in några bilar där, jag bygger det som ett garage men det är mer förråd/hobbyrum/snickeri.
Plattan kommer att vara cirka 20 cm ovan marknivå när det är klart med marken runt omkring så panelen hamnar ju inte supernära marken som den hade gjort i ett vanligt garage.
 
Tomture61
D David L skrev:
Ja alltså det är ju en sylltätning emellan, men jag antar att du syftar på en murad/gjuten kant?
Helt ärligt så kommer det inte att köras in några bilar där, jag bygger det som ett garage men det är mer förråd/hobbyrum/snickeri.
Plattan kommer att vara cirka 20 cm ovan marknivå när det är klart med marken runt omkring så panelen hamnar ju inte supernära marken som den hade gjort i ett vanligt garage.
Finns sylltätning som är 10 mm tjock . Byggmax har jag för mig 🙂
Bauhaus har också en bra modell , syllisolering .
 
Redigerat:
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Har kommit en bit på vägen, håller på med installationsskiktet nu.
Enligt Lövångers instruktioner lägger man 45x45 på detta sätt:
Hörn av ett rum med stora fönster och gul skärmvägg, minimalistisk, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag började med att sätta de vänstra reglarna cirka 1cm upp från plattan, men hade det varit bättre att ha en sylltätning under istället kanske?

Enligt Lövångers instruktioner så har de även isolering ner mot betongplattan under den högra 45x45 som ligger ovanpå den andra. Är det okej att ha isolering ner mot betongen eller bör man ha plast under den?

De har ju lagt dem omlott för att det annars blir lite svårt att fästa in dem i hörnet.
 
Tryckte in sylltätning undertill på de reglarna som är nära golvet. Fortfarande lite oklart hur man bör göra där det blir en 45mm glipa ner mot golvet.

Skyddsplast, trälist, skruvar och betonggolv i ett pågående bygg- eller renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.