Kompressorn ja. Vart kan man placera den lämpligt?

Uppe på vinden låter lite avigt för min del. Kan man göra ett litet tillbygge på baksidan av garaget där man har kompressorn? Väl ventilerat för att få till sig luft men hur blir det då på vintern när det är kallt? Kall luft går ju komprimera mer men hur blir det med frostkänslighet osv.?
 
På jobbet liksom på småindustrierna intill står kompressorerna i enkla brädskjul på utsidan. Våran kompressor renoverades när den var runt 20 år med nya ventiler. Nu fyller den 40 år så det är dags igen, men nu går det inte att få tag i delar. Dåligt... :p
Vad jag vill säga är att den verkar inte ta någon skada av att stå ute. Bara den är åtkomlig så man kan tappa kondensvatten och ta en titt på remmar och oljenivå ibland.
 
Det låter ju vettigt. Var lite rädd för att oljan i dom skulle segna och vara skadligt på det viset när det bli minusgrader. Kan j passa på att gjuta en liten platta till den när man ändå gjuter den stora.

Drömmen vore ju en skruvkompressor men det är ju inte billigt direkt.
 
G
Problemet med en skapligt stor kompressor(har själv en på 1 kubik,dvs 10 hk elmotor)att den måste ha värme när man startar upp den.Står den i minusgrader så ryker propparna på en gång.
Enklast är att bygga ett isolerat skjul med värme och ett skapligt spjäll som man kan öppna när man skall använda kompressorn.
 
Men det borde väll räcka med att gjote ut en liten klack på plattan som är stor nog för kompressorna och så regla upp en liten bod av 45x90 med isolering i och så en liten dörr med spjället i?

Börjar fundera på om det inte är lika bra att ha den i garaget. Man kan ju stänga av den när man inte använder den och så passar ju utrymmet om man köper en ny kompressor =)
 
I mitt kommande garagebygge hade jag tänkt mig att dela av den innersta biten och ha ett förråd där och i förrådet sätta ett litet rum där kompressorn kommer att stå.
 
Toa och dusch är smidigt så man slipper springa in i huset och skita ner hela tiden.
En skiljevägg från tex slipmaskin så man inte får skador i lacken på bilen.

Låter annars som ni är helt rätt på det. Lycka till.

/TR
 
Toa blir det nog inte. Tar för mycket plats. Dusch kommer att finnas på hyffsat avstånd nämligen i källaren som jag kan nå via trappa i garaget. Handfat i garaget kommer dock at finnas så man kan riva av händerna innan man träder in i bostaden.

Skiljevägg till slipmaskinen blir nog samma sak där. Tar för mycket plats så det blir till att skydda bilen tillfälligt istället. Pelarborr ligger högre upp på önskelistan dock =)
 
Om du tänkt slipa och damma i övrigt så kan det ju vara ide att tänka på luftvandringen och kanske placera en större fläkt på lämpligt ställe. Om inte för bilens skull så för att slippa städa precis överallt i hela garaget (varenda hylla full med grejjor osv) efter precis varje gång slipen varit framme. Det bästa vore nog att med en skena i taket och något tyngre draperi försöka begränsa ned utrymmet som du skall försöka få ett slags undertryck i. Finns ju ganska finurliga system med draperier med växlar typ tågrälsar osv som man sedan kan flytta runt och begränsa av utrymmen med. Även bra om man skall grejja med sånt som är ohälsosamt att inandas, fast skall man hålla på mycket med sådant så blir det ordentligt mycket dyrare med stor och säker fläkt med gnistskydd eller vad det kallas.
 
Jag sitter i ungefär samma sits, fast jag har en träverkstad och en carport på runt 90kvm. I carporten tänkte jag gjuta platta och göra ett garage av, men eftersom jag tänkt smälla upp en maskinhall så vet jag inte hur pass mycket pengar jag skall lägga ned på carporten. Det jag är mest fundersam på är just det där med grundisoleringen. Att köpa cellplast och färdiga kantelement kostar uppskattningsvis 25-30k bara isoleringen (med armering osv kommer man ju upp i 35k alla gånger). Känns lite overkill om jag inte skall ha värme där. Å andra sidan kanske det blir ändring med det och då blir det ju såklart fel om man fuskat med isoleringen.

Hur har du tänkt göra med grunden? Vad och hur har du budgeterat för plattan? (minigrävare på 3.5t och lastare har jag själv - så den biten blir åtminstone inte snordyr).
 
Beppo skrev:
Om man spånar vidare då. Vad kan mer vara bra att ha i garaget?

