Hej,

Vi har installerat solceller nyligen via en lokal firma och några månader efter utfört arbete så meddelar dem oss att skatteverket inte godkänt ansökan om gröna avdraget och vi måste betala företaget denna summan. Anledningen är lagfarten står endast på mitt namn trots att det var jag och min fru som hade tagit gemensamt lån när vi köpte huset. Suck!

Det är förstås mitt fel att jag inte hade fördjupat mig i gröna avdrag regler men jag tycker också att det är delvis deras fel eftersom det var de som hade full ansvar för det och de har tydligen inte granskat det från början eller åtminstone frågat mig att kolla det.

Jag hade flera långa samtal och träff med dem innan jag signerade på avtalet men de tog det för givet att vi får gröna avdraget under diskussionsgång så jag litade fullständigt på dem (vilket var dumt). Om det var jag som skötte gröna avdragets papper så hade jag säkert läst på och fattade vad det innebär.

Det står priserna båda före och efter avdrag på på kontraktet men det står inte någonstans att vi är skyldiga att betala resten av pengar om begäran från Skatteverket avslås, dock de skrev det i deras fakturor i efterhand.

Vad skulle ni ha gjort om någon var i min sits? Bara bita i det sura äpplet och betala summan eller är det någon idé att bestride och ta ev den rättsliga vägen. Ps: Har aldrig bestridit någon faktura förut men detta känns riktigt jobbigt och inte helt rättvis tycker jag :(
 
  • Gilla
Zazzod och 1 till
  • Laddar…
Ansvaret är helt ditt. Det är bara att betala. Lär dig och gå vidare.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 24 till
  • Laddar…
giggsy90,

Skattereduktion för grön teknik får den som är fastighetsägare(personnumer) av en fastighet(fastighetsbeteckning) och den person(personnummer) som har beställt och har betalat till solcellsfirman.

Som du förklarar det hela verkar det ju som du giggsy90 är fastighetsägare för den fastighet som firman har monterade solcellsanläggningen på och även du som även har beställt, och du som har betalt anläggningen av den lokala solcellsfirman. Så långt allt väl. Men det kanske föreligger speciella omständigheter som du inte nämner?

Den lokala firman kanska klantat sig och har gjort fel vid ansökan om grön teknik, anget fel personummer, fel fastighetsnummer osv. Då kan den lokala firman väl ringa upp skattemyndigheten och be att få makulera ansökan och göra en ny korrekt ansökan. Firman får återbetala dig det du har betalat in till dem, och de får skicka ny faktura, och så får du på nytt betala igen in till din solcellsfirman.

Sedan är det väl så att om det blir skattereduktion för grön teknik, säg 40000 kr, men du under kalenderåret 2023 endast har betalar 20000 kr i skatt, då får du kvarskatt med 20000 kr. Har du annat ROT-avdrag under samma kalenderår påverkat det också.

giggsy90,
När beställdes anläggningen alltså när du skrev på beställningen?
När betalades den?

giggsy90,
är du fastighetsägare (eller fastighetsdelägare) och solcellsfirman har monterat en solcellsanläggning på din fastighet och du har betalat anläggningen, då har du helt klart rätt till skattereduktion för grön teknik likt alla andra som har fått installerat solcellsanläggningar.

Hur mycket skattereduktion kr för grön teknik är det frågan om?
 
Redigerat:
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Fairlane
Jag tolkar det som att du slår i taket på skattereduktionen och att ni kunnat få ett större avdrag om även frugan stått som ägare av fastigheten. Det är max 50' per person, så om det finns två ägare och installationen möjliggör avdrag på 70' så kommer den gå igenom, under förutsättning att tillräckligt med skatt betalats in. Om det bara är en ägare av huset, som i detta fall, så blir det max 50' i avdrag.

Svårt att säga något om hur diskussionerna gått i detta fall, men normalt brukar företagen vara tydliga med att avdrag (som ROT som fungerar liknande) endast gäller upp till ett visst belopp etc. Jag kan inte riktigt se att det är företagets ansvar att verifiera vilka som är skrivna ägare, utan tycker nog att det ligger på beställaren att fråga "Kan vi få fullt avdrag även om min fru inte äger huset?". Detsamma gäller ROT, ni kan aldrig dra av fruns del om hon inte är ägare av fastigheten.
 
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…

Bästa svaret

K
Ni kommer bara få avdrag på din del. Eftersom det låter som att det bara är du som står på huset.

