hahalj
Någon här som har koll på vad brandklass EI 30 innebär för krav på husvägg och fönster? Ja, att det ska stå emot brand i 30 minuter förstår jag. Men hur ska väggkonstruktionen se ut för att uppfylla EI30 om det är ytterpanel i trä? Och vad krävs av fönstret?
 
  • Gilla
jesper_t
  • Laddar…
EI30 är ganska enkelt att uppnå. I princip klarar man det med en "normal" vägg med träreglar, mineralull och gipsskivor. Både Paroc och Isover har bra exempel på sina hemsidor och brukar svara på kundfrågor?

Måste fönstret verkligen hålla EI30? När jag byggde var kravet bara att fönstren skulle vara brandklassade. Någon mer ingående specifikation fick jag inte och jag köpte fönster som var "brandklassade"...
 
hahalj
useless useless skrev:
EI30 är ganska enkelt att uppnå. I princip klarar man det med en "normal" vägg med träreglar, mineralull och gipsskivor. Både Paroc och Isover har bra exempel på sina hemsidor och brukar svara på kundfrågor?

Måste fönstret verkligen hålla EI30? När jag byggde var kravet bara att fönstren skulle vara brandklassade. Någon mer ingående specifikation fick jag inte och jag köpte fönster som var "brandklassade"...
Vet inte hur normal vägg det är med ytterpanel i trä, träreglar, spånisolering och innervägg i gips/spånskiva?
 
hahalj
Läser på Träguiden att trä förkolnar ca 0,5-1 mm/minut, är det rätt tänkt då att med 32 mm tjock ytterpanel så är det inga problem att väggen klarar EI 30? Det tar då minst 32 minuter för en brand att ta sig igenom ytterpanelen, sen spånisoleringen går väl fort, men med spånskiva innanför så tar det ytterligare tid.
 
Är det en befintlig vägg? Varför måste den brandklassas?
 
hahalj
Befintlig vägg ja, planerar för växthus (=komplementbyggnad) som kommer närmare än 8 meter från huset så jag behöver redovisa brandskydd i min bygganmälan. Inget kan brinna i växthuset, men det spelar tydligen ingen roll.
 
  • Arg
jesper_t
  • Laddar…
Är växthuset större än 15 m2? Är det maximalt 15 m2 så behövs inget skydd alls mellan växthuset och bostadshuset enligt BBR 5:6.
 
hahalj
J Johan_swe skrev:
Är växthuset större än 15 m2? Är det maximalt 15 m2 så behövs inget skydd alls mellan växthuset och bostadshuset enligt BBR 5:6.
Planerar för 20-25 kvm med attefallsregler. Har redan friggebod på 15 kvm.
 
hahalj
Här är en måttskiss med skalenligt växthus på 22.7 kvm inritat och placerat på tomtgränsen. Fastigheten utanför är kommunens och är ej planerad. De streckade linjerna är A= 5 meter, B=7 meter samt C=8 meter från huset. Ungefärliga mått.
De blå fönstren bör påverka brandklassningen, dock inte de röda med denna placering av växthuset. Sammanlagd blå fönsteryta är 4.55 kvm, max tillåtet för brandklassning 5-7 m är 4 kvm.
Om det går argumentera för att väggarna håller EI 30 enligt tidigare inlägg #4, samt att en del av den exponerade fönsterytan hamnar längre bort än 7 meter, så tycker jag att det inte borde vara något problem här? Vad tror ni andra?

Kartutdrag med mätningar, konturlinjer, två polygoner, och markeringar "A, B, C".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jesper_t
  • Laddar…
samma problem, hur löste du det?
mvh
Jesper
 
hahalj
J jesper_t skrev:
samma problem, hur löste du det?
mvh
Jesper
Kommunen sade nej pga placeringen i tomtgräns, så jag fick flytta på det till annan plats och då blev avståndet större än 8 meter och inga krav på brandklassning längre.
 
  • Gilla
jesper_t
  • Laddar…
Jag skulle säga att det viktigaste är att starta med att veta vad du har för kravnivåer som gäller.
Ska du bygga nytt så är det nuvarande BBR som bör vara styrande, om inte kommunen har egna högre krav på dig.
Bifogar en skärmdump från BBR 29 och deras tabell gällande småhus och komplementbyggnader. Där kan du se vilka krav som gäller mellan ett småhus (vanlig villa) och dess tillhörande komplementbyggnad (normalt ett garage, förråd eller friggebod).
Har du mer än 5 m avstånd ser du exempelvis att en vägg måste vara klassad EI 30 med max 4 m2 oklassad fönsterarea.
Tabell över skydd mot brandspridning med olika brandväggar och minsta avstånd för byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj hahalj skrev:
Kommunen sade nej pga placeringen i tomtgräns, så jag fick flytta på det till annan plats och då blev avståndet större än 8 meter och inga krav på brandklassning längre.
har tyvärr inte möjlighet att flytta placering, men bra att det löste sig för dig.
 
A Afterquake skrev:
Jag skulle säga att det viktigaste är att starta med att veta vad du har för kravnivåer som gäller.
Ska du bygga nytt så är det nuvarande BBR som bör vara styrande, om inte kommunen har egna högre krav på dig.
Bifogar en skärmdump från BBR 29 och deras tabell gällande småhus och komplementbyggnader. Där kan du se vilka krav som gäller mellan ett småhus (vanlig villa) och dess tillhörande komplementbyggnad (normalt ett garage, förråd eller friggebod).
Har du mer än 5 m avstånd ser du exempelvis att en vägg måste vara klassad EI 30 med max 4 m2 oklassad fönsterarea.
[bild]
A Afterquake skrev:
Jag skulle säga att det viktigaste är att starta med att veta vad du har för kravnivåer som gäller.
Ska du bygga nytt så är det nuvarande BBR som bör vara styrande, om inte kommunen har egna högre krav på dig.
Bifogar en skärmdump från BBR 29 och deras tabell gällande småhus och komplementbyggnader. Där kan du se vilka krav som gäller mellan ett småhus (vanlig villa) och dess tillhörande komplementbyggnad (normalt ett garage, förråd eller friggebod).
Har du mer än 5 m avstånd ser du exempelvis att en vägg måste vara klassad EI 30 med max 4 m2 oklassad fönsterarea.
[bild]
tack för tabell. frågan blir mest hur jag ska bygga en yttervägg på bästa och gärna billigaste sätt för att tillgodose kommunen enligt El 30.
 
A Afterquake skrev:
Jag skulle säga att det viktigaste är att starta med att veta vad du har för kravnivåer som gäller.
TS har ju redan talat om vilken nivå det ska vara. Frågan var hur man uppnår EI30 rent tekniskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.