Hej,
Grannen som delar brunn med oss (servitut) insisterar på att installera ett elverk för möjlighet till oavbruten drift i händelse av ev strömavbrott. Pumphuset står på min tomt och grannen vill själv bekosta elverk och elarbete. Detta medför dock att vattenpumpen som idag är fast installerad behöver kopplas om till ett trefas-uttag. Innebär detta något problem för mig som fastighetsägare att ta ställning till?

Jag vill gärna bevara grannsämjan men är lite orolig över det här med elsäkerhet, särskilt när det gäller vatten och trefas. Pumphuset är ofta väldigt fuktigt så det kanske finns en vits med varför det är en fast installation och så att faserna inte kan bli i fel ordning.

Är jag orolig i onödan eller hur ska man ställa sig till detta?
 
Bry dig inte. Vill grannen kosta på det så får han göra det. Sen det med anslutning blir ,ett uttag och stickpropp för pumpen. Man sätter sådana uttag utomhus i ur och skur. Inte helt fel med reservdrift, men era avbrott så långa då att det motiverar ett el-verk. Sämre då med allt annat som slocknar
 
Ja, eller hur. Vettiga hade varit att ha en kanske mer central lösning, batterier eller vad som med möjlighet till ödrift. Och bensinen räcker ju inte hur länge som helst heller vid längre avbrott. Då kanske jag inte ska sätta för mycket käppar i hjulen för grannen iaf. Själv kommer jag ändå flytta snart och ha kvar huset som sommarstuga främst.
 
Jag skulle vilja applådera grannen. Ett väldigt bra initiativ. Hade min granne föreslagit detta (om vi nu hade delat brunn) hade jag gjort vad jag kunde för att underlätta detta. Framförallt om grannen är beredd på att ta kostnaden. Men det krävs väl ett rätt dyrt elverk om man ska ha trefas?
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Det hela skulle gå på närmare 15-20tkr. Är väl mest att grannen har djurhållning som kan bli problematiskt med lite längre strömavbrott. Annars tänker jag att om det skulle bli så pass kris i Sverige att vi skulle stå utan el en längre tid går väl kanske inte heller att få tag i bränsle hur som helst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.