Hej!

Har en tomt med flera mindre fritiidshus på ute i skogen där det inte finns möjlighet till nätanslutning inom överskådlig framtid och där vi i dagsläget inte har någon form av el alls. Belysning sker med fotogenlampor, matförvaring i tveksamt fungerande "jordkällare" etc.

För att öka bekvämligheten med t.ex kylskåp och belysning började jag därför kika på solceller och batterilagring som finns som färdiga paket lite varstans.

Dock återkom jag till en grundfråga som jag inte lyckats hitta något vettigt svar på ännu och hoppas få lite input på.

Förutsättningarna är följande:

På tomten finns det 3 olika hus utspridda med max 20 meters mellanrum. Samtliga har tämligen skuggiga lägen. Det finns även högsta punkt på tomten som är oskuggad under dygnets ljusa timmar. Den högsta punkten ligger som längst 30 meter bort från det ena huset. Det är ej heller orimligt att tro att det så småningom byggs något hus till då det är flera syskon som delar på tomten.

Min fundering är då; Ska man satsa på en central solcellsanläggning som ligger på högsta punkten och dra 240 enfas från denna till övriga fastigheter. Eller ska man satsa på mindre 12v anläggningar för varje hus? Alternativt något mellanting?

/
Martin
 
Jag skulle satsa på en större anläggning med solceller på markstativ i toppläge och ett batterilager av Litium batterityp som klarar en hel vinter utan laddning.

Och även titta på högre systemspänning än 12 volt, kanske 48 volt eller gärna ännu högre.

230 volt distribution till alla stugorna.

Det beror ju på vilken budget du har, det byggs ju lyxiga bungalows med off grid system idag:

https://www.victronenergy.se/markets/off-grid/luxury-eco-resort
 
RoTe
Solceller till batteribank på 48V är väl ganska standard idag? Skulle solen inte lysa tillräckligt så är detta en intressant lösning, enkel ombyggnad av bilgenerator för att mata befintlig solcellsanläggning:
 
  • Gilla
2bbe
  • Laddar…
M Memnok skrev:
Hej!

Har en tomt med flera mindre fritiidshus på ute i skogen där det inte finns möjlighet till nätanslutning inom överskådlig framtid och där vi i dagsläget inte har någon form av el alls. Belysning sker med fotogenlampor, matförvaring i tveksamt fungerande "jordkällare" etc.

För att öka bekvämligheten med t.ex kylskåp och belysning började jag därför kika på solceller och batterilagring som finns som färdiga paket lite varstans.

Dock återkom jag till en grundfråga som jag inte lyckats hitta något vettigt svar på ännu och hoppas få lite input på.

Förutsättningarna är följande:

På tomten finns det 3 olika hus utspridda med max 20 meters mellanrum. Samtliga har tämligen skuggiga lägen. Det finns även högsta punkt på tomten som är oskuggad under dygnets ljusa timmar. Den högsta punkten ligger som längst 30 meter bort från det ena huset. Det är ej heller orimligt att tro att det så småningom byggs något hus till då det är flera syskon som delar på tomten.

Min fundering är då; Ska man satsa på en central solcellsanläggning som ligger på högsta punkten och dra 240 enfas från denna till övriga fastigheter. Eller ska man satsa på mindre 12v anläggningar för varje hus? Alternativt något mellanting?

/
Martin
Jag sitter själv funderar på detta då jag har för avsikt hitta en tomt på sikt och vara "offgrid" 70-80% av året åstminstone. Just nu kör jag bara med solceller på balkongen och kör 12v SOK LFP batterier med epeever och en true sinus inverter för kylen och datorskärm. (övrig DC utrustning kopplad direkt på 12v sidan med boost till 19v (laptop/vergtygsladdning etc))

Men 12v system är troligen dyrare än 48v LFP lösning eftersom kablarna måste vara tjockare. Plus mer förluster omvandla till 230VAC. Så jag skulle rekommendera 48v LFP batteri lösning med Victron MPPT även om det är dyrare än "biltema/epever" mppt och AGM batterier.

jag har sett en del utubers genom åren där de ofta slutat med att de kör Victron. De flesta tenderar att hamna i Victron lösningar i slutändan (efter att lagt pengar i sjön på billiga mppt och AGM batterier som håller max 3 år enligt min erfarenhet)

Vad gäller batterier är sverige ett skämt då vi i princip inte har några LFP leverantörer men jag har köpt mina i EU och min plan är att köpa SOK EU 48v rack system.

SOK EU är stora inom LFP batterier och är välkända:

https://www.europe.sokbattery.com/

Sen finns det ett annat alternativ färdiga kit från offgridtech med pylontech LFP inklusive victron kit.

https://www.offgridtec.com/en/offgr...s2000c-akku-victron-multiplus-ii-48-3000.html


Tänk dock på att båda kräver elinstallatörer.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
M Memnok skrev:
Hej!

Har en tomt med flera mindre fritiidshus på ute i skogen där det inte finns möjlighet till nätanslutning inom överskådlig framtid och där vi i dagsläget inte har någon form av el alls. Belysning sker med fotogenlampor, matförvaring i tveksamt fungerande "jordkällare" etc.

