N neo11 skrev:
Har ni köpt huset?
Låt det bara vara, är enbart estetiskt.
Eller ta dit en murare som hugger ner hörnan, putsar upp den igen och sprutar på stänkputs med tryckluft.
[länk]
Alternativt, om sprickan inte rör sig.
Filta igen sprickan med bruk och spruta på stänkputs, även det ett jobb för en murare.
Men mycket billigare än att hugga ner hörnan.
Är själv murare.
vad trevligt med svar av en yrkeskunnig! Tack :) om sprickan inte rör sig kanske vi ger oss på alternativ 2. Besiktningsmannen började snacka om risk för fukt så blev nervös. Är ju på plankstomme :)
Vi köpte det :) va trevligt pris med tanke på allt som var gjort och storleken
 
Jag sticker ut hakan lite.
Inte för att ifrågasätta yrkeskunnighet, men jag tror att neo11 underskattar den naturliga ständiga rörelsen i en plankstomme, så alternativ 2 med enbart siltning och nytt stänk är inget hållbart alternativ. Möjligen blir det lite bättre, men sprickan kommer tillbaka mer eller mindre.
Har själv ett reveterat hus på plankstomme/spräckpanel som gjordes om felaktigt för drygt 10 år sedan med bristande överlapp i nät. Det fick slipas ner vid alla sprickor och armeras över och är sedan dess sprickfritt.
Ni har säkert många andra utgifter nu med ert nya hus så jag skulle köra på budgetvarianten med en mjukfog så länge.
 
M MagHam skrev:
Jag sticker ut hakan lite.
Inte för att ifrågasätta yrkeskunnighet, men jag tror att neo11 underskattar den naturliga ständiga rörelsen i en plankstomme, så alternativ 2 med enbart siltning och nytt stänk är inget hållbart alternativ. Möjligen blir det lite bättre, men sprickan kommer tillbaka mer eller mindre.
Har själv ett reveterat hus på plankstomme/spräckpanel som gjordes om felaktigt för drygt 10 år sedan med bristande överlapp i nät. Det fick slipas ner vid alla sprickor och armeras över och är sedan dess sprickfritt.
Ni har säkert många andra utgifter nu med ert nya hus så jag skulle köra på budgetvarianten med en mjukfog så länge.
fick svar av lokalt företag som uppskattade lagningen till mellan 5-15 000 beroende på om vi ville näta hörnet eller ej. De trodde också det var bristfällig armering. Dock är alla andra hörnen fina. Vi lär väl lämna det för tillfället, eventuellt använda cementfog för i år och gå på fasaden nästa år. Eller är det dumt? Estetiska missar kan jag leva med, bara huset mår bra :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
N
M MagHam skrev:
Jag sticker ut hakan lite.
Inte för att ifrågasätta yrkeskunnighet, men jag tror att neo11 underskattar den naturliga ständiga rörelsen i en plankstomme, så alternativ 2 med enbart siltning och nytt stänk är inget hållbart alternativ. Möjligen blir det lite bättre, men sprickan kommer tillbaka mer eller mindre.
Har själv ett reveterat hus på plankstomme/spräckpanel som gjordes om felaktigt för drygt 10 år sedan med bristande överlapp i nät. Det fick slipas ner vid alla sprickor och armeras över och är sedan dess sprickfritt.
Ni har säkert många andra utgifter nu med ert nya hus så jag skulle köra på budgetvarianten med en mjukfog så länge.
Alltid bra med åsikter och jag säger inte att du har fel, eller att jag har rätt.
Men är det rörelser så hindrar inte nätet putsen från att spricka ofta.
Man sätter ju alltid "frimärken" dubbelnät i alla hörnor på fönster, men kommer ju nästan alltid sen en spricka ändå från fönsterhörnor tillslut.
Förstår dock inte riktigt, högg dom ner all puts för 10 år sen eller slipa dom ner vissa delar av putsen?
Mitt billiga förslag var bara ett alternativ som kanske håller några år om rörelsen stannat.
Såklart bättre att köra på det dyrare, men har dom nätat korrekt från början kommer sprickan komma tillbaka med tiden, troligtvis. Hade det varit mitt hus hade jag inte bemödat mig med en mjukfog, men alla gör som dom vill.
 
