Hej Alla intresserade!

Är i tagen och fixa till ventilationen som två tidigare ägare totalförstört i vår villa jag köpte 2021. Fläkten på taket hade skurit och de hade kastat styrningen ovanpå ett skåp och skitit i den därefter. Bytt ut dörrar utan hänsyn till glipor under eller över, ändra trösklar till icke -genomsläppande modeller. Listan över sabotagen är väldigt lång ... skissade i en översiktsritning med lite kommentarer hur det förhåller sig och hur jag tänkt det ska bli i slutändan.

Några frågor jag har hittills är:
Kan jag återvinna delar av den gamla F-vent:ens rördragning till den nya eller behöver jag byta ut dem till kondensisolerade rör precis som de som skall dras för uteluft och frånluft + tilluften?
Hur fan kopplas Kanalkylaren egentligen mot KB-slingan, fått 3 olika bud från respektive rörmokare, VP-tillverkare och kanalkylarens tillverkare?
Har nån ritning på ett Älvsbyhus från 1980-ish 1.5 plan antagligen ursprungligen o-inredd vind? 130 kvm cirkus.


Bifogar några planritningar jag skissat i för intresserade.

Planritning av hus med två våningar, indikerar rum, storlek och modifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Daxläget med mina modifikationer ... t.ex går ventilationen i sovrummen baklänges dvs Fresh ventilerna släpper ut varmluft ... Husritning med ventilationssystem, färgkoder, modifieringar, och rumsetiketter på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkta modifieringar för och få bukt med 30 grader i sovrummen på ovanvåning och på baksidan, samt ventilera garaget som idag enbart har en enda ventilation direkt utifrån genom en vägg.
MVH Frisken
 
*