Hej Forumet!

Vi har idag ett sommarvattensystem som tjänar åtta hus, med en dränkbar pump som sedan är kopplad till en hydropress och vidare ut i systemet. Nu har blåsan i hydropressen lagt av och det är dags att inför skaffa en ny (då systemet inte kan hålla trycket utan pumpen slår av/på med täta mellanrum).

Hydropressen som vi har i dagsläget är om 20 liter. Min fundering är om det är värt att kliva upp till kanske 40 eller 60 liter, eller gör det något större skillnad på vattensystemet förutom att pumpen får starta oftare? Vilket är att rekommendera, är skillnaden märkbar? Även pumpen börjar bli gammal, så kliva upp i allt för storlek på hydropressen för att underlätta för pumpen är en tveksam avvägning investeringsmässigt.

Tacksam för hjälp
 
Pumpen startar inte oftare med en större tank. Det blir färre starter, vilket är positivt.
 
  • Gilla
Jochi och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
20 L på befintlig tank låter väldigt lite med åtta fastigheter inkopplade. Det skapar många start/stopp för pumpen.

Desto större kärl = Desto bättre för pumpen.

Har det fungerat bra tidigare?

Har du kontrollerat lufttrycket i hyrdorpessen med systemet trycklöst?

Robota förklarar processen enkelt och grundläggande här:

 
D Daniel 109 skrev:
Pumpen startar inte oftare med en större tank. Det blir färre starter, vilket är positivt.
Ja precis, det är det jag menar 😂
 
Krilleman Krilleman skrev:
20 L på befintlig tank låter väldigt lite med åtta fastigheter inkopplade. Det skapar många start/stopp för pumpen.

Desto större kärl = Desto bättre för pumpen.

Har det fungerat bra tidigare?

Har du kontrollerat lufttrycket i hyrdorpessen med systemet trycklöst?

Robota förklarar processen enkelt och grundläggande här:

[media]
Krilleman Krilleman skrev:
20 L på befintlig tank låter väldigt lite med åtta fastigheter inkopplade. Det skapar många start/stopp för pumpen.

Desto större kärl = Desto bättre för pumpen.

Har det fungerat bra tidigare?

Har du kontrollerat lufttrycket i hyrdorpessen med systemet trycklöst?

Robota förklarar processen enkelt och grundläggande här:

[media]
Krilleman Krilleman skrev:
20 L på befintlig tank låter väldigt lite med åtta fastigheter inkopplade. Det skapar många start/stopp för pumpen.

Desto större kärl = Desto bättre för pumpen.

Har det fungerat bra tidigare?

Har du kontrollerat lufttrycket i hyrdorpessen med systemet trycklöst?

Robota förklarar processen enkelt och grundläggande här:

[media]
Krilleman Krilleman skrev:
20 L på befintlig tank låter väldigt lite med åtta fastigheter inkopplade. Det skapar många start/stopp för pumpen.

Desto större kärl = Desto bättre för pumpen.

Har det fungerat bra tidigare?

Har du kontrollerat lufttrycket i hyrdorpessen med systemet trycklöst?

Robota förklarar processen enkelt och grundläggande här:

[media]
Ja det har fungerat helt ok. Sedan har jag dålig koll på hur ofta pumpen har slagit på, inget jag har reflekterat över sedan tidigare, förutom nu när den slår till/av var 5e sekund. Det är ett äldre system som är 10-15 år gammalt och den dränkbara pumpen har hängt med sedan början. Alternativet är att vi köper en helt ny pumpautomat, alternativt bara byter ut den trasiga hydropressen.

Hydropressen är slut. Inget tryck alls i den. När man trycker på luftnippeln pyser det ut vatten, när man pumpar upp tryck så kommer det ut luft ur vattenanslutningen och det finns vatten kvar i den när man tömt ur systemet.

Så vi kommer bedömt köpa en ny hydropress och fortsätta köra tills dess att pumpen säger tack och godnatt, och byter ut hela systemet först då. Så avvägningen blir bara hur stor hydropress man ska gå upp till. Om man skulle köra ett nytt system exempelvis, hur stor skulle du rekommendera då?

Tack!
 
20liter är lite snålt i en fasighet. Det brukar anses vara okej i sommarstugor. Så ÅTTA!!!! fastigheter på 20liter är nästan som att vara utan hydropress. Jag skulle aldrig funderat på något mindre än 100liter.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Så mycket ökar inte behovet när det blir fler fastigheter. Men jag skulle också tagit något större än 20l. Men framför allt sett till att få dit något så att inte mer går sönder som följd av att kärlet är trasigt.
 
D Daniel 109 skrev:
Pumpen startar inte oftare med en större tank. Det blir färre starter, vilket är positivt.
*
Daniel har rätt.
Uppskattar man kan tappa av max en tredjedel av hydropressens volym innan pumpen behöver starta och det gäller även hydroforer.
*
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AG A skrev:
20liter är lite snålt i en fasighet. Det brukar anses vara okej i sommarstugor. Så ÅTTA!!!! fastigheter på 20liter är nästan som att vara utan hydropress. Jag skulle aldrig funderat på något mindre än 100liter.
För att förtydliga så sommarvatten till ett bevattningssystem, så det brukar vara två max tre som vattnar samtidigt.
 
D Daniel 109 skrev:
Så mycket ökar inte behovet när det blir fler fastigheter. Men jag skulle också tagit något större än 20l. Men framför allt sett till att få dit något så att inte mer går sönder som följd av att kärlet är trasigt.
Snygg, stort tack för engagemang och hjälp!
 
J Jens00 skrev:
För att förtydliga så sommarvatten till ett bevattningssystem, så det brukar vara två max tre som vattnar samtidigt.
Nej, naturligtvis är det ju som du säger. Rimligt att tro att det är 2-3 som spolar samtidigt. Men som jag sa, är 20liter egentligen alldeles för litet. Runt 50liter per hushåll brukar vara bättre. Därför menar jag att ni bör ha minst 100liter. Handlar det om bevattning så går det ju även ännu mer än ett vanligt hushåll. Sen förstår jag att man inte köper några dyra pumpar och kärl, till ett bevattningssystem.
 
Ja, att gå upp från 50 till 100 är vettigt när det är fler hus och större pump. Men man behöver inte gå upp 8gånger. Det är inte motiverat. Men primärt behöver ni få dit ett kärl överhuvudtaget innan ni kör sönder pumpen.
 
  • Gilla
Jens00
  • Laddar…
B
J Jens00 skrev:
... Så vi kommer bedömt köpa en ny hydropress och fortsätta köra tills dess att pumpen säger tack och godnatt, och byter ut hela systemet först då. Så avvägningen blir bara hur stor hydropress man ska gå upp till. Om man skulle köra ett nytt system exempelvis, hur stor skulle du rekommendera då?

Tack!
Varför ska ni byta ut hela systemet när pumpen ger upp? Det är väl bara att byta det som går sönder?

Jag hade köpt ngt liknande denna. Rostfritt, jag antar att hydropressen kanske står i en fuktig miljö? Har den gamla klarat sig så kan ni ju spara lite på inköpet och köpa en i billigare material.

https://amzn.eu/d/8bwXMCY
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AG A skrev:
om jag sa, är 20liter egentligen alldeles för litet. Runt 50liter per hushåll brukar vara bättre. Därför menar jag att ni bör ha minst 100liter. Handlar det om bevattning så går det ju även
A AG A skrev:
Nej, naturligtvis är det ju som du säger. Rimligt att tro att det är 2-3 som spolar samtidigt. Men som jag sa, är 20liter egentligen alldeles för litet. Runt 50liter per hushåll brukar vara bättre. Därför menar jag att ni bör ha minst 100liter. Handlar det om bevattning så går det ju även ännu mer än ett vanligt hushåll. Sen förstår jag att man inte köper några dyra pumpar och kärl, till ett bevattningssystem.
Yes, är helt med på vad du säger. Vi behöver garanterat gå upp i storlek. Hur mycket behöver man beakta pumpen storlek när man väljer storlek på hydropressen?
 
B BSOD skrev:
Varför ska ni byta ut hela systemet när pumpen ger upp? Det är väl bara att byta det som går sönder?

Jag hade köpt ngt liknande denna. Rostfritt, jag antar att hydropressen kanske står i en fuktig miljö? Har den gamla klarat sig så kan ni ju spara lite på inköpet och köpa en i billigare material.

[länk]
Ja men det är det att hela systemet är gammalt, så vi funderar på att byta ut allt på en gång och få ett nytt system med exempelvis en pumpautomat, då vi får med ny tryckströmbrytare, manometer och rubbet. Nu är det att man håller andan varje vår man skruvar ihop systemet och hoppas på att det fungerar. Så avvägningen är att köpa en ny hydropress för 3 500 kr när man kan lägga till några tusenlappar på att få ett helt nytt system.

Men vi kommer köra precis som du säger och börja med en ny hydropress likt den du skickade. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.