N neo11 skrev:
Alltid bra med åsikter och jag säger inte att du har fel, eller att jag har rätt.
Men är det rörelser så hindrar inte nätet putsen från att spricka ofta.
Man sätter ju alltid "frimärken" dubbelnät i alla hörnor på fönster, men kommer ju nästan alltid sen en spricka ändå från fönsterhörnor tillslut.
Förstår dock inte riktigt, högg dom ner all puts för 10 år sen eller slipa dom ner vissa delar av putsen?
Mitt billiga förslag var bara ett alternativ som kanske håller några år om rörelsen stannat.
Såklart bättre att köra på det dyrare, men har dom nätat korrekt från början kommer sprickan komma tillbaka med tiden, troligtvis. Hade det varit mitt hus hade jag inte bemödat mig med en mjukfog, men alla gör som dom vill.
Har dubbelkollat och det var endast renoveringsputsad så troligen är hörnen inte vikta som du talar om :)
Cementfog var bara en idé för att vara säker på att sprickan inte leder till andra problem, men det tycks bara handla om estetiken
 
N
Annchristin Lundell Annchristin Lundell skrev:
fick svar av lokalt företag som uppskattade lagningen till mellan 5-15 000 beroende på om vi ville näta hörnet eller ej. De trodde också det var bristfällig armering. Dock är alla andra hörnen fina. Vi lär väl lämna det för tillfället, eventuellt använda cementfog för i år och gå på fasaden nästa år. Eller är det dumt? Estetiska missar kan jag leva med, bara huset mår bra :)
Sprickan borde ha varit rakare om nätet inte gått omlått, och den lilla sprickan i botten borde då inte finnas om det är enda förklaringen, men jag kan såklart ha fel.
Låt det vara nåt år, och är inte görligt i minusgrader.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Alltid bra med åsikter och jag säger inte att du har fel, eller att jag har rätt.
Men är det rörelser så hindrar inte nätet putsen från att spricka ofta.
Man sätter ju alltid "frimärken" dubbelnät i alla hörnor på fönster, men kommer ju nästan alltid sen en spricka ändå från fönsterhörnor tillslut.
Förstår dock inte riktigt, högg dom ner all puts för 10 år sen eller slipa dom ner vissa delar av putsen?
Mitt billiga förslag var bara ett alternativ som kanske håller några år om rörelsen stannat.
Såklart bättre att köra på det dyrare, men har dom nätat korrekt från början kommer sprickan komma tillbaka med tiden, troligtvis. Hade det varit mitt hus hade jag inte bemödat mig med en mjukfog, men alla gör som dom vill.
Hos mig handlade det om slarv då dom inte överlappat nätmattan alls i vissa stråk. Där blir det en försvagad zon och det var jätteenkelt att se dessa linjer.
Reparationens utförande la jag mig i (och betalade en del av merkostnaden för). Den bestod i att med betongslip slipa ned remsor över de missade stråken och mura in ett överlapp. Därefter ett komplett armeringsnät till (!) utanpå och ytterligare ett lager bruk på 2-3 cm + ny stänkputs.
Jag har alltså numera dubbel-armerad tjockputs > 5 cm med hydrauliskt kalkbruk på hela huset. Finns inte tillstymmelse till nya sprickor i det.
Man kan inte hindra trähus att röra sig och det gör dom fram och tillbaka både beroende på årstid, temperatur & fukt. Är det missade armeringsöverlapp någonstans blir det ofelbart där sprickbildningen sker så ja, jag är lite envis här. Trådstartaren får se dom återuppstå om hon inte går till grunden med problemet.
 
  • Gilla
Annchristin Lundell
  • Laddar…
N
Ok, hade det inte varit bättre att hugga ner putsen bakom.
Blir ganska många ton på fasaden om man har 5 cm bruk på fasaden.
Hydraliskt kalkbruk är bra, men om det spricker bakom din nya fasad.
Så kommer även din nya fasad spricka tillslut oavsett nät.
Kanske om 5-20 år eller senare, men tillslut händer det =).
 
N neo11 skrev:
Ok, hade det inte varit bättre att hugga ner putsen bakom.
Blir ganska många ton på fasaden om man har 5 cm bruk på fasaden.
Hydraliskt kalkbruk är bra, men om det spricker bakom din nya fasad.
Så kommer även din nya fasad spricka tillslut oavsett nät.
Kanske om 5-20 år eller senare, men tillslut händer det =).
Enligt en (vetenskapligt genomförd) Tysk undersökning jag tog del av så är dubbelarmerad tjockputs bland det starkaste man kan ha.
Hel plankvägg från -48 har inga problem med dessa ton. Och ja det blir tungt, men inte som dom som lägger på fasadtegel på gamla hus.
 
