Tja. Vi har en "lillstuga", isch friggebod, på tomten på landet till vilken vi funderar att köpa en värmepump - primärt för att få ner temperaturen när solen ligger på. Drömmen vore att på något sätt kunna koppla den till och driva den på "en" solcell (vi har alltså inte installerat solceller på taket (än?) men vill ogärna koppla in en energikrävande värmepump till den befintliga direktelen i väggen). Är detta en utopisk tanke eller vet någon här om det går att fixa? Eller kanske sitter någon på en annan smart lösning?
Vill även slänga in en brasklapp: jag är oduglig på allt kalla hantverk (förutom på att baka drömmar) så om frågan är dum vill jag likväl få höra det antagligen helt självklara svaret. Pöss och kram / K
 
kristinolin kristinolin skrev:
Tja. Vi har en "lillstuga", isch friggebod, på tomten på landet till vilken vi funderar att köpa en värmepump - primärt för att få ner temperaturen när solen ligger på. Drömmen vore att på något sätt kunna koppla den till och driva den på "en" solcell (vi har alltså inte installerat solceller på taket (än?) men vill ogärna koppla in en energikrävande värmepump till den befintliga direktelen i väggen). Är detta en utopisk tanke eller vet någon här om det går att fixa? Eller kanske sitter någon på en annan smart lösning?
Vill även slänga in en brasklapp: jag är oduglig på allt kalla hantverk (förutom på att baka drömmar) så om frågan är dum vill jag likväl få höra det antagligen helt självklara svaret. Pöss och kram / K
Det kostar inte mycket att kyla, och särskilt inte en sådan liten stuga. Koppla in på elnätet och njut!
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Om takhöjden räcker till så är en klassisk propeller inte dumt. Det blir inte svalare men det känns betydligt mer uthärdligt.
När vi var och backpackade i Thailand så bodde vi företrädesvis i rum med propeller istf AC. Där var det varmt och fuktigt på riktigt och takpropeller fungerade fint, och var tyst. Dessutom väsentligt snällare mot miljö och plånbok jämfört med en AC.
 
  • Gilla
kristinolin
  • Laddar…
Om värmepumpen drar 1 kW och körs 10 timmar om dagen i en månad så har den förbrukat 300 kWh. Det kommer att ta en livstid att tjäna in kostnaden för solceller och inverter för att driva värmepumpen istället för att koppla in den i vägguttaget.
 
  • Gilla
kristinolin
  • Laddar…
En solcell ger 0,5V. Jag gissar att du menar en panel. Det blir rimligare, men fortfarande orimligt. För att driva en värmepump behöver du stabil växelström. Då behöver du även batteri och inverter. Så nej det går inte.
 
  • Gilla
kristinolin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.