För att öka bekvämligheten med t.ex kylskåp och belysning började jag därför kika på solceller och batterilagring som finns som färdiga paket lite varstans.

Dock återkom jag till en grundfråga som jag inte lyckats hitta något vettigt svar på ännu och hoppas få lite input på.

Förutsättningarna är följande:

På tomten finns det 3 olika hus utspridda med max 20 meters mellanrum. Samtliga har tämligen skuggiga lägen. Det finns även högsta punkt på tomten som är oskuggad under dygnets ljusa timmar. Den högsta punkten ligger som längst 30 meter bort från det ena huset. Det är ej heller orimligt att tro att det så småningom byggs något hus till då det är flera syskon som delar på tomten.

Min fundering är då; Ska man satsa på en central solcellsanläggning som ligger på högsta punkten och dra 240 enfas från denna till övriga fastigheter. Eller ska man satsa på mindre 12v anläggningar för varje hus? Alternativt något mellanting?

/
Martin

Ska du köra centralt så kör med 48v LFP batterisystem och sen dra 230VAC till stugorna. Att dra in 12v i stugorna skulle bli dyrt och inneffektivt mycket feta kablar och kablar är dyrt dessutom mycket innefektivt omvandla 12v till 230VAC. Tänk dock på att pappa staten har höga krav på elinstallation och det krävs certifierade elinstallatörer speciellt med starkspänning och ärligt talat vet jag inte hur mycket såna det finns i sverige som KAN såna här offgrid lösningar gäller hitta nån som kan så inte försäkringsbolag gnäller OM olyckan är framme. Men det finns ju mycket utubers som håller på med detta och Victron har riktigt bra offgrid lösningar dock är de svindyra men och andra sidan bra support. Ska man ha litre mindre duger epever som säljs av Jula men då e det endast 12/24v system.

Men vad gäller batterier är LFP12 eller 48v är dyra i inköp men i långa loppet sparar man pengar i jämförelse med 12v tunga AGM batteri.

Sen kan man ju fundera på om man ens behöver 230VAC? E det bara för lampor/laptop och en lite kyl finns det ju 12 eller 48v lampor och kylskåp etc. Då slipper du effektförluster vid konventering från AC till DC. Tex är ju en laptop ofta 19vDC laddning. Då e det bättre gå från 12v DC till 19vDC eller 48v DC till 19vDC än att gå från 48vDC till 230VAC och sen tillbacka till 19v/12v etc... Samma med ledspottar som oftast är 12v eller 48vDC i de flesta hemmen.
 
M Memnok skrev:
Hej!

Har en tomt med flera mindre fritiidshus på ute i skogen där det inte finns möjlighet till nätanslutning inom överskådlig framtid och där vi i dagsläget inte har någon form av el alls. Belysning sker med fotogenlampor, matförvaring i tveksamt fungerande "jordkällare" etc.

För att öka bekvämligheten med t.ex kylskåp och belysning började jag därför kika på solceller och batterilagring som finns som färdiga paket lite varstans.

Dock återkom jag till en grundfråga som jag inte lyckats hitta något vettigt svar på ännu och hoppas få lite input på.

Förutsättningarna är följande:

På tomten finns det 3 olika hus utspridda med max 20 meters mellanrum. Samtliga har tämligen skuggiga lägen. Det finns även högsta punkt på tomten som är oskuggad under dygnets ljusa timmar. Den högsta punkten ligger som längst 30 meter bort från det ena huset. Det är ej heller orimligt att tro att det så småningom byggs något hus till då det är flera syskon som delar på tomten.

Min fundering är då; Ska man satsa på en central solcellsanläggning som ligger på högsta punkten och dra 240 enfas från denna till övriga fastigheter. Eller ska man satsa på mindre 12v anläggningar för varje hus? Alternativt något mellanting?

/
Martin
Solpaneler behöver sol för att fungera. Det verkar vara inne i skogen med mycket skugga, så ett system där panelerna placeras på soligaste stället är att föredra.

24V batteribank och anläggning som du uppför i nått litet teknikskjul predvid panelerna hade jag gjort. Sen drar du vidare med 230V till stugorna.

24V är bättre än 48V. 48V är svindyrt, uselt utbud på allt och överprissatt. Du ska ha AGM batterier. Lithiumbatterier fungerar inte om du inte har möjlighet att ha utrymmet för batterierna uppvärmt året om.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Solpaneler behöver sol för att fungera. Det verkar vara inne i skogen med mycket skugga, så ett system där panelerna placeras på soligaste stället är att föredra.

24V batteribank och anläggning som du uppför i nått litet teknikskjul predvid panelerna hade jag gjort. Sen drar du vidare med 230V till stugorna.

24V är bättre än 48V. 48V är svindyrt, uselt utbud på allt och överprissatt. Du ska ha AGM batterier. Lithiumbatterier fungerar inte om du inte har möjlighet att ha utrymmet för batterierna uppvärmt året om.
+1 på den. Komplettera med en vanlig bensindriven generator för nödbruk.