Beror nog lite på hur de lagt fram det. Om de utgått från att både du och frun står på huset eller varit mer frågande och sagt "om båda står på huset".

Kanske någon krona i goodwill om de har varit otydliga och att det blir en lärdom för dem.
 
N
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tolkar det som att du slår i taket på skattereduktionen och att ni kunnat få ett större avdrag om även frugan stått som ägare av fastigheten. Det är max 50' per person, så om det finns två ägare och installationen möjliggör avdrag på 70' så kommer den gå igenom, under förutsättning att tillräckligt med skatt betalats in. Om det bara är en ägare av huset, som i detta fall, så blir det max 50' i avdrag.

Svårt att säga något om hur diskussionerna gått i detta fall, men normalt brukar företagen vara tydliga med att avdrag (som ROT som fungerar liknande) endast gäller upp till ett visst belopp etc. Jag kan inte riktigt se att det är företagets ansvar att verifiera vilka som är skrivna ägare, utan tycker nog att det ligger på beställaren att fråga "Kan vi få fullt avdrag även om min fru inte äger huset?". Detsamma gäller ROT, ni kan aldrig dra av fruns del om hon inte är ägare av fastigheten.
Mycket viktigt det du påpekar om att tillräckligt mycket skatt måste ha betalats in. Det måste ju finnas något att dra av emot. Jag var lite orolig för det 2021 när jag gjorde om avloppet och installerade ny värmepump eftersom jag hade och har väldigt låg inkomst av tjänst. Som tur är räknas även skatt på kapitalinkomst och fastighetsavgiften med i underlaget när storleken på ROT man kan få räknas fram.
 
  • Gilla
  • Haha
fsn och 4 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
giggsy90,

Skattereduktion för grön teknik får den som är fastighetsägare(personnumer) av en fastighet(fastighetsbeteckning) och den person(personnummer) som har beställt och har betalat till solcellsfirman.

Som du förklarar det hela verkar det ju som du giggsy90 är fastighetsägare för den fastighet som firman har monterade solcellsanläggningen på och även du som även har beställt, och du som har betalt anläggningen av den lokala solcellsfirman. Så långt allt väl. Men det kanske föreligger speciella omständigheter som du inte nämner?

Den lokala firman kanska klantat sig och har gjort fel vid ansökan om grön teknik, anget fel personummer, fel fastighetsnummer osv. Då kan den lokala firman väl ringa upp skattemyndigheten och be att få makulera ansökan och göra en ny korrekt ansökan. Firman får återbetala dig det du har betalat in till dem, och de får skicka ny faktura, och så får du på nytt betala igen in till din solcellsfirman.

Sedan är det väl så att om det blir skattereduktion för grön teknik, säg 40000 kr, men du under kalenderåret 2023 endast har betalar 20000 kr i skatt, då får du kvarskatt med 20000 kr. Har du annat ROT-avdrag under samma kalenderår påverkat det också.

giggsy90,
När beställdes anläggningen alltså när du skrev på beställningen?
När betalades den?

giggsy90,
är du fastighetsägare (eller fastighetsdelägare) och solcellsfirman har monterat en solcellsanläggning på din fastighet och du har betalat anläggningen, då har du helt klart rätt till skattereduktion för grön teknik likt alla andra som har fått installerat solcellsanläggningar.

Hur mycket skattereduktion kr för grön teknik är det frågan om?
Hej och tack för ditt svar,
Anläggningen beställdes 2022 och installerades nyligen dvs ett år senare. Jag får max skattereduktion för min del 50 k men inte för frugan vilket är också 50 k. Hon har inte rätt till gröna avdraget för hon står inte som ägare på fastigheten vilket vi missade. Jag är skyldig att betala den summa tillbaka nu för det var jag som har klantat mig och inte kollat det innan men jag skyller på dem samtidigt eftersom de har inte pratat tydligt om det eller skrivit detaljerna om grönaavdraget på kontraktet trots att det var de som skötte hela grejen. De gav mig känsla att det är garanterad att få beviljad gröna avdraget för att locka mig med det lägre priset som står högt upp i kontraktet "efter avdraget"
 
S
A Giggsy90 skrev:
... men jag skyller på dem samtidigt eftersom de har inte pratat tydligt om det eller skrivit detaljerna om grönaavdraget på kontraktet trots att det var de som skötte hela grejen. De gav mig känsla att det är garanterad att få beviljad gröna avdraget för att locka mig med det lägre priset som står högt upp i kontraktet "efter avdraget"
Förstår att det känns värdelöst, men det här är 100% på dig. De utgick väl helt enkelt från att ni båda hade rätt till avdraget, vilket jag också skulle göra. Speciellt om du inte berättade att din fru inte hade rätt till det. Avdraget om grön el är ju inte mellan dig och företaget.
 
