Vi har i två vintrar klarat oss med vår fina ytterdörr från ca 1920 med speglar o krysspröjs, och innanför den en hemsk hemgjord extradörr av spånskiva och planglas, som inte bara är ful utan dessutom otät (vi har i nuläget inte hallen o trapphuset uppvärmt utöver lite stödvärme...). Men nu funderar vi på att skaffa en bättre och finare dörr att sätta innanför den gamla ytterdörren, så att vi kan ha hallen uppvärmd också.

Vi har tagit in prisförslag från två snickare på att nytillverka massiva spegeldörrar med fönsterrutor i. Men vi har också flera andra projekt på gång som kommer att kosta en del, och har därför funderat lite över om det finns någon bra budgetlösning på det här med extra innerdörrar. Hur har ni andra gjort?
 
Jag har samma problem som du, 20-tals hus med ouppvärmd trapphus. Vi har inte hunnit så långt ännu men på sikt kommer vi också att behöva isolera. Det råd som jag har fått är att hånga upp ett tjockt draperi vintertid för att minska draget. Annars är jag själv lite inne på att ta gamla spegeldörrar och anpassa dom.
 
På vårt gamla fritidshus från 1800-talet hade vi en jättetrist enkel dörr från mitten av 1900-talet nån gång. Vi hittade ett par gamla pardörrar på en vind och köpte ytterligare ett par i en byggnadsvårdsbutik. Sen lät vi en snickare göra ett större hål i väggen och satte in de två dörrparen innanför varandra. Inget av dörrparen är riktigt tätt men tillsammans blir det hyfsat, åtminstone i ett fritidshus - vet inte om man skulle tycka det var dragigt ifall vi bodde där hela året. Jättesnyggt i alla fall! Det svåraste var att hitta två dörrpar som var ungefär lika stora.
 
Vi har samma problem i vårt hus...supergamla jättefina pardörrar med innerdörrar som är lika fina de med...men de läcker som en såll så hallen är svinkall redan nu..
En kall hall kan man väl leva med men problemet vi har är att husets enda badrum ligger jämte hallen som måste passeras..:)

Ett tjock ylletyg innanför dörrarna ska provas i samarbete med gullfiberisolering mellan de två dörrhalvorna som inte används dagligen. Borde bli ganska bra då.

En annan tanke jag haft är att under vintertid bygga en "box" som monteras utanför pardörrarna med en modern välisolerad dörr som under varmare tider tas bort. Fult men å andra sidan är det inte så himla skönt med minusgrader inomhus heller...

www.viksbergsgard.se
 
Har haft samma funderingar....men såg i UR:s tv serie "Se om ditt hus" att någon i Hälsingland med samma kalla förstuga hade låtit göra en ny insida på den befintliga snygga dörren.Så den blev liksom dubbelt så tjock och då också med dubbelt glas i glaspartierna. Det var bilder på hur de hade löst lås osv. Kolla på UR.s hemsida JAg tror programmen finns kvar där än....

Har någon provat något liknande? Mrs Charles
 
Killen som intervjuades där har också skrivit en artikel om hur han isolerade dörren i tidskriften Byggnadskultur, ett specialnummer som heter "Se om ditt hus" som kom ut 2006.
 
Vi satte på en ram på insidan av ytterdörren. Listverk med en hel glasskiva vid glaspartiet som utåt är spröjsade. Frigolit som isolering nere vi de två speglarna. Därefter en plywood (eller om det var en orginal spegel, tagen från en annan dörr). Sedan kvartsstav för att efterlikna profilen i ramen. Denna dörr är nu utbytt mot en nytillverkad från ett snickeri men det fungerade bra i några år!
 
Vill du någon gång inom en överskådlig framtid byta ut innerdörren och sätta in en ny fin så kanske man inte ska lägga ner för mycket pengar på en tillfällig lösning. Jag fick en del bra tips i en annan tråd... ex ett riktigt tjockt draperi som går ner hela vägen till golvet eller om man har köksingång kan man ju sätta igen ytterdörren under den kallaste perioden. Jag vet inte vad som är felet med er innerdörr, värmemässigt alltså, men är den dragig så går ju det ofta att ordna. Det borde ju inte behövas en tjock isolerad dörr om man har fungerande inner och ytterdörrar, eller?

Vi har funderat mycket på det här fram och tillbaka och vi har nog till sist bestämt oss (med lite sorg i hjärtat) för att bygga om ytterdörrarna från innåtgående till utåtgående. Sedan har man två uppsättningar innerdörrar, ett par tjocka isolerade för den kalla årstiden och ett par helglasade för sommaren som släpper in mycket ljus.
 
Är problemet med alla de här fina dubbla dörrarna att de s.a.s. kyls av utifrån, dvs för att de inte har ett isolerande skikt i sig, eller är det att de är skeva etc. —om det är det senare borde det väl gå med en del pyssel att täta med gummilister, dvs om man står ut att se dessa?
 
Jag hade ett liknande problem med mina källar dörrar, pardörrar.
I somras byggde jag själv helt sonika 4 nya dörrar, inner + ytter som är väldigt lika de gamla.
 
Vi hade ungefär samma situation - våra dörrar är väldigt tunna och vi har funderat på att låta tillverka kopior, för hallen är för trång för dubbla dörrar. Men, det är ganska dyrt och i nuläget inte aktuellt för vår del. Vi försökte täta med lister och sätta upp draperi, men det fungerade inte alls. I stället har vi valt en tillfällig lösning med att sätta för dörren vintertid och använda utgången på baksidan i stället. Dörren framtill har vi helt enkelt satt för med frigolitplattor som fästs med lister, och sen har vi satt satt fast ett stort tyg så det ser ut som en fondvägg. Fördelarna är att det ger minimala ingrepp, är effektivt o billigt (en dryg hundring inklusive tyget). Sen är det lite mysigt att det bort det till våren - det blir liksom en vårritual och första kaffekoppen på trappen en solig vårdag är obetalbar :D.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.