J
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väldigt tydligt att du inte vet skillnaden på värme och varm luft, trots att vi försökt förklara det flera gånger. Varmluft stiger generellt, men värme sprids åt alla håll. Du kan ju fundera på varför man isolerar en platta på mark. Kanske också fundera på varför man isolerar väggar om värmen ändå bara stiger uppåt. Värmelementet i en ugn sitter högst upp och ändå antar jag att du använder grytlappar när du tar ut något ur ugnen (om den är på), trots att värmen alltid stiger. Du har kanske erfarenhet av lödning också? Förlitar man sig då på att värmen alltid stiger uppåt? Kanske kommer du fram till att påståendet är för generellt för att vara sant.

Sen undrar jag fortfarande hur du kan tro att det går åt mindre energi att värma två våningar på X kvm styck än en våning på X kvm. Du har iallafall förstått att värme är energi, så då borde det väl vara uppenbart att det går åt mer energi för en större volym.
https://www.polarpumpen.se/kunskapsbanken/olika-hus/utrymme/kallare/
 
J Jockebyggab skrev:
[länk]
255 inlägg på 140 dagar där det enda du säger är ha varmt i källaren, öka värmen i källaren osv!!!
Alla vet nu att DU tycker att alla ska ha varmt i källaren.
Har du något annat att komma med???:):)
 
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jockebyggab skrev:
Lödning har både jag och kollegor stor erfarenhet av. Värme sprids i alla riktningar i material på olika sätt men värme/luft stiger uppåt. En varmluftsballong stiger uppåt, eller hur? Vid lödning så är det alltid bra att hålla löd kolven lite underifrån när man har möjlighet, eftersom mer av energin nyttjas, lodet smälter snabbare, men givetvis blir koppartråd etc uppvärmt om du håller kolven direkt på materialet. Strålningsvärme IR kan gå i alla riktningar dessutom som från solen, men det är själva materialet som blir uppvärmt som avger den STIGANDE värmda luften och och det går ju inte att bortse ifrån! Om inte värme steg uppåt så skulle ju inte en varmluftsballong stiga uppåt om man inte eldade under höljet! Eller hur? Funkar lika i en kåk! Enkelt!
Åter igen blandar du värme med varmluft. I ena meningen säger du att värme kan röra sig åt flera håll, exempelvis vid lödning, men lite senare i mening verkar du ha glömt det och skriver något om värme/luft vilket är ungefär lika logiskt som kyla/salt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Man lär sig ju att inte anlita jocke bygg AB för det saknas elementär kunskap.
 
  • Gilla
  • Älska
Jockebyggab och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jockebyggab skrev:
[länk]
Intressant, du länkar alltså till en text som inte stödjer dina teser. Fint så ...
 
  • Älska
Dilato
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Man lär sig ju att inte anlita jocke bygg AB för det saknas elementär kunskap.
Vi kan grilla korv o bada bastu! Du lägger korvarna under grillen, jag lägger korvarna på grillen. I bastun så kan jag sätta mig på nedre bänken, du sätter dig på den ö v r e bänken. Sen kollar vi två saker; 1 vems korvar blev grillade? 2; vem svettades mest? Alla får nu gissa! :p:heart:
 
J
En betydligt viktigare sak angående vikten av att veta hur både värme, gaser, rök etc rör sig: Brandvarnare placerar man...?....Just det! Så högt man bara kan. Eller hur? Varför? Just det! För att det funkar på samma sätt som korven o bastubadaren och som värme. Vid en brand så går allt fortare. Alla vet att skiten (värme, rök, gas, giftiga ångor) sprider sig uppåt och en Brandvarnare placerar man i taket av just den anledningen. En enda anledning.... Gissa vilken? (Jag känner iallafall ingen som INTE förstår detta)
 
Du fattar inte skillnaden mellan värmeledning och konvektion. Om ditt resonemang skulle hålla så skule ju samtliga vindsutrymmen vara riktigt varma för den uppvärmda bostaden finns ju under.
Där du bor, finns det kanske någon kvällskurs i fysik? ABF kanske?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jockebyggab skrev:
Vi kan grilla korv o bada bastu! Du lägger korvarna under grillen, jag lägger korvarna på grillen. I bastun så kan jag sätta mig på nedre bänken, du sätter dig på den ö v r e bänken. Sen kollar vi två saker; 1 vems korvar blev grillade? 2; vem svettades mest? Alla får nu gissa! :p:heart:
Nu har du kört detta exempel en massa gånger.
Har du testat att slå på övervärde på ugnen, säg 200 grader och sen plocka ut plåten ur ugnen när ugnen varit igång 10 minuter? Utan grytlappar såklart för värmen stiger ju uppåt...

