Funderar hur jag ska lösa uppvärmningen i garaget och hobbyrummet.

Hade tänkt mej att sätta en luft-luft vp som ska hålla hobbyrummet runt 20´C.
Garagedelen har jag tänkt mej att värma upp till 5-10´C genom att ta luft från hobbyrummet genom ett spirorör med kanalfläkt som styrs av en termostat som sitter i garaget. Kommer nog att ha en avfuktare i garaget.
I garaget kommer en airotemper att användas då jag mekar med bil mm (händer inte så ofta)

Kommer det här att funka?

Mvh / Pake
 
  • vp garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har gjort en liknande installation?
 
nä, men om det är svårt att få varmt i garaget, så får du ta upp en kanal till mellan garage o hobby rum, så luften kan cirkulera mellan rumena.

men vist borde det funka
 
Första tanken jag hade var att använda en "budgetpump" i garaget och elelement i hobbyrummet, men dom pumparna brukar ju inte gå att köra med lägre innomhustemp än ca 17´C, där av min nya fundering.
Det borde ju bli mer ekonomiskt om det fungerar eftersom jag inte behöver så "hög" temperatur i garagedelen men kan hållavärmen i hobbyrumet med en budgetpump och klara mej utan elelement som primär värmekälla.
 
Borde fungera men du kanske borde ha en returventil så du inte suger kall uteluft utan så att säga bara cirkulerar luften i garaget och hobbyrummet därmed får du bättre spridning på värmen.

Antar att du bara vill hålla frostfritt + lite till och till det går det inte många Kw även med element så det kanske är ett alternativ.
 
Låter som en bra ide med returventil. Tack för den!

Jag håller på att isolera garaget så här:
Golv 10cm under plattan, väggar 19cm, tak 40cm. Tar det lite pö om pö, köper en laddning isolering varje lön. Men snart är det klart.

Funderar även att bygga en eller två "solarventi" eller vad dom nu kallas för att kompletera uppvärmningen i garaget. Har inte fått klart för mej hur mycket en sån kan ge vintertid.

Hela iden med uppvärmningen av garage & hobbyrummet är att det ska vara så låg månadskostnad som möjligt så jag har råd att köpa leksaker :)
 
Vad skall du ta värmen till aerotempen från? Borde du inte kunna ta all värme från den? och slippa vp, kanaler och ev element?
Värmer mitt garage med 2st oljeradiatorer, dom är bara på under kallaste mån på vintern och det är ca 6-8grader i garaget. Det drar inte mycket el iallafall, garaget är ca 70kvm. med två dubbelportar och tre tvåglasfönster modell äldre.
 
han menar att han ska ha en eldriven vrme fläkt i garaget. en sån nhöjer garage tempraturen mycket snabt till en mekvänlig tampratur, en elradiator drar ju extremt mycke mer ström än vad trådskaparens lösning kommar att göra.
& att köra med olje fylda elradiatorer är bortkastade pengar, billen struntar i om tepratoren från radiatroerna varierar ngra grader, från att termostaten gå på/av.
 
Vet att det inte är den bästa lösningen, men tills jag bygger annat system så funkar det bra, utan att kosta skjortan, dock har jag bara bilarna i garaget om jag skall fixa nåt med dem, använder annars garaget som hobbyrum och uppställsplats för div leksaker som cross, fyrhjuling m.m.
Dock är det lite lågt till tak i garaget, men det skall fixas nån gång, har en tom våning ovanpå och har skaffat 4m höga portar, vill kunna köra in traktorn ibland.
Lutar åt nån typ av flisanläggning, men måste bara skaffa en rejäl skorsten, gärna en 15m hög!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.