Hej, Jag ska bygga 55kvadrat altan utan att fästa i vägg och med nedsänkt bjälklag. 45x145 bärlina och skruvregel. cc40 mellan skruvreglarna.

1) Räcker det med 1st 6x120mm skruv och 3st 120mm spik från utsidan in i ändträt på skruvregeln? Eller behövs balkskor? Tänkte att jag sätter en skruv först och sedan när jag är helt säker på att allt blev rätt så spikar jag.

2) Ifall jag måste ha balkskor, vilken storlek, 45x96 eller 45x137?
Det blir 110 balkskor...

mvh
Micke
 
Anser inte att du behöver balkskor, byggt ett antal altaner och har aktivt varit sparsam med användning av balkskor. Du kommer dessutom dra ihop reglarna med trallen.

Byggde svärföräldrarnas altan utan en enda balksko då jag kunde bygga hela kalaset på gräsmattan och lyfta det på plats med hjullastare.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
chaser chaser skrev:
Anser inte att du behöver balkskor, byggt ett antal altaner och har aktivt varit sparsam med användning av balkskor. Du kommer dessutom dra ihop reglarna med trallen.

Byggde svärföräldrarnas altan utan en enda balksko då jag kunde bygga hela kalaset på gräsmattan och lyfta det på plats med hjullastare.
Jag glömde att skriva att jag kommer lägga komposittrall, därav cc40. Man skruvar clipsen som trycker trallen mot regeln, trallen kommer med andra ord inte dra ihop reglarna speciellt mycket. Därav att jag funderar på flera spikar till skruven.

Tror du det går utan balkskor med dessa förutsättningar?
 
R Robin Wahlman skrev:
Enligt Essve ska du kunna använda 2 av deras ET-T skruv till detta endamålet.

[länk]

Disclaimern är att jag ej provat själv :)
Ja det skulle vara tiktigt nice om det täckte med några skruv istället för att både skruva o spika. Men trallen kommer inte hålla ihop reglarna så jag vet inte om bara skruv räcker. Har läst på forumet att spik kan vara bättre på rörelse sidleds jämfört m skruv, men jag vet inte hur det ligger till riktigt. Behöver lite input på det innan jag kör igång.
 
  • Gilla
DB995
  • Laddar…
Någon som vet ifall balkskor behövs under dessa förutsättningar?
 

Bästa svaret

Nja, är svaret. Med hönsyn till hur du ska lägga trallen, så är det för tveksamt. Det kommer att hålla till en början. Med med fukt, ålder och slitage, kommer det bli dåligt. Dock är det inte nödvändigt med balkskor. En 90graders plåtvinkel på ena sidan räcker bra. Eller en kort regel 45x45 i kanten går också bra. Om du dessutom skruvar i ändträet som du tänkt.
 
A AG A skrev:
Nja, är svaret. Med hönsyn till hur du ska lägga trallen, så är det för tveksamt. Det kommer att hålla till en början. Med med fukt, ålder och slitage, kommer det bli dåligt. Dock är det inte nödvändigt med balkskor. En 90graders plåtvinkel på ena sidan räcker bra. Eller en kort regel 45x45 i kanten går också bra. Om du dessutom skruvar i ändträet som tänkt.
Menar du som en kortling mellan 2 skruvreglar eller lodrätt bredvid regeln?
 
Düsseldorff
Lodrät bredvid
 
  • Gilla
Noll koll och 1 till
  • Laddar…
Det måste inte heller vara en 45x45 utan en spillbitar från den regel du redsn använder går minst lika bra.
 
  • Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Det måste inte heller vara en 45x45 utan en spillbitar från den regel du redsn använder går minst lika bra.
Så en bit regel/spillbit/ lodrätt bredvid som fästs i bärlina och skruvas i skruvregeln för att motverka rörelserna i sidled som trallen inte kommer hjälpa med?
 
N Noll koll skrev:
Så en bit regel/spillbit/ lodrätt bredvid som fästs i bärlina och skruvas i skruvregeln för att motverka rörelserna i sidled som trallen inte kommer hjälpa med?
Det är egentligen snarare skjuvkraften, den ska ta upp. Att skruva in i ändträ ger ganska dåligt fäste. Prova att dra in en skruv i sidan, och en i botten på en regel, och försök dra ut dem med hammare. Det gåt ofta väldugt enkelt ur ändträ. Därför vill man skruva regeln från sidan också.
 
  • Gilla
Noll koll
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det är egentligen snarare skjuvkraften, den ska ta upp. Att skruva in i ändträ ger ganska dåligt fäste. Prova att dra in en skruv i sidan, och en i botten på en regel, och försök dra ut dem med hammare. Det gåt ofta väldugt enkelt ur ändträ. Därför vill man skruva regeln från sidan också.
Ok, 45 regel har jag i överflöd. Räcker det med 3 ankarskruv in i bärlinan och 3 i skruvregeln, eller behövs det fler?
 
N Noll koll skrev:
Ok, 45 regel har jag i överflöd. Räcker det med 3 ankarskruv in i bärlinan och 3 i skruvregeln, eller behövs det fler?
Du ska inte använda ankarskruv. Ankarskruv används till spikbleck/balkskor etc. Använd vanlig syrafast trallskruv.
 
  • Gilla
Noll koll
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.