Eller har du testat att elda ordentligt i en klotgrill och sen lägga händerna på undersidan av grillen?

Kanske har du testat det och det är därför vi sluppit ditt dravel en stund nu, medan händerna var bandagerade?
Synd isåfall att du inte lärde dig något på detta.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Du fattar inte skillnaden mellan värmeledning och konvektion. Om ditt resonemang skulle hålla så skule ju samtliga vindsutrymmen vara riktigt varma för den uppvärmda bostaden finns ju under.
Där du bor, finns det kanske någon kvällskurs i fysik? ABF kanske?
Fysik ja. Själv hade jag 4a. 5or hade de allra bästa. Då backar vi bandet igen då. Nu kan vi prata om brand. Var i en fastighet vill du helst befinna dig om det brinner? Vill du vara i våningen ovanför där det brinner? Safe? Eller våningen under branden? Själv föredrar jag att vara i vången UNDER, eftersom lågor o värme o gaser/rök söker sig U P P ÅT. Nån som säger emot? "Thomas" - kolla om det finns nån kurs i brandsäkerhet! Då finns det folk som kan berätta väldigt TYDLIGT hur det funkar! (Tror inte ABF har kurser i varken fysik eller brandsäkerhet. ) Förresten "Thomas" - var har du brandvarnaren placerad? Högt i taket eller på golvet? (Du påstår ju att inte värme stiger uppåt........)
 
J
Fairlane Fairlane skrev:
Nu har du kört detta exempel en massa gånger.
Har du testat att slå på övervärde på ugnen, säg 200 grader och sen plocka ut plåten ur ugnen när ugnen varit igång 10 minuter? Utan grytlappar såklart för värmen stiger ju uppåt...

Eller har du testat att elda ordentligt i en klotgrill och sen lägga händerna på undersidan av grillen?

Kanske har du testat det och det är därför vi sluppit ditt dravel en stund nu, medan händerna var bandagerade?
Synd isåfall att du inte lärde dig något på detta.
Brandvarnare sätter man i taket och inte i golvet av en anledning.....gissa vilken? En varmluftsballong stiger uppåt när man tillför värme.....gissa varför! Här kommer lite basic info för hur det funkar i verkligheten. Varsågod! https://elementflakten.se/vanliga-fragor/extra-varme/
 
Fairlane
J Jockebyggab skrev:
Brandvarnare sätter man i taket och inte i golvet av en anledning.....gissa vilken? En varmluftsballong stiger uppåt när man tillför värme.....gissa varför! Här kommer lite basic info för hur det funkar i verkligheten. Varsågod! [länk]
Har du testat att ta i plåten utan grytlappar? Man bränner sig, gissa varför?

Jag vet varför man sätter brandvarnare högt och jag vet varför en varmluftsballong stiger.

Vet du skillnaden mellan värme och varmluft eller tror du att det är samma sak?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
J Jockebyggab skrev:
Fysik ja. Själv hade jag 4a. 5or hade de allra bästa. Då backar vi bandet igen då. Nu kan vi prata om brand. Var i en fastighet vill du helst befinna dig om det brinner? Vill du vara i våningen ovanför där det brinner? Safe? Eller våningen under branden? Själv föredrar jag att vara i vången UNDER, eftersom lågor o värme o gaser/rök söker sig U P P ÅT. Nån som säger emot? "Thomas" - kolla om det finns nån kurs i brandsäkerhet! Då finns det folk som kan berätta väldigt TYDLIGT hur det funkar! (Tror inte ABF har kurser i varken fysik eller brandsäkerhet. ) Förresten "Thomas" - var har du brandvarnaren placerad? Högt i taket eller på golvet? (Du påstår ju att inte värme stiger uppåt........)
Du fattar fortfarande inte. Klart värme stiger uppåt i öppnar utrymmen där det finns konvektion, därför är brandvarnare i taket. Jag har inte sagt något annat. Men att värma källaren för att värma rummet ovanför är möjligt men ekonomiskt dumt.
Men ta det lugnt nu, ta en öl till och chilla med din uppfattning. Det är ju snart jul!
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
T Thomas_Blekinge skrev:
Men ta det lugnt nu, ta en öl till och chilla med din uppfattning.
Jag har min öl i en sval källare, Jocke vill nog helst ha varm öl. 😉
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har min öl i en sval källare, Jocke vill nog helst ha varm öl. 😉
Kall öl i normaltempererad verkstad är bäst. Alla får ha den temp dom vill i sitt eget lilla hem. Och jättebra att fortfarande värme stiger uppåt o inte nedåt så vårt grillkött blir stekt.(.sen om vi kallar det konvention eller nåt annat fint, vem bryr sig?)..ovanpå grillen som vanligt o inte under, kör vi, va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.