Hej!

Har kollat runt på nätet och det står att man inte ska måla fasaden i direkt solljus, på grund av solhet fasad så torkar färgen snabbare.

Idag är det ju soligt, men det blåser och är lite moln (16 grader)

Ska man undvika eller går det att måla? För fasaden är inte varm.

Tacksam för svar
 
Det är värmen som styr, inte ljusmängden. Måla på du bara.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det är värmen som styr, inte ljusmängden. Måla på du bara.
Precis vad jag ville höra. Tack.

En sista fråga, när vet man om det är för varmt. Är det graderna eller känner man på fasaden?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Z zaniii skrev:
En sista fråga, när vet man om det är för varmt. Är det graderna eller känner man på fasaden?
Det är hur varm fasaden är som styr. Den blir varmare än lufttemperaturen om den är i starkt solsken.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det är hur varm fasaden är som styr. Den blir varmare än lufttemperaturen om den är i starkt solsken.
Passar på att fråga en till fråga, hittar inget om det på forumet. Idag har det duggregnat lite i nån timma men det är 22 grader och moln. Om det inte regnar något mer kan man grundmåla de delar man skrapat eller är fuktigheten för hög?
 
Z zaniii skrev:
Passar på att fråga en till fråga, hittar inget om det på forumet. Idag har det duggregnat lite i nån timma men det är 22 grader och moln. Om det inte regnar något mer kan man grundmåla de delar man skrapat eller är fuktigheten för hög?
Det är bara att måla.
 
  • Gilla
Zoozaa
  • Laddar…
H
Z zaniii skrev:
Passar på att fråga en till fråga, hittar inget om det på forumet. Idag har det duggregnat lite i nån timma men det är 22 grader och moln. Om det inte regnar något mer kan man grundmåla de delar man skrapat eller är fuktigheten för hög?
Beror på hur fuktig fasaden är, jag skulle vänta för att vara säker, inte kul om det bubblar sig så man måste skrapa igen.
 
H HEM2121 skrev:
Beror på hur fuktig fasaden är, jag skulle vänta för att vara säker, inte kul om det bubblar sig så man måste skrapa igen.
Målade inte igår då skrapandet tog längre tid än väntat🙂. Men även igår så kändes det väldigt torrt.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.