Kom igen nu gott folk. Det måste ju finas fler än jag och GR_B som har våta garagedrömmar =)
1, Bygga absolut en riktigt kraftig bänk med plåt på ovansidan. En hopfällbar bänk är givetvis trevligt för att det spar plats, men en ejäl bänk är svår att överskatta. I denna tråd har jag skrivit mer om det: http://forum.byggahus.se/smahus-garage-friggebod-m-m/72263-inreda-garaget-vettigast.html

2, Har då råd tid och plats så bygg större. Du kommer aldrig någonsin att känna att du har byggt ett för storts garage, det är nämligen omöjligt:)
 
Slipning är inte tänk att det skall förekomma men skulle det göra så så har jag planerat för ett draperi i det hänseendet att bilen skall kunna tvättas i den avdelningen närmast porten.

Grunden kommer bli platta med islolering och golvvärme. Kantbalk i frigolit som sticker upp ca 40-50cm ovan plattan som sedan formas mot på insidan och får således en klack som skyddar från att fukt går upp i väggarna när man tvättar bilen.

Bänken är ju som sagt knivig. En fast är bra för den är stadig ordentligt men tar dels utrymme och delas så har dom en tendens att bli fyllda med en massa grejer som inte hör hemma på arbetsbänken.

Garaget kan inte bli större än såhär. Möjligen låter jag plattan sticka up någon meter bakom garaget och bygger ett litet förråd som är hela garagets bredd och så dörrar så man an öpppna och däri ha trädgårdsredskap så dom kommer ur garaget. Även gräsklipppare får plats där isf.
 
Ok, Garagebyggen gillar jag, har bara en halvmesyr hemma just nu men iaf här kommer mina tips.

Jag kör med en verktygstavla där jag har "specialverktyg" upphängda och ett verktygsskåp från jula där jag har normala handverktyg som en mek behöver. Med specialverktyg menar jag stora rörtången, stora skiftnycklar, div andra skumma verktyg som jag inte använder dagligen.

Ang. billyftar.

När det gäller begagnade 2-pelarlyftar gäller det att passa sig lite så man inte gör ett klipp som visar sig ha utslitna bärmuttrar som inte längre går att köpa. Visst det går att göra egna om man har en bra maskinpark men det känns inte särskilt skoj.

På jobbet har jag personligen en 2-pelarlyft, jag har jobbat 2-pelare i 10 års-tid så jag tycker att de är smidigast, hade jag jobbat 4-pelare lika länge hade jag säkerligen tyckt att det var det bästa:)

Fördelar med 2-pelare:

Billig i inköp, lätt installering, smidig om man har en med 2 motorer(alltså inte med kedja mellan pelarna). Underredet på bilen blir väldigt fritt. Helt fritt runt motorrummet om man t.ex ska vinkeldra en dieseltopp.

Nackdel med 2-pelare:

Tar längre tid att få upp bilen(spelar mindre roll i hobbygarage). Man har 2 pelare i vägen om man ska göra jobb inne i bilen, kan vara jobbigt om man byter t.ex handbromswirar och ska justera både inne i bilen o under den.

Fördel med 4-pelare:

Snabbt in o upp. Bra om man ska leta missljud i bak o framvagn iom att man kan stå under bilen när den är belastad och gunga den. Man har en bra "bänk" om man ska byta bromsar mm.

Nackdelar med 4-pelare:

Tar stor plats, man har fyra pelare som är i vägen när man skruvar. Det är mycket i vägen att snubbla på om man ska stå framför bilen och skruva i motorrummet. Det är väldigt svårt att byta växellåda/motor på en modern bil med en 4-pelare iom att de oftast ska neråt och man nästan alltid behöver ta bort hjälpramen. Det är krångligt att byta Poly-v rem på vissa moderna bilar då man har en körbana där man vill stå.

Fördelar med saxlyft:

Snabbt in o upp. Lätt montering om man väljer att lägga den ovanpå golvet. Tämligen underhållsfri. Inget ivägen när man skruvar uppifrån samt inne i bilen. Gör att garaget inte känns lika trångt iom att den inte stjäl så mycket utrymme när den inte används.

Nackdel med saxlyft:

Under bilen stjäl de mycket utrymme, vissa bilar går knappt inte byta avgassystem på, bromsrör kan vara jäkligt knepigt att komma åt.

Summering av lyftar:

Mitt val skulle bli i första hand en saxlyft iom att jag har tillgång till alla sorter på jobbbet ändå, i andra hand skulle jag välja en 2-pelare.
 
Köpte en stenhöj 2-pelare för 200 spänn. Känns som man kan kosta på den en omgång nya muttrar :)
 
Nu är garaget uppe och inredning och planering kan börja på allvar. Kolla skissen och fundera om jag tänkt rätt. kompressor kommer att stå på loftet och tryckluft kommer att finnas tillgänglig på 3 ställen längs långväggen. början, mitten, slutet typ.

Kom gärna med kritik och förslag på förbättringar och lösningar som kan ge synergieffekter osv.
 
  • garage.JPG
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.