N
Annchristin Lundell Annchristin Lundell skrev:
fick svar av lokalt företag som uppskattade lagningen till mellan 5-15 000 beroende på om vi ville näta hörnet eller ej. De trodde också det var bristfällig armering. Dock är alla andra hörnen fina. Vi lär väl lämna det för tillfället, eventuellt använda cementfog för i år och gå på fasaden nästa år. Eller är det dumt? Estetiska missar kan jag leva med, bara huset mår bra :)
5000-15000 lät som ett hyfsat bra pris, håll kvar vid den firman om ni tror att dom gör ett bra jobb.

Men vänta ett år!
 
Redigerat:
  • Gilla
Annchristin Lundell
  • Laddar…
Så efter att ha bott en månad -
LÅNGT INLÄGG, men uppdelat för lätthetens skull.

Det droppar ur hängrännan och då rinner det på fasden precis där sprickan är SÅKLART, ska täta rännan i veckan. Har varit en gammal fuktskada i hörnet som man åtgärdat men sen bara målat över (inomhus) istället för att byta list, tapet och skiva xD har skrapat bort möglet(?) och spacklat träslisten. So far inga problem eller något som släppt. Inte målat över det än dock - vill inte råka stänga inne ngn fukt. Fuktvärdet i listen verkar dock vara acceptabelt.

Har haft regn i 2 dagar och har då passat på att mäta fukten i självaste väggen (inomhus). **$Fuktmätaren blev orange och mätte upp till 0.62% efter två extremt blöta dagar. Innan låg den på 0.38%. Mätt med läget för byggmaterial. Enligt manualen är värdet förhöjt men inte ”farligt” för då lyser det rött.***

# Fråga: Finns det någon som kan säga hur oroad jag bör vara? Inte som gissar sig fram utan som faktiskt har koll. Gärna som kan Förklara lite hur det funkar för mig. Har jag koll på hur det är uppbyggt och delarna kan jag kanske sova utan ångest xD

Byggarna (från två olika firmor) sa att det inte kommer in fukt i sprickan. Känns inte värt att ta hit någon igen när de ändå bara säger ”skit i det”. Besiktningsmannen sa också att det är högst osannolikt att fukt tar sig in utifrån med min plankstomme. Fuktmätaren ger dock inte ens utslag i övriga delar av huset (under 0.3% så ger den inga värden) - mäter jag 20cm längre in i detta hörn finns det fukt men det lyser ”grönt”.

# Fråga: Kan det räcka med att täta hängrännan så det slutar rinna efter väggen? På jobbet var hängrännan boven när det rann in vatten på golvet.

#Fråga: Har ni något bra konkret tips för att fylla i de värsta delarna av sprickan ute?
#Info: Är ett hörn och plankstomme så det kommer röra sig ganska mycket och behöver då vara elastiskt. Skiter blanka f**n i om det är snyggt😂Då är iallafall ”problemet” löst för i år, har en del annat som behöver fixas först så pengarna räcker inte till att putsa hörnet professionellt i år.

Jag såg bubblor och skrapade bort färgen för att se under. Man har troligen åtgärdat hörnet men inte väntat på att det ska torka inomhus. Ser inte nytt ut precis. Det svarta på listen gick att hyvla bort, var bara på ytan. Ser mycket värre ut på bilderna än i verkligheten, ser inte alls lika svart ut.

**Sprickan ute ser inte ut att ha rört sig eller blivit större**
 
  • Skadad hörnlist och listverk vid vägg, synlig skada på trä, behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskada, mögel och flagnande färg i hörnet av ett rum vid golvlist och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Annchristin Lundell Annchristin Lundell skrev:
LÅNGT INLÄGG, men uppdelat för lätthetens skull.
Så efter att ha bott en månad -
Det droppar ur hängrännan och då rinner det på fasden precis där sprickan är SÅKLART, ska täta rännan i veckan. Har varit en gammal fuktskada i hörnet som man åtgärdat men sen bara målat över (inomhus) istället för att byta list, tapet och skiva xD har skrapat bort möglet(?) och spacklat träslisten. So far inga problem eller något som släppt. Inte målat över det än dock - vill inte råka stänga inne ngn fukt. Fuktvärdet i listen verkar dock vara acceptabelt.

