Annchristin Lundell Annchristin Lundell skrev:
Golvläggarna sa att deras industrigolv gör det tätt☺️så håller tummarna på det :D We went all in och lägger fogfritt golv för industri. Haha
Men golvet sitter väl på insidan av huset? Du har ett hål på utsidan så det kommer in vatten. Nu sätter de alltså ett tätt golv så vattnet inte kommer in där. Men vatten kommet ju fortsatt rinna in i väggen. Det innebär att det snart kommer börja släppa puts på andra ställen.
 
A AG A skrev:
Men golvet sitter väl på insidan av huset? Du har ett hål på utsidan så det kommer in vatten. Nu sätter de alltså ett tätt golv så vattnet inte kommer in där. Men vatten kommet ju fortsatt rinna in i väggen. Det innebär att det snart kommer börja släppa puts på andra ställen.
Golvet ska läggas ute på entrén 👌🏻 är just nu ren betong med frostsprängningar så trapp/entrén ska lagas och så blir det industrigolv på. Så det skulle täcka hålet. Jag är blond men inte så blond 🤪
 
A AG A skrev:
Men golvet sitter väl på insidan av huset? Du har ett hål på utsidan så det kommer in vatten. Nu sätter de alltså ett tätt golv så vattnet inte kommer in där. Men vatten kommet ju fortsatt rinna in i väggen. Det innebär att det snart kommer börja släppa puts på andra ställen.
Kanterna lagas och målas samt ovansidan lägger de industrigolv på :)
Vänster om pelaren är inget under och till höger är hålet samt det lilla konstiga källarutrymmet.
Putsen har redan börjat släppa i rummet i direkt anslutning, har ju målat med vanligt väggfärg rätt på tydligen 🤷🏼‍♀️😆
 
  • Trappa till byggnad, geometriska mönster på räcke, blå himmel, skuggor på marken, planteringslåda, solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kanske är jag som är blond trots allt😉. Jag inser att jag missuppfattade några småsaker från börja. Fick uppfattningen att problemet låg i källaren, samt att det var där ni skulle lägga golvet.
Jag ska genast gå och titta om vi har någon hårfärg hemma.
 
  • Gilla
Annchristin Lundell och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det kanske är jag som är blond trots allt😉. Jag inser att jag missuppfattade några småsaker från börja. Fick uppfattningen att problemet låg i källaren, samt att det var där ni skulle lägga golvet.
Jag ska genast gå och titta om vi har någon hårfärg hemma.
Hahaha xD jo det blev ett långt inlägg och var svårt att förklara 🫣 golvläggaren frågade varför vi dragit sladden så xD jag svarade att vi just köpt huset och jag har samma fråga plus 10 till😂
Har lagts ner massa pengar 2015 på renoveringar men man har liksom ”cut corners” på vissa delar men lagt pengar på en kombiugn och automatisk vattenkran på toan osv… Kolla mitt andra inlägg om en spricka i putsfasaden och hur det ser ut inomhus 🤦🏼‍♀️ är ju iof gjort av företag alltihopa så man har väl haft bråttom 😆
 
Då får en hoppas att detta löste problemet 🧐
 
  • Svart stolpe möter trottoar, grå asfalt, detaljbild, närbild, överskott av fogmassa eller tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Tycker gott du kan lägga lite tätningsmassa ändå.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Tycker gott du kan lägga lite tätningsmassa ändå.
Precis på g att köpa grå tec7 och sätta bakom. Framför ligger fogfritt industrigolv en bit ner i hålet, där är det TÄTT nu sa golvläggaren. Men bakom va svårt att få in det så jag skulle trycka i lite tätningsmassa där☺️
 
A AG A skrev:
Det kanske är jag som är blond trots allt😉. Jag inser att jag missuppfattade några småsaker från börja. Fick uppfattningen att problemet låg i källaren, samt att det var där ni skulle lägga golvet.
Jag ska genast gå och titta om vi har någon hårfärg hemma.
Har du någon koll på fasadputs? Vågar en trycka dit sika fogmassa 402 connection i en spricka? 402 vara för lite allt möjligt 🤔
 
Annchristin Lundell Annchristin Lundell skrev:
Har du någon koll på fasadputs? Vågar en trycka dit sika fogmassa 402 connection i en spricka? 402 vara för lite allt möjligt 🤔
Ja, det vågar du. Det är inte farligt😉. Det är väl även att betrakta som lämpligt i vissa fall. Men frågan är varför, eller vad du ska laga eller täta?
 
A AG A skrev:
Ja, det vågar du. Det är inte farligt😉. Det är väl även att betrakta som lämpligt i vissa fall. Men frågan är varför, eller vad du ska laga eller täta?
Alla säger att jag inte behöver bry mig men jag har en magkänsla som säger att en del av sprickan bör jag täta😂

Är en spricka i min putsade fasad, en del av den känner jag att jag vill täta.. trotts att flertalet människor sagt att jag kan låta det vara…

Hitills när jag lyssnat på andra så har jag ändå haft rätt i slutändan vilket resulterat i dubbla jobbet gentemot om människor hade lyssnat på mig från början…. Och har en känsla av att så är fallet just nu… Den nedersta delen till höger är djupare än övriga sprickor
 
Då tätar du din spricka! Det kan givetvis diskuteras hur farligt det är. Men en sak är säker. Det "kan" komma in fukt i spricka. På så sätt kan det vittra sönder och ramla bort mer. En annan är om det fryser när det är fuktigt. Det blir frostsprängning som får ännu mer att rasa.
Så lyssna på din magkänsla, och täta den där sprickan, illa kvickt. Är du osäker på hur man använder puts, så spruta in Sika fogmassa istället. Bäst är att göra det, när det varit uppehåll några dagar.
 
A AG A skrev:
Då tätar du din spricka! Det kan givetvis diskuteras hur farligt det är. Men en sak är säker. Det "kan" komma in fukt i spricka. På så sätt kan det vittra sönder och ramla bort mer. En annan är om det fryser när det är fuktigt. Det blir frostsprängning som får ännu mer att rasa.
Så lyssna på din magkänsla, och täta den där sprickan, illa kvickt. Är du osäker på hur man använder puts, så spruta in Sika fogmassa istället. Bäst är att göra det, när det varit uppehåll några dagar.
Hittade en sika 11fc med instruktioner för ”fyllning av sprickor” så köpte den :) blir väl att joxa med det efter regnet lagt sig. Är inget som rinner in iallafall. Tur det…
Tack för svar :)
 
Well gott folk. Hör och häpna. Det var ett hål borrat upp genom källartaket och ut utomhus som ej var igenfyllt eller tätat och därav bom. En liten del av källaren är ”utomhus” och ovanför är det balkong. Kors i taket vad dumma vissa är. Nu är det inte längre blött. Upptäcktes endast tack vare det hårda regnet som varit, såg att det rann in på väggen. Nu är det åtgärdat och förhoppningsvis var detta hela orsaken 😂
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.