Hej alla glada. Sommaren har kommit , och därmed slamtömningen. Behöver hjälp att förstå mitt avlopp 😀. Jag har 4 brunnslock på rad, se bild, har aldrig sett något liknande, brukar vara en trekammarbrunn. Som jag förstår det så är varje brunn en kammare, och sista är kopplad till grusbädden. Min fråga: Skall sista brunnen vara tom? Och om den är halvfull, är bädden slut, så en ny behövs? Slamtömmaren sa i fjol att sista brukar nästan vara tom.
Mvh Rolf
 
  • Fyra brunnslock i rad på gräs, skuggor, gröna buskar, soligt ute.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det är säkert en 3-kammar ( en sammanhängande 3 burkar i ett stycke ) kombination och den sista en fördelningsbrunn som lägger ut vattnet i kanske 2 eller 3 rör till infiltrationen Den sista nästan tom, öppna locket och se var ev rör går ut. sitter nog en bit upp och nivån på ytan ska vara jäms med rören. Kolla och kom tillbaka.
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Har förra ägaren lämnat någon dokumentation när det gäller anläggningen? Annars kan kommunens tillsynsmyndighet eventuellt ha dokumentation som lämnats in i samband med att man ansökte om tillstånd för att anlägga brunnen.

Men troligtvis är det som @jonaserik skriver. Öppna locken och kolla.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är säkert en 3-kammar ( en sammanhängande 3 burkar i ett stycke ) kombination och den sista en fördelningsbrunn som lägger ut vattnet i kanske 2 eller 3 rör till infiltrationen Den sista nästan tom, öppna locket och se var ev rör går ut. sitter nog en bit upp och nivån på ytan ska vara jäms med rören. KOlla och kom tillbaka.
Nivån är precis mitt i rören, då är allt ok ?
 
Mitt i rören ? brukar inte vara så, kan vara om det är rör som går ut först och infiltrationsrör kopplade på dom. Är det rör kan det vara lite uppförsbacke ( dom tittar lite uppåt ute vid bädden. ) Då kommer nivån att höjas och sedan rinna ut i bädden. Är inget farligt för funktionen, det fungerar. Vid bädden ska det finnas luftrör som sticker upp ca 30 cm, Kolla i dom om det syns något vatten där.
 
J jonaserik skrev:
Mitt i rören ? brukar inte vara så, kan vara om det är rör som går ut först och infiltrationsrör kopplade på dom. Är det rör kan det vara lite uppförsbacke ( dom tittar lite uppåt ute vid bädden. ) Då kommer nivån att höjas och sedan rinna ut i bädden. Är inget farligt för funktionen, det fungerar. Vid bädden ska det finnas luftrör som sticker upp ca 30 cm, Kolla i dom om det syns något vatten där.
Nivån är jäms med rören, ska se om jag hittar några luftrör. Stort tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.