  • Gilla
deetee och 6 till
  • Laddar…
S
Om något, är det väl företaget som borde kräva dig på extra pengar pga extra jobb och ränta.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Förstår att det känns värdelöst, men det här är 100% på dig. De utgick väl helt enkelt från att ni båda hade rätt till avdraget, vilket jag också skulle göra. Speciellt om du inte berättade att din fru inte hade rätt till det. Avdraget om grön el är ju inte mellan dig och företaget.
Vi visste inte att min fru inte hade rätt till, vi köpte huset tillsammans så vi utgick ifrån att vi båda ägde huset
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
N
A Giggsy90 skrev:
Vi visste inte att min fru inte hade rätt till, vi köpte huset tillsammans så vi utgick ifrån att vi båda ägde huset
Det borde ni ju ha sett när ni fick lagfarten (och redan när det ansöktes om denna).
Självfallet jättetrist att åka på en utgift man inte räknat med det förstår jag verkligen.
 
  • Gilla
  • Haha
deetee och 5 till
  • Laddar…
A Giggsy90 skrev:
Vi visste inte att min fru inte hade rätt till, vi köpte huset tillsammans så vi utgick ifrån att vi båda ägde huset
Tråkig situation med en oväntad extra utgift!

Men jag förstår inte hur man kan tro att båda är ägare till fastigheten om det inte är så? Vid fastighetsköp står det tydligt i köpekontraktet (och köpebrevet) vem eller vilka som är köpare, och då är det lätt att se att endast den ene är nämnd i kontraktet och får skriva på kontraktet. Köpebrevet används sedan för att söka lagfart, så Lantmäteriet registrerar uppgifter direkt därifrån.
Undrade ingen av er varför det inte stod en stavelse om din fru i köpekontrakt och köpebrev, eller när ni fick brevet från Lantmäteriet som meddelade att enbart du beviljats lagfart för fastigheten?
 
  • Gilla
antett och 10 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Det borde ni ju ha sett när ni fick lagfarten (och redan när det ansöktes om denna).
Självfallet jättetrist att åka på en utgift man inte räknat med det förstår jag verkligen.
Som jag skrev ovan, vi har tyvärr missat det helt och inget som vi tänkt på då när vi skrev på avtalet. Vi läste inte om grönavdrag regler och litade på deras bedömning men vi tänker att en seriös solcellsfirman borde ha bättre koll och borde förkalart innebörden av detta, de jobbar med sådana fråga dagligen herregud. Vi hade helt enkelt kunnat lägga till min fru som ägare till fastigheten innan skrivande av avtalet och då hade inte varit något problem. Men de bryr sig tydligen inte om det
 
Fairlane
A Giggsy90 skrev:
Vi visste inte att min fru inte hade rätt till, vi köpte huset tillsammans så vi utgick ifrån att vi båda ägde huset
Men även om firman hade sagt "Ni får dra av max 50' per person som står som ägare på fastigheten, under förutsättning att dessa betalat minst 50' i skatt" så hade det ju inte hjälpt er ett dugg? Ni visste ju inte att det bara var en av er som stod som ägare.

Eller menar du att företaget borde tagit reda på det åt er?
Är huset helt nytt för er? Annars syns det i deklarationen också att du äger 100% av huset och frugan inget.
 
  • Gilla
deetee och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men även om firman hade sagt "Ni får dra av max 50' per person som står som ägare på fastigheten, under förutsättning att dessa betalat minst 50' i skatt" så hade det ju inte hjälpt er ett dugg? Ni visste ju inte att det bara var en av er som stod som ägare.

Eller menar du att företaget borde tagit reda på det åt er?
Är huset helt nytt för er? Annars syns det i deklarationen också att du äger 100% av huset och frugan inget.
Om de hade bara nämt det så hade vi säkert kollat upp det. Ja huset är relativt nytt, tomten köpte själv för många år sen men huset byggde vi tillsammans dvs med gemensamt lån och vi tänkte rent juridiskt eftersom vi är gifta så vi har gemensamt ägande till huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.