Q Queen15 skrev:
I en tid med stora utmaningar att få elen att räcka till i Sverige är det väl förträffligt att pellets används istället för el i största möjliga utsträckning, vilket bör premieras genom lägre priser!
Du har en poäng i resonemanget OM det hade haft någon betydelse att elen förbrukas i Sverige istället för i Danmark.

Eftersom vi har en gemensam elmarknad spelar det alltså ingen roll om elen används i Sverige eller Danmark.
 
F fsn skrev:
Herrejävlar vad du inte förstår. Kommunist?
Vad förstår inte du? Kliv ner från marknadshästen och titta runt hörnet och ge fan i att falla på knä för allt som har marknad som prefix.
Kommunister beskylls alla för som har en avvikande uppfattning om marknadskomedin.
Jag är förbannat opolitisk och ifrågasätter bilden av marknaden så mycket jag vill ty även vårt samhälle är fritt (sägs det). Men om man nu som du tydligen tycker att det är ok där den dyraste kilowattimmen får sätta priset på hela marknaden, kallar du den fri?
Om du inte begripit det har det beslutet tagits i EU för att framför allt tyskarna inte ska hamna i underläge mot t.ex oss. Det ses nämligen som en konkurrensfördel om våra företag kan få el billigare än övriga europa vilket även försöket att sänka energiskatt på bränsle ansågs vara.Vilket sedan i sin tur driver upp priser på allt annat. Men som sagt, du vill tydligen ha det så.
 
F
G Guzzen1 skrev:
Vad förstår inte du? Kliv ner från marknadshästen och titta runt hörnet och ge fan i att falla på knä för allt som har marknad som prefix.
Kommunister beskylls alla för som har en avvikande uppfattning om marknadskomedin.
Jag är förbannat opolitisk och ifrågasätter bilden av marknaden så mycket jag vill ty även vårt samhälle är fritt (sägs det). Men om man nu som du tydligen tycker att det är ok där den dyraste kilowattimmen får sätta priset på hela marknaden, kallar du den fri?
Om du inte begripit det har det beslutet tagits i EU för att framför allt tyskarna inte ska hamna i underläge mot t.ex oss. Det ses nämligen som en konkurrensfördel om våra företag kan få el billigare än övriga europa vilket även försöket att sänka energiskatt på bränsle ansågs vara.Vilket sedan i sin tur driver upp priser på allt annat. Men som sagt, du vill tydligen ha det så.
Att den dyraste timmen sätter priset är inte marknadsekonomi, det är en prismodell som kunde ha sett ut på ett helt annat sätt. Du kan gnälla precis hur mycket du vill, det är ett fritt land. Och jag kan kalla dig kommunist och att du uppenbarligen inte riktigt begriper vad en marknadsekonomi och vilka faktorer som styr…. För som sagt, det är ett fritt land.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Visst men som situationen ser ut nu där allt är lämnat åt en fri marknad som bara är fri för vissa, alltså storföretagen, som indirekt tvingar mindre aktörer att höja sina priser och därigenom minska sin omsättning och ev gå omkull. Alternativt köper dom stora upp små av strategiska skäl. T.ex Axfoods köp av Bergendahls. Det främjar iaf inte konkurrensen. Hade t.ex våra elbolag framförallt dom stora varit samhällsägda med krav att tillgodose den inre marknaden först så hade t.ex pelketspriset varit lägre idag. Vart har dom pengarna tagit vägen förresten som försäljningarna inbringat. De borde oavkortat gått till pensionssystemet efter som vi alla är ägare och därför har del i försäljningsintäkten.
Marknaden strävar alltid efter maximal vinst snabbt istället för stabilitet över tid. Dom stora styr dom små så speciellt fri är inte marknaden. Om underskott skapas av kapitalet eller om staten typ gamla Sovjet är egentligen två sidor av samma mynt. Fri marknad är det när jag kan sälja till vilket pris jag vill. Ta G-kås som exempel när han själv ägde det. Han hade filosofin att det var bättre att tjäna fyra snabba 25 öringar än en långsam krona.
Vad jag menar att det finns två sätt att marknadsmässigt tjäna pengar. Maximal vinst och ta ut så högt pris som möjligt eller sälja mycket med låga priser. Storfötetagen raderar effektivt ut konkurrens genom att antingen köpa upp företag eller tvinga företag ur marknaden genom t ex ockerhyror eller höga energipriser.
Dessutom rimmar det illa ur klimatsynpunkt att exportera så mycket el och biobränsle utomlands att bi får underskott här hemma givet dessa förbannade klimatmål det joddlas om.
Jag vill tillägga att ekonomisystemet är ett högst mänskligt påhitt och inte en naturkraft som många tycks tro och därför möjligt att förändra. Men så länge kapitalisten kan tjäna pengar så kommer det målet att stå över allt annat.

