Jag köpte ett Biltema AGM-batteri(bättre typ av batteri). Jag ville kolla dess volt i butiken och kunde låna en batteritestare (ville säkerställa det var tillräckligt laddat). CCA var något nytt begrepp för mig och det var kanske 15% längre än det angivna på batteriet. Säljaren sa att det var bra värde.
På nätet kollar jag recensioner på ett annat batteri av lyxigare modell, där folk var missnöjda med så låg CCA på ett nytt batteri kontra utlovat. Vad jag förstår betyder CCA detta inte bara "kallstartsstyrka" utan också indikerar hälsan (?) Är det vanligt att bilbatterier har typ 15% längre CCA än vad som skrivs på etiketten?
(Hoppas jag inte blandar ihop begreppen. CCA antar jag är samma som "A(EN)" - t.ex "760 A"
På nätet kollar jag recensioner på ett annat batteri av lyxigare modell, där folk var missnöjda med så låg CCA på ett nytt batteri kontra utlovat. Vad jag förstår betyder CCA detta inte bara "kallstartsstyrka" utan också indikerar hälsan (?) Är det vanligt att bilbatterier har typ 15% längre CCA än vad som skrivs på etiketten?
(Hoppas jag inte blandar ihop begreppen. CCA antar jag är samma som "A(EN)" - t.ex "760 A"
Det var en till synes rejäl och handhållen mätare med 5(?)-radig display. Mer vet jag ej. Inte en vanlig Voltometer! Biltema säljer också batterimätare men någon av dessa hade han inte.alm82 skrev:
Batteriet hade 12.6 volt, vilket är i underkant av dess kapacitet på 14,4v(?). Enligt säljaren skulle Volten öka efter laddning. Biltemas batterier är 70% laddade. Men ökan CCA-värdet vid full laddning menar du? ..så tolkade jag det inte.
EN = European norm, vilket är ett tuffare test än den amerikanska motsvarigheten (CCA).nattugglan11 skrev:Jag köpte ett Biltema AGM-batteri(bättre typ av batteri). Jag ville kolla dess volt i butiken och kunde låna en batteritestare (ville säkerställa det var tillräckligt laddat). CCA var något nytt begrepp för mig och det var kanske 15% längre än det angivna på batteriet. Säljaren sa att det var bra värde.
På nätet kollar jag recensioner på ett annat batteri av lyxigare modell, där folk var missnöjda med så låg CCA på ett nytt batteri kontra utlovat. Vad jag förstår betyder CCA detta inte bara "kallstartsstyrka" utan också indikerar hälsan (?) Är det vanligt att bilbatterier har typ 15% längre CCA än vad som skrivs på etiketten?
(Hoppas jag inte blandar ihop begreppen. CCA antar jag är samma som "A(EN)" - t.ex "760 A"
760 A(EN) motsvarar därför cirka 800 CCA.
Den mätare du använde mätte troligen inte på samma sätt som testet för EN. Det senare ska göras vid knappt 20 minusgrader, och tar kanske 2-3 minuter. Mätaren mätte förmodligen batteriets interna resistans, och gissade sig sen fram. Antar jag...
Om detta batteri var av normal typ, så har det inte några 14.4 då det är fulladdat. Snarare ligger det kring 12.7-12.9 V vid vila.
tack! Har du koll på vilken EN man kan förvänta sig på ett nytt batteri? Är det normalt att EN ligger en bit under etikettens siffra? Ökar EN vid full laddning?A Alexander HB skrev:EN = European norm, vilket är ett tuffare test än den amerikanska motsvarigheten (CCA).
760 A(EN) motsvarar därför cirka 800 CCA.
Den mätare du använde mätte troligen inte på samma sätt som testet för EN. Det senare ska göras vid knappt 20 minusgrader, och tar kanske 2-3 minuter. Mätaren mätte förmodligen batteriets interna resistans, och gissade sig sen fram. Antar jag...
Om detta batteri var av normal typ, så har det inte några 14.4 då det är fulladdat. Snarare ligger det kring 12.7-12.9 V vid vila.
Tack - Jag var otdylig. Mätaren på Biltemas kundtjänst visade troligen EN. CCA var något jag läste mig till på amerikansk sida och det framkom också som mätvärde på en mätare hos Jula som jag googlade mig fram till. Summerat, EN värdet var under 760 A - som kan läsas på batteriets utsida. Dock var min huvudfråga något annat ....vad kan man förvänta sig för värde på ett nytt batteri.K Keld skrev:
En svensk kille på Youtube testar sin nya mätare på sin gamla bil och kan utläsa data. Här ser man att CCA är likamed "Hälsan". Jag ska imorgon åka til bensinmacken o se om de har kvar batteritestaren de hade för x antal år sedan. Se igen vilket EN(CCA)- värde jag får ut. Men jag vill fortfarande veta vad man kan förvänta sig ur ett nytt o fulladdat batteri.
Exakt vad det blir är svårt att säga, men testerna ska göras när batteriet är fulladdat för att vara korrekta. Ditt batteri var inte fulladdat och borde ge ett sämre testvärde. Däremot var det varmare, vilket borde ge ett bättre testvärde, etc. Svårt att säga.nattugglan11 skrev:
Edit: mätaren på bilden försöker uppskatta batteriets CCA genom att mäta batteriets konduktans. När den räknat fram ett konduktansvärde använder den någon form av tabell eller approximativ ekvation för att uppskatta CCA, som antas bero linjärt på konduktansen. Förmodligen har den en inbyggd temperaturmätare, för att ta hänsyn till att ni mäter vid rumstemperatur och inte vid -20. Helt klart är att ett delvis urladdat batteri ger ett lägre konduktansvärde. Måhända kan den kompensera för detta också eftersom den vet batterispänningen.
Däremot, ett fulladdat och nytt batteri ska ligga kring det angivna EN/CCS-värdet. Det är hela poängen med de standardiserade testerna som görs i labben, där man gör faktiska mätningar av uröaddnimgsströmmen vid -20.
Redigerat:
Om man kollar t.ex. Project Farms batteritester:nattugglan11 skrev:
...kan man dra slutsatsen att tillverkarna generellt överdriver specificerade CCA.
Så det du ser är nog helt i linje med vad man kan förvänta sig.
P.s. inser dock att du gjorde mätningen i rumstemperatur, vilket så klart inte är ett lika bra resultat.
Redigerat:
Tack, men det krävs kanske ett förtydligande: Jag tittade inte på hela men hoppade från del till del, och vad jag kan se så mäter batterierna högre(!) CCA än vad batteriet utlovar - ett nytt batteri i "varmt" klimat. Däremot när han kylde batterierna så presterade de lite sämre än utlovad CCA. Jag mätte mitt batteri som var 70% laddat, i ett varmt klimat, och fick redan då sämre CCA/EN värden än utlovat. (Bild från filmen du länkade till)C cpalm skrev:Om man kollar t.ex. Project Farms batteritester:
[media]
...kan man dra slutsatsen att tillverkarna generellt överdriver specificerade CCA.
Så det du ser är nog helt i linje med vad man kan förvänta sig.
P.s. inser dock att du gjorde mätningen i rumstemperatur, vilket så klart inte är ett lika bra resultat.
Bra att veta (Ett fulladdat batteri 12,7 Volt, vid 12,4 Volt är det halvladdat och urladdat vid 12,0 Volt)