Hej!

Ska snart påbörja min 60 cm höga tegelmur till växthuset.

I botten är det en betongsyll, ett lager leca och sen tegel. Allt muras med weber base 222.

Till frågan, jag vill ha lite utstick på teglet från lecaraden, påverkar det mycket på hållfastheten att jag offrar 16 mm av 108mm (danskt DNF mått) eller det blir så stabilt att dessa 16mm inte ”behövs” ur hållfasthetsperspektiv? Alltså murens nedersta rad kommer då ha 92mm murad yta.

Tacksam om en konstruktör eller sakkunnig kan svara!
 
  • Betongstenar med spår av konstruktion, gräs i bakgrunden, schakt i marken, synlig orange linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R RBK skrev:
Hej!

Ska snart påbörja min 60 cm höga tegelmur till växthuset.

I botten är det en betongsyll, ett lager leca och sen tegel. Allt muras med weber base 222.

Till frågan, jag vill ha lite utstick på teglet från lecaraden, påverkar det mycket på hållfastheten att jag offrar 16 mm av 108mm (danskt DNF mått) eller det blir så stabilt att dessa 16mm inte ”behövs” ur hållfasthetsperspektiv? Alltså murens nedersta rad kommer då ha 92mm murad yta.

Tacksam om en konstruktör eller sakkunnig kan svara!
Svaret är stabilt som f*n, om det pallar en höststorm återstår att se!
 
Var hamnar väggen?
 
A Alexn72 skrev:
Var hamnar väggen?
Om du ser hur stenen ligger så är det 9 lav upp, tot 60 cm.
 
Nja jag menar växthusväggen
 
N
R RBK skrev:
Hej!

Ska snart påbörja min 60 cm höga tegelmur till växthuset.

I botten är det en betongsyll, ett lager leca och sen tegel. Allt muras med weber base 222.

Till frågan, jag vill ha lite utstick på teglet från lecaraden, påverkar det mycket på hållfastheten att jag offrar 16 mm av 108mm (danskt DNF mått) eller det blir så stabilt att dessa 16mm inte ”behövs” ur hållfasthetsperspektiv? Alltså murens nedersta rad kommer då ha 92mm murad yta.

Tacksam om en konstruktör eller sakkunnig kan svara!
Kommer funka hur bra som helst.
Dock kan det inte ligga snö mot teglet på vintern, behövs en sockel.
 
A Alexn72 skrev:
Nja jag menar växthusväggen
Växthusets mått är (LxBxH) 464x314x290. 290 är då ink 60 cm tegelvägg.
 
N neo11 skrev:
Kommer funka hur bra som helst.
Dock kan det inte ligga snö mot teglet på vintern, behövs en sockel.
Topp! Då det ligger i en svag sluttning så är tegelet i marknivå i en hörnet. Där får jag vara lite kreativ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.