Appendix Appendix skrev:
Ja. Det bästa är att anlita en egen expert och göra mätningar.

Sen får man nog räkna med en del buller dagtid.
Ja Appendix har du bra tips på någon som utför .
Såklart är det helt ok med en del buller men när det helt plötsligt har ökat och det låter som man bor mitt i en flygplats dag som natt så sliter det på både människor och djur .
 
H hablam skrev:
Vad tycker du fabriken ska göra?
Någon form av bullerskydd.
 
A atomlab skrev:
Vad är det för sorts ljud. Från maskiner. Entreprenadmaskiner. Bergkross ect?
Maskiner i produktion det har börjat låta som vi bor mitt i en flygplats det viner brummar och låter som om någon tappar saker i en gigantisk plåt container.
Bara så alla förstår i tråden att det är inget vanligt buller då hade jag inte bett om råd som sagt fabriken fanns här före oss men i en skala långt långt mindre än nu .
 
Har dom tillstånd att köra verksamheten på nätter ?
 
Där jag jobbar har det varit problem för grannarna med ljud, så industrin har bytt ut vissa delar och gjort andra saker som har minskat buller.
Tillstånd att köra till 06-00.
Var nära att det skulle bli tyst 22 men ljudkraven klarades.

Man får ju även som granne väga för och nackdelar... Vad händer om industrin flyttar till annan ort?

Har du kontaktat VD på företaget? Är det ett litet eller mellanstort företag så kanske dom kan vara tillmötesgående och göra en vall eller annan bullerdämpande åtgärd.
Det är nog en rätt stor process om man tar sånt här vidare och risken kan ju vara att man flyttar med stor arbetslöshet som följd (beroende på var det ligger)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jumos Jumos skrev:
Det här kommer att vara ett impopulärt inlägg, men eftersom jag jobbar på en industri så gör jag det ändå; vad var där först - du eller industrin? Självklart är det så att privatpersoner och industri ska kunna samexistera, men om man flyttar in bredvid en industri bör man ha i bakhuvudet att det faktiskt är en arbetsplats som (kanske) har verksamhet året om och dygnet runt. Sannolikheten att bli störd av det är större än i ett vanligt villaområde.

Naturligtvis ska industrin hålla sig till de bullerkrav de har att förhålla sig till i sitt miljötillstånd, men troligen kan ljud som håller sig inom tillåtna gränsvärdena uppfattas som störande.

Om jag generaliserar grovt är det lite som de som flyttar nära ett jordbruk och sedan klagar på att det luktar bajs och att bonden stör när han brukar sina åkrar.

Nu kanske ”din” industri är hänsynslösa bullerbanditer, i såna fall drar jag in hakan och backar ut ur diskussionen.
Håller med dig till viss del då även jag är i industrin, men det kan ju vara så att man kört mindre skala sen långt tillbaka i tiden, sen börjat expandera och växer väl egentligen ur området men man har investerat mycket så man "kan" inte flytta.

En bekant öppnade ett enmansföretag i garaget hemma, växt så det knakat och även där är det ju problem med ljud. Där är det ju mer eller mindre ett bostadsområde där verksamheten ligger så det är ju egentligen helt fel, men samtidigt har ju kommunen beviljat bygglov osv för utbyggnad...

Svårt det där...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
nino nino skrev:
Håller med dig till viss del då även jag är i industrin, men det kan ju vara så att man kört mindre skala sen långt tillbaka i tiden, sen börjat expandera och växer väl egentligen ur området men man har investerat mycket så man "kan" inte flytta.

En bekant öppnade ett enmansföretag i garaget hemma, växt så det knakat och även där är det ju problem med ljud. Där är det ju mer eller mindre ett bostadsområde där verksamheten ligger så det är ju egentligen helt fel, men samtidigt har ju kommunen beviljat bygglov osv för utbyggnad...

Svårt det där...
Ja, det är inte helt lätt. Som jag ser det är det viktigt att industrin tar hänsyn till de närboendes "livskvalité" gällande alla sorters utsläpp (även buller), inom rimlighetens gränser så klart, och att de närboende har förståelse för vad det innebär att bo nära en industri. Men det är som du säger inte helt lätt när processer förändras eller byggs ut och det upplevs störa mer.

Faktum är ju att det är i båda parters intresse att inte påverka den andra för mycket negativt. Industrin behöver hålla de närboende nöjda för att inte få badwill och folk som är beredda att driva processer via myndigheter för minsta lilla, och de närboende behöver troligen de arbetstillfällen som industrin och dess underleverantörer bistår med. Ibland går det ganska enkelt, och ibland är det lite mer som att balansera på en slak lina.

För att återgå till det specifika ärendet: om det är en större eller en mellanstor industri så bör de ha en avdelning typ HSE (Hälsa, Säkerhet, Miljö) som ansvarar för att företaget håller sig inom tillståndsgränser etc. Det kan vara en bra idé att vända sig till dem, för det är sannolikt de som har koll på vilka regler som gäller, hur nuläget ser ut, och vilka åtgärder som skulle kunna göras om man inte följer reglerna.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S Smulan74 skrev:
Någon form av bullerskydd.
Kommer det att hjälpa? Om det inte hjälper vad gör man då?
 
Du skriver sommarstugeområde, så du är där ganska sällan kan man tro?
Kontakta företaget och prata med dom istället för att kontakta myndigheter, kan jag tycka.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag blir lite fundersam att du inte fått något svar från tillsynsmyndigheten mer än en mottagningsbekräftelse. Det kan vara lst eller kommunen, varierar lite. Oavsett, begär ett beslut från dem. Använd 12 § förvaltningslagen vid behov.

Visst kan du beställa egna bullermätningar för dyra pengar, men vad ska du göra med dem sen då? Slå i huvudet på maskinföraren? Skämt åsido, bortsett från att vädja till verksamhetsutövaren har du liten möjlighet att påverka. Visar din mätning tydligt överskridande av villkoren kan det kanske tillföra något, men det är fortfarande tillsynsmyndigheten som måste agera.
 
S Smulan74 skrev:
Ja
just det hjälper inte så mycket googla gotland som exmpel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.