Har haft regn i 2 dagar och har då passat på att mäta fukten i självaste väggen (inomhus). **$Fuktmätaren blev orange och mätte upp till 0.62% efter två extremt blöta dagar. Innan låg den på 0.38%. Mätt med läget för byggmaterial. Enligt manualen är värdet förhöjt men inte ”farligt” för då lyser det rött.***

# Fråga: Finns det någon som kan säga hur oroad jag bör vara? Inte som gissar sig fram utan som faktiskt har koll. Gärna som kan Förklara lite hur det funkar för mig. Har jag koll på hur det är uppbyggt och delarna kan jag kanske sova utan ångest xD

Byggarna (från två olika firmor) sa att det inte kommer in fukt i sprickan. Känns inte värt att ta hit någon igen när de ändå bara säger ”skit i det”. Besiktningsmannen sa också att det är högst osannolikt att fukt tar sig in utifrån med min plankstomme. Fuktmätaren ger dock inte ens utslag i övriga delar av huset (under 0.3% så ger den inga värden) - mäter jag 20cm längre in i detta hörn finns det fukt men det lyser ”grönt”.

# Fråga: Kan det räcka med att täta hängrännan så det slutar rinna efter väggen? På jobbet var hängrännan boven när det rann in vatten på golvet.

#Fråga: Har ni något bra konkret tips för att fylla i de värsta delarna av sprickan ute?
#Info: Är ett hörn och plankstomme så det kommer röra sig ganska mycket och behöver då vara elastiskt. Skiter blanka f**n i om det är snyggt😂Då är iallafall ”problemet” löst för i år, har en del annat som behöver fixas först så pengarna räcker inte till att putsa hörnet professionellt i år.

Jag såg bubblor och skrapade bort färgen för att se under. Man har troligen åtgärdat hörnet men inte väntat på att det ska torka inomhus. Ser inte nytt ut precis. Det svarta på listen gick att hyvla bort, var bara på ytan. Ser mycket värre ut på bilderna än i verkligheten, ser inte alls lika svart ut.

**Sprickan ute ser inte ut att ha rört sig eller blivit större**
Just det. Till vänster är en del av listen bytt (ca 20cm) men till höger sket man i det🤷🏼‍♀️därav känns det som något gammalt. Fasade renoverades 2015
 
Läckande hängrännor vill du inte ha, särskilt inte om vattnet tillåts rinna på vägg/fasad. Det ska åtgärdas pronto.

Är träytan på sockeln fuktigt och mjuk? Tryck med en kniv eller skruvmejsel och se hur träytan beteer sig och om det kommer vatten eller fukt ur ytan. Om ja, så är det ett fel som också måste fixas. Om det hänger samman med läckande hängränna, svårt på distans att avgöra.
 
  • Gilla
Annchristin Lundell
  • Laddar…
E etompau skrev:
Läckande hängrännor vill du inte ha, särskilt inte om vattnet tillåts rinna på vägg/fasad. Det ska åtgärdas pronto.

Är träytan på sockeln fuktigt och mjuk? Tryck med en kniv eller skruvmejsel och se hur träytan beteer sig och om det kommer vatten eller fukt ur ytan. Om ja, så är det ett fel som också måste fixas. Om det hänger samman med läckande hängränna, svårt på distans att avgöra.
Därför jag skrev att det ska åtgärdas i veckan? :) dvs pronto, ska försöka fixa idag. köpt tec7 och lappar till ränna. De har satt en skarvdel under men den droppar lite ändå så ska sätta en ”patch” i hängrännan också. Måste få tag i en stege bara. Så rännan rinner inte, den droppar. Vilket jag märkte tack vare det långvariga regnet - annars hade jag inte märkt det. Huvva.

Kommer inget vatten eller fukt ur listen inne. Använt ett verktyg för att skrapa rent listen utan problem, var hårt och torrt. Känns torr när jag tar på den och spetsat den med fuktmätare som visade på 9% (läge för trä). Listen är inte heller mjuk. Hade aldrig märkt detta om de ej va bubblor i färgen, men även där va det torrt…

Bubblorna hade gått en bit men det mörka sträckte sig endast 5cm från hörnet, och endast fläckvis som du ser på bilden :)
 
Det var läcka i taket som var boven. Taket byt och sprickan m.m är åtgärdat. Inget fel på dränering eller nät :) var endast i detta hörn, annars såg brädor med mera nya ut :surprised: och är ändå 90 år gammalt
 
  • Skadat trägolv på balkong med ett stort hål vid en byggnadsställning, tecken på förfall och vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EttAnvändarnamn
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.