Är det någorlunda blåsigt så komplettera även med en vindsnurra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Solpaneler behöver sol för att fungera. Det verkar vara inne i skogen med mycket skugga, så ett system där panelerna placeras på soligaste stället är att föredra.

24V batteribank och anläggning som du uppför i nått litet teknikskjul predvid panelerna hade jag gjort. Sen drar du vidare med 230V till stugorna.

24V är bättre än 48V. 48V är svindyrt, uselt utbud på allt och överprissatt. Du ska ha AGM batterier. Lithiumbatterier fungerar inte om du inte har möjlighet att ha utrymmet för batterierna uppvärmt året om.
Givetvis måste paneler ha sol. Vad gäller AGM e de inte billigare än LFP priserna går ner. Men problemet e att importörerna i sverige envisas med att pracka på folk med skit som AGM. AGM är värdelösa i solcellssamanhang då de kräver mer effekt för att ens sätta igång och ladda dessutom har de upp till 8 gånger sämre livscykel än LFP.

Det enda argumentet att fortsätta med blytunga AGM e möjligen om du inte kan ha dem inomhus vintertid. Men det finns LFP med inbygna "uppvärmingsplattor." Det dra givetvis en del energi om de måste aktiveras men det finns. Det är samma man gör med elbilar för övrigt eller du tror de inte kan laddas vintertid? Anyhow:

SOK EU har kvalitets LFP med 7 års garanti:

https://www.europe.sokbattery.com/

Tex lär ett 12v LFP hålla 10 år medans ett AGM av "hyffsat" kvalitet håller max 3 år.

Jag började själv med ett sk AGM anpassat för solpaneler som jag köpte på conrad. Den höll 2.5år och den laddade inte ens om det inte var rejält med sol. Nu kör jag bara LFP. Den jag köpte har hittils hållt 5 år och har även laddat när det regnar, förvisso låg effekt, men försök det med AGM aint gonna work...

Sluta kasta pengar i skön på AGM IMHO.

 
Om man ska snittsla sig inom vad man nästan får göra själv så ett 48V-system lokalt vid den högsta ljusa punkten på tomten. Där kanske man även bygger ett teknikhus med batteribanken. Sen skickar men 48V DC över 6-10mm2 kabel till husen. I husen gör man sedan en dc/dc omvandling till 12V.

På detta sätt så hamnar man i nästan lagligt läge. 12V utrustning finns att tillgå i hyfsat utbud. Man skulle kunna ta ut ca 500W om jag räknat rätt vilket borde räcka för lite kylskåp och lampor.
 
7 7b4solar skrev:
Givetvis måste paneler ha sol. Vad gäller AGM e de inte billigare än LFP priserna går ner. Men problemet e att importörerna i sverige envisas med att pracka på folk med skit som AGM. AGM är värdelösa i solcellssamanhang då de kräver mer effekt för att ens sätta igång och ladda dessutom har de upp till 8 gånger sämre livscykel än LFP.

Det enda argumentet att fortsätta med blytunga AGM e möjligen om du inte kan ha dem inomhus vintertid. Men det finns LFP med inbygna "uppvärmingsplattor." Det dra givetvis en del energi om de måste aktiveras men det finns. Det är samma man gör med elbilar för övrigt eller du tror de inte kan laddas vintertid? Anyhow:

SOK EU har kvalitets LFP med 7 års garanti:

[länk]

Tex lär ett 12v LFP hålla 10 år medans ett AGM av "hyffsat" kvalitet håller max 3 år.

Jag började själv med ett sk AGM anpassat för solpaneler som jag köpte på conrad. Den höll 2.5år och den laddade inte ens om det inte var rejält med sol. Nu kör jag bara LFP. Den jag köpte har hittils hållt 5 år och har även laddat när det regnar, förvisso låg effekt, men försök det med AGM aint gonna work...

Sluta kasta pengar i skön på AGM IMHO.

[media]
AGM är billigt överallt förutom i Sverige. I just Sverige verkar batteriteknik helt död.

Jag öppnar inte länken då jag inte vill ge views åt kvacksalvaren. Will Prowse har betalt för att göra reklam för Battleborn litjumbatterier. Jag har hållit koll på den kanalen sedan han startade den då han ännu hade blöja.

Han testar inte grejerna han visar upp, han använder aldrig dom i riktiga system. Han vet ingenting offgrid då han inte har nått sånt system själv. Det han gör är vad du ser. Han får en massa skit skickat till sig gratis som han sen kopplar i och visar upp och förklarar att det här är världens bästa grejer. Varför länkar du till den reklampelaren?

Ett bra AGMbatteri håller 7-8år om du vet vad du håller på med.
 
M merbanan skrev:
...Sen skickar men 48V DC över 6-10mm2 kabel till husen. I husen gör man sedan en dc/dc omvandling till 12V.

På detta sätt så hamnar man i nästan lagligt läge. 12V utrustning finns att tillgå i hyfsat utbud. Man skulle kunna ta ut ca 500W om jag räknat rätt vilket borde räcka för lite kylskåp och lampor.
Är det inte en gräns på max 50VA också, gällande vad man får koppla utan behörighet? Att ligga på tio gånger det känns som ganska långt från "nästan lagligt".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.