Hej, jag vill pumpa vatten från poolen upp 5m till vinden där solfångare finns, i måttligt flöde. Har försökt med en Grundfors Alpha 2 25-40 180 cirkulationspump men den slutar redan när jag lyfter slangen över huvudet.

Vilken typ av pump är lämpad för ändamålet?

☺️
 
  • Gilla
leolarsson
  • Laddar…
När du skriver "lyfter slangen över huvudet" är det mitt på slangen eller utloppet du lyfter då?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
När du skriver "lyfter slangen över huvudet" är det mitt på slangen eller utloppet du lyfter då?
Änden på ansluten trädgårdsslang 1/2” ca 15m lång.
 
Prova att lyfta mitten och se om det blir någon skillnad.

En cirkpump är dåligt på att bygga tryck. Men ett slutet system behöver den inte bygga tryck, det är ungefär samma effekt som att lyfta slangen på mitten.

Men! Ska du köra poolvattnet genom pumpen? Är inte den i någon form av metall? Tror man vill ha ett pumphus i plast med poolvatten.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Håller med många hus har mer än 5 meter höjd på värme slingorna så det borde inte vara några problem om slingan är sluten.
 
  • Gilla
studiomannen
  • Laddar…
T topmount skrev:
Håller med många hus har mer än 5 meter höjd på värme slingorna så det borde inte vara några problem om slingan är sluten.
Med sluten slinga hade det nog funkat men detta blir ju öppen slinga då vattnet rinner ut i poolen på vägen ner. Har heller ingen avluftning i toppen för att kunna lufta systemet. Tanken är att bara pumpa upp och sedan låta vattnet rinna genom solfångaren ner i poolen.
 
Men då är det väl en sluten slinga om utloppet ( och inloppet) sker undervattenytan? Vattnet, som är på väg ner till poolen, hjälper ju till att "suga" upp vattnet i tilloppsslangen.
 
  • Gilla
studiomannen och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Men då är det väl en sluten slinga om utloppet ( och inloppet) sker undervattenytan? Vattnet, som är på väg ner till poolen, hjälper ju till att "suga" upp vattnet i tilloppsslangen.
Ja, om jag kan få ur luften i systemet borde det ju bli så...

Jag kanske kan fylla slingan med den vanliga vattenslangen "bakifrån", fylla upp solfångarna och när det kommer ut vatten i andra änden borde systemet vara full. Om jag då snabbt kopplar över till poolen och pumpen så kanske det kan funka som ett slutet system?
 
Jag är fortfarande inte säker på att du vill köra pumpen rakt mot poolen :thinking:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är fortfarande inte säker på att du vill köra pumpen rakt mot poolen :thinking:
Av vilken anledning menar du?
 

Bästa svaret

B
S studiomannen skrev:
Av vilken anledning menar du?
Gissar att han menar att en vanlig cirkpump för radiatorsystem ofta är gjort för syrefritt vatten. Och poolvatten är både syresatt och klorerat. Du behöver bättre material i pumpen för att pumpen inte ska korrodera, eller en värmeväxlare (och en till pump...)

Ja, jag tror du skulle kunna få ut luften ur systemet med tryck från kallvattenledningen, och därefter få cirkulation på vattnet med en pump med låg tryckuppsättning. Jag har gjort liknande saker och fått snurr på flödet. Men systemet måste vara helt tätt, om det läcker nånstans så kommer det bli en luftkudde på högsta punkten över natten.

Googlar man poolpump får man fram en mängd pumpar som kan passa detta materialmässigt. Sedan är ju frågan om din budget är inom tillfällig barnpool-segmentet eller bättre prylar som ska klara många år med mycket drifttid. Ofta är poolpumpar dimensionerade för rätt höga flöden, och relativt låg tryckuppsättning. En solfångare klarar sig med rätt lågt flöde, förmodligen räcker mindre än 1000l/h, om du har en liten solfångare.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
S studiomannen skrev:
Av vilken anledning menar du?
Precis som @BSOD skriver, en cirkpump är gjord för syrefritt vatten, ett öppet system som dessutom är klorerad lär äta upp gjutjärnet i pumpen, och skicka ut en massa järn i vattnet.
 
  • Gilla
studiomannen
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Gissar att han menar att en vanlig cirkpump för radiatorsystem ofta är gjort för syrefritt vatten. Och poolvatten är både syresatt och klorerat. Du behöver bättre material i pumpen för att pumpen inte ska korrodera, eller en värmeväxlare (och en till pump...)

Ja, jag tror du skulle kunna få ut luften ur systemet med tryck från kallvattenledningen, och därefter få cirkulation på vattnet med en pump med låg tryckuppsättning. Jag har gjort liknande saker och fått snurr på flödet. Men systemet måste vara helt tätt, om det läcker nånstans så kommer det bli en luftkudde på högsta punkten över natten.

Googlar man poolpump får man fram en mängd pumpar som kan passa detta materialmässigt. Sedan är ju frågan om din budget är inom tillfällig barnpool-segmentet eller bättre prylar som ska klara många år med mycket drifttid. Ofta är poolpumpar dimensionerade för rätt höga flöden, och relativt låg tryckuppsättning. En solfångare klarar sig med rätt lågt flöde, förmodligen räcker mindre än 1000l/h, om du har en liten solfångare.
Tack för allas svar.

Jag har fått gång systemet genom att fylla upp vatten bakvägen och när det är fullt doppa ner utloppet under yten och starta cirk-pumpen som pumpar åt andra hållet, trycker vattenet upp till vinden. Tog en stund innan den gick upp i varv helt men nu kör den på 22W. Lite för lågt flöde (specad 1500l/tim) tycker jag så kanske byter till en annan Grundfors jag har som är specad 2000l/tim. Men det funkar i alla fall och varmvatten anländer till poolen.

Ska hålla utkik efter en plastpump med lagom flöde, men kör detta så länge.

Jag kan lyfta upp utloppet över vattenyten utan problem men jag antar att om jag då stannar pumpen töms systemet occh jag måste återstarta det. Ska därför hålla utloppet under ytan.

Fattas bara lite sol nu inför midsommardoppet 😃
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Jag har en 250W Swim&Fun pump ståendes också, kan man varvtalsreglera en sådan?

7000l/tim blir ju alldeles för mycket.
 
  • Svart elektrisk pump med etikett, röranslutningar, smutsig, placerad på ett golv, delvis genomskinlig slanganslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flöde och tryck hör generellt sett ihop, har du noll flöde får du högt tryck, behöver du inte pumpa med högt tryck så kan du få högt tryck.
En poolpump jobbar normalt sett med högt flöde och lågt tryck, så det är inte omöjligt att du får ett lägre flöde om du har mycket slang.

Jag förstår inte varför högt flöde genom solfångaren skulle vara dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.