Jag ger inte fem öre för ett system som själv kan skapa underskott för att kunna höja priserna.
Det finns pelletstillverkare som inte fått tag i råvara så dom har ju inte möjlighet att delta på marknades ens som är så fri och fin. Det räcker med att titta på hur illa det ser ut. Banker, oljebolag, elbolag, m.m.
Det går ju inte att prata om frihet när oligopol är det som eftersträvas och alla andra tvingas förhålla sig till dessa. Fri marknad är ett jävvla snömos numera.
Det är inte så stor skillnad på om en stat bestämmer priset eller ett oligopol. Det är alla företag och ingående i detta samt konsumenten som drabbas.
Kom nu inte med motargumentet att alla kan sälja till vilket pris dom vill. Man måste åtminstone ha kostnadstäckning.
Hur skulle de stora kunna tvinga de små att höja priset? Jag begriper inte hur du resonerar.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har nog missförstått stått vad en marknadsekonomi är. En sådan styrning skulle vi förlora massor på.
Hör och häpna - men jag driver själv två företag så nog vet jag vad marknadsekonomi är. Och jag är definitivt inte kommunist Det var inte du som skrev det heller men någon annan nämnde det så jag passar på att "dementera" det

Vad jag tycker är oerhört tråkigt är dock att jakten på vinster och bonusar, lön, ja pengar överhuvudtaget gått överstyr. För mig är det en moralist och etisk fråga, inte en politisk. Sedan avregleringen av elmarknaden har lönen till statliga Vattenfalls vd ökat med 779 procent till över 21 miljoner. Styrelseordförandens arvode har stigit med 1 258 procent. Det gör ont i mig - och då är jag ändå VD själv för ett någorlunda stort företag. Jag kan inte fatta hur man kan rättfärdiga en sådan lön eller ett sådant arvode. Jag kan tycka att man på något sätt "tappat fotfästet" när löner och arvoden ska behöva ligga i den storleksordningen och att det kan behöva "styras upp". Vilka löner chefer och styrleseledamöter har hos pelletsproducenterna har jag ingen aning om men jag tycker som sagt rent allmänt att det under de senaste decennierna blivit en jakt på vinster ("övervinster") som för mig är oetisk
 
F
Q Queen15 skrev:
Hör och häpna - men jag driver själv två företag så nog vet jag vad marknadsekonomi är. Och jag är definitivt inte kommunist Det var inte du som skrev det heller men någon annan nämnde det så jag passar på att "dementera" det

Vad jag tycker är oerhört tråkigt är dock att jakten på vinster och bonusar, lön, ja pengar överhuvudtaget gått överstyr. För mig är det en moralist och etisk fråga, inte en politisk. Sedan avregleringen av elmarknaden har lönen till statliga Vattenfalls vd ökat med 779 procent till över 21 miljoner. Styrelseordförandens arvode har stigit med 1 258 procent. Det gör ont i mig - och då är jag ändå VD själv för ett någorlunda stort företag. Jag kan inte fatta hur man kan rättfärdiga en sådan lön eller ett sådant arvode. Jag kan tycka att man på något sätt "tappat fotfästet" när löner och arvoden ska behöva ligga i den storleksordningen och att det kan behöva "styras upp". Vilka löner chefer och styrleseledamöter har hos pelletsproducenterna har jag ingen aning om men jag tycker som sagt rent allmänt att det under de senaste decennierna blivit en jakt på vinster ("övervinster") som för mig är oetisk
Det var nog jag som nämnde kommunist. Kallade jag dig det, med tanke på att du dementerar menar jag? Kan du vänligen länka till där jag kallar dig kommunist?
 
G Guzzen1 skrev:
Lvp skulle inte fungera så bra i min kåk då planlösningen inte är av öppen typ. Jag skulle få varmt och fint i rummetdär pumpen huserar men resten av kåken blir det värre med.
Det finns värmeflyttare som man kan installera mellan rum och våningsplan som löser det problemet.
 
F
F fsn skrev:
Det var nog jag som nämnde kommunist. Kallade jag dig det, med tanke på att du dementerar menar jag? Kan du vänligen länka till där jag kallar dig kommunist?
Hur var det här egentligen? @Queen15
 
Priserna verkar ha svårt att sjunka på pellets trots att det borde finnas gott om råvara nu när virkespriserna går ner. Noterar även att Byggmax verkar sluta ta in pellets men att det går att beställa direkt från tillverkarna för runt 89 kr för 16 kg (5560 kr per ton).

Är det handlarna som försöker sätta press på leverantörerna eller är det leverantörerna som försöker stärka sin ställning och hålla priserna uppe?

Enligt Tyska Pelletsinstitutet som tar fram statistik över priser i Tyskland har det sett ut så här under 2023.
Priserna är förvisso för blåst pellets men inklusive leverans, kringkostnader och moms (7%)

Januari - 5861 kr/ton (93,78 kr säcken)
Februari - 5032 kt/ton (80,51 kr säcken)
Mars - 4374 kr/ton (69,98 kr säcken)
April - 4121 kr/ton (65,94 kr säcken)
Maj - 4221 kr/ton (67,54 kr säcken)
Juni - 4796 kr/ton (76,74 kr säcken)

Med ett pelletspris på 89 kr för 16 kg var det för mig dyrare att under maj månad dyrare använda förnyelsebar råvara i form av pellets än direktverkande el.

Pellets ger 4,8 kWh per kg vid 100% verkningsgrad. Äldre panna som i bästa fall snittar på 80% gav ett kWh pris på 1,45 kr under maj månad. Rörligt elpris under samma period var för mig 1,40 kr per kWh...
 
I
Tyvärr är det väll sällan vi ser att företag faktiskt sänker priserna utan en skarp tillsägelse eller någon form av regler. Se livsmedelsbutikerna som först efter att de fått tillsägelse plötsligt kunde sänka sina priser även om det skett marginellt.

Tror att många aktörer tar tillfället i akt att faktiskt höja sina priser även om det inte motsvarar den faktiska uppgången i kostnad.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tror inte de sänker priset. Sista veckorna har det varit lågfart i avverkning pga torka och brandrisker.

Var ju varning på att att det skulle kunna råda virkesbrist. Troligen räddar regnet som fallit sista dagarna en del men det är låga kvantiteter som kommit ur skogen hittills i sommar.
 
Lite tråkigt att det verkar finnas någon form av överenskommelse att hålla priserna uppe.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Lite tråkigt att det verkar finnas någon form av överenskommelse att hålla priserna uppe.
Det är väl tillgång/efterfrågan som styr som inom det mesta. Det borde vara i princip omöjligt att skapa oligopol på pelletsmarknaden med tanke på hur låg tröskeln är för att kunna producera pellets.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
K Knattecrossfarsan skrev:
Priserna verkar ha svårt att sjunka på pellets trots att det borde finnas gott om råvara nu när virkespriserna går ner. Noterar även att Byggmax verkar sluta ta in pellets men att det går att beställa direkt från tillverkarna för runt 89 kr för 16 kg (5560 kr per ton).

Är det handlarna som försöker sätta press på leverantörerna eller är det leverantörerna som försöker stärka sin ställning och hålla priserna uppe?

Enligt Tyska Pelletsinstitutet som tar fram statistik över priser i Tyskland har det sett ut så här under 2023.
Priserna är förvisso för blåst pellets men inklusive leverans, kringkostnader och moms (7%)

Januari - 5861 kr/ton (93,78 kr säcken)
Februari - 5032 kt/ton (80,51 kr säcken)
Mars - 4374 kr/ton (69,98 kr säcken)
April - 4121 kr/ton (65,94 kr säcken)
Maj - 4221 kr/ton (67,54 kr säcken)
Juni - 4796 kr/ton (76,74 kr säcken)

Med ett pelletspris på 89 kr för 16 kg var det för mig dyrare att under maj månad dyrare använda förnyelsebar råvara i form av pellets än direktverkande el.

Pellets ger 4,8 kWh per kg vid 100% verkningsgrad. Äldre panna som i bästa fall snittar på 80% gav ett kWh pris på 1,45 kr under maj månad. Rörligt elpris under samma period var för mig 1,40 kr per kWh...
Vad kostar elen totalt om du räknar in alla avgifter?
Om ditt pris inkl allt så har du ett billigare pris än vad jag betalar gör att få elen till kåken. 1.55 kostar den biten mig. Så 1.45 är 1 kroba billigare än min totala elkostnad. Enligt de pelletsproducenter jag talat med beror en del av priset på att man exporterat istället för att sälja hemma. Men det är ju lite lustigt att tyskarna har lägre pelletspriser än oss då dom inte har någon skog.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Vad kostar elen totalt om du räknar in alla avgifter?
Rörligt elavtal maj månad
Elpris: 66,94
Påslag: 3,25
Elöverföring 20,60
Energiskatt: 49,00

Moms inräknat i priserna

Summa 139,79 öre per kWh

Om jag ska räkna in abonnemangskostnaden på elnätet och grundavgiften på elhandelsavtalet får jag även räkna in driftkostnaderna på pannan i form av kostnader för bil och släp för att hämta pellets, kostnader för servicedelar till pannan samt brandskyddskontroll. Sotningen gör jag själv på delegation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.