Jag undrar om någon kan hjälpa mig att förstå vad jag skall ha för ersättningspump för vår cirkulationspump som verkar ha gett upp. Vi har en Gustavsberg CK-50A

Gammal, smutsig pump och ventiler, rost, slitage, möjligen källarmiljö, industriell, rörinstallation, orenheter, teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På den finns det här flödesdiagrammet bifogat

Etikett med graf, text "Gustavsberg", produkt CK-50A och kod 8493, på grön yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir totalt förvirrad av diagrammet eftersom vi har ~ 10m upp till expansionkärlet och här anges 1,5 meter.

Söker man på CK-50A så hittar jag CK-50C (som verkar ha samma data som vår pump) på denna länk https://perfecta.se/catalog/products/ck-50-c som rekommenderar en pump "Pump Core 32U-6-180" alltså sex meter (men som finns för åtta meter) också. Men vad är rätt för mig?

Vi har en pelletspanna på 20KW som värmer 350 m2.

Bygghöjd på pump och kopplings dimensioner går ju att lösa men vilka parametrar skall man titta på?

Tacksam för tips och hjälp.
 
Testa ställa frågan direkt till Gustavsberg. Hade samma problem fast med Grundfos, ställde frågan direkt till dem och precis det jag behövde.

Lycka till!
 
  • Gilla
so112358
  • Laddar…
Krilleman
Har din befintliga pump bygglängden 250mm?

Går det att utläsa något text på flänsarna om det är DN50?
Kanske ventilen bredvid kan skvallra om matnyttig info beträffande dimensionen?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Har din befintliga pump bygglängden 250mm?

Går det att utläsa något text på flänsarna om det är DN50?
Kanske ventilen bredvid kan skvallra om matnyttig info beträffande dimensionen?
Jo det är DN50 och bygglängden är nog 250. Mäter jag mellan flänsarna så är det 245 mm. Men den delen är egentligen inte problemet (även om det också såklart skall lösas). Hittar man bara en pump som fungerar så löser den där delen sig med adaptrar.

/Ake
 
R Real-House skrev:
Är Gustavsberg detsamma som Perfecta? Här iaf en sökning som ger förslag från Wilo. [länk] 50#pump
Åhhh tack det där verkade ju vara den perfekta siten.

/Ake
 
R Real-House skrev:
Är Gustavsberg detsamma som Perfecta? Här iaf en sökning som ger förslag från Wilo. [länk] 50#pump
16000 spänn.... Man får sälja bilen... :)
 
Nu är det ju lätt att säga vad andra ska göra.... men frågan är om man ska ta fram gängången på avstängningventilerna å börja bygga om därifrån för att få in en standardpump ex en perfecta 25/4 130mm bygglängd
 
V Vector skrev:
Nu är det ju lätt att säga vad andra ska göra.... men frågan är om man ska ta fram gängången på avstängningventilerna å börja bygga om därifrån för att få in en standardpump ex en perfecta 25/4 130mm bygglängd
Bygglängden är inte kritisk. Finns adaptrar för det. Priset blir ju väldigt mycket bättre men frågan är om en 25/4 räcker eller om man skall gå på 32/8 eller måste ha något kraftigare ändå.
 

Bästa svaret

B
Alltså tittar man för pumpkurvan så ser man ju att du har väldigt låg tryckuppsättning, den gamla pumpen har ju max 1.5m lyfthöjd. Den grova dimensionen på rören indikerar att det i princip är förstärkt självcirkulation.

Räknar man på 20kw (din pelletspanna räcker till?) och 10C delta T (min gissning) över elementen, så kommer jag fram till flödesbehov på ca 1,7m3/h vid DUT.

Det behövs en rätt liten pump för ditt system, den ursprungliga verkar rejält överdimensionerad.

Pumpkurvdiagram och teknisk ritning; visar flöde, tryck och mätningar för en pump eller ventilsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pumpkurva för perfekta pumpen ovan. Verkar ok. Men det finns säkerligen många andra också som klarar det.

Framförallt är ju flöde lite viktigare än tryck i ditt system (om jag nu gissat fel på 10C delta T), 4m lyfthöjd borde räcka mer än väl.

Jag hade satt en standardpump, med lite smartare reglering. Tidigare så gick det att hitta pumpar till bra pris på ebay.de/amazon, det gick att komma ner en bra bit under svenska näthandeln. Kolla både 180mm och 130mm, har för mig att det ibland är billigare med den längre pumpen.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Alltså tittar man för pumpkurvan så ser man ju att du har väldigt låg tryckuppsättning, den gamla pumpen har ju max 1.5m lyfthöjd. Den grova dimensionen på rören indikerar att det i princip är förstärkt självcirkulation.

Räknar man på 20kw (din pelletspanna räcker till?) och 10C delta T (min gissning) över elementen, så kommer jag fram till flödesbehov på ca 1,7m3/h vid DUT.

Det behövs en rätt liten pump för ditt system, den ursprungliga verkar rejält överdimensionerad.

[bild]
Pumpkurva för perfekta pumpen ovan. Verkar ok. Men det finns säkerligen många andra också som klarar det.

Framförallt är ju flöde lite viktigare än tryck i ditt system (om jag nu gissat fel på 10C delta T), 4m lyfthöjd borde räcka mer än väl.

Jag hade satt en standardpump, med lite smartare reglering. Tidigare så gick det att hitta pumpar till bra pris på ebay.de/amazon, det gick att komma ner en bra bit under svenska näthandeln. Kolla både 180mm och 130mm, har för mig att det ibland är billigare med den längre pumpen.
Tack för utförligt svar. Mycket tacksam! Har faktiskt kört med självcirkulation senare delenav den här vintern och det har fungerat bra överallt utom i en slinga. Men det kan bero på andra saker.
Återigen stort tack!
 
B BSOD skrev:
Alltså tittar man för pumpkurvan så ser man ju att du har väldigt låg tryckuppsättning, den gamla pumpen har ju max 1.5m lyfthöjd. Den grova dimensionen på rören indikerar att det i princip är förstärkt självcirkulation.

Räknar man på 20kw (din pelletspanna räcker till?) och 10C delta T (min gissning) över elementen, så kommer jag fram till flödesbehov på ca 1,7m3/h vid DUT.

Det behövs en rätt liten pump för ditt system, den ursprungliga verkar rejält överdimensionerad.

[bild]
Pumpkurva för perfekta pumpen ovan. Verkar ok. Men det finns säkerligen många andra också som klarar det.

Framförallt är ju flöde lite viktigare än tryck i ditt system (om jag nu gissat fel på 10C delta T), 4m lyfthöjd borde räcka mer än väl.

Jag hade satt en standardpump, med lite smartare reglering. Tidigare så gick det att hitta pumpar till bra pris på ebay.de/amazon, det gick att komma ner en bra bit under svenska näthandeln. Kolla både 180mm och 130mm, har för mig att det ibland är billigare med den längre pumpen.
När det gäller effekten (såg först nu) så går det åt sex säckar på ett dygn här när det är som kallast. 4.8kWh * 16 * 6 = 461 kWh så 461/24 = 19.2 kW momentant borde det väl bli i medel. Lite tight för brännaren men den panna jag kört med hittills har haft riktigt taskig verkningsgrad skulle jag tro (från 62).
 
B
so112358 so112358 skrev:
När det gäller effekten (såg först nu) så går det åt sex säckar på ett dygn här när det är som kallast. 4.8kWh * 16 * 6 = 461 kWh så 461/24 = 19.2 kW momentant borde det väl bli i medel. Lite tight för brännaren men den panna jag kört med hittills har haft riktigt taskig verkningsgrad skulle jag tro (från 62).
Bra att du blev hjälpt av inlägget.

Det är ju 19kW tillfört, säg 85% verkningsgrad så är du ju nere på 16kW värmebehov som pumpen ska pumpa ut. Men det spelar inte så stor roll, pellets medför ju möjlighet att gå upp med framtempen och köra med lite högre delta T på radiatorkretsen, utan att tappa verkningsgrad. Så det kommer funka med en standardpump, så länge du inte köper med en som har alldelles för långt flöde.
 
  • Gilla
so112358
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.