Jag har en ibc-container som jag samlar upp regnvatten i. I denna ibc står en Gardena-pump, som används för att vattna och fylla vatten kannor. Problemet är anslutningen, den kopplas in med en förlängningskabel (som alltid sitter kopplad i uttag). Att sätta i pumpens kontakt i förlängningskabeln är inte helt lätt, då hustrun har lite svaga händer.

Frågan är: får jag på denna pumps kabel sätta en brytare, så att kontakten ständigt kan vara kopplad i förlängningskabeln?
Jag har tillräcklig kännedom för att kunna montera en sådan kontakt.

Henrik
 
På stickproppsansluten utrustning kan du gör "vad du vill". Ev. garanti lär dock ryka.

Tolkar din beskrivning som att du vill ha en sladdströmbrytare på kabeln till pumpen?!
Spontant låter detta inte som en bra lösning. Effekten på pumpen kan vara ganska hög, du har fukt och vatten i närheten.

Försök hitta någon bättre och säkrare lösning. Kanske en fast monterad brytare som styr uttaget?
 
Förlängningskabel, då är uttaget inte alltför långt bort.
Sätt en trådlös brytare med korrekt ip-klass på uttaget, och ha en fjärr i fickan.
 
E etompau skrev:
På stickproppsansluten utrustning kan du gör "vad du vill". Ev. garanti lär dock ryka.

Tolkar din beskrivning som att du vill ha en sladdströmbrytare på kabeln till pumpen?!
Spontant låter detta inte som en bra lösning. Effekten på pumpen kan vara ganska hög, du har fukt och vatten i närheten.

Försök hitta någon bättre och säkrare lösning. Kanske en fast monterad brytare som styr uttaget?
Jag tänkte sätta brytaren nära kontakten, risken att den kommer i kontakt med vatten är obefintlig.
Det är "bara" en regnvattenpump, så effekten ligger runt 400-550W. Det bör ju en vanlig sladdströmbrytare klara av.
 
L least skrev:
Förlängningskabel, då är uttaget inte alltför långt bort.
Sätt en trådlös brytare med korrekt ip-klass på uttaget, och ha en fjärr i fickan.
Det är ju en variant jag inte tänkt på.
 
E etompau skrev:
Hittade en kraftigare och skyddad sladdströmbrytare, kanske kan den passa.
Kommer dock med en rejäl prislapp.

[länk]
Nej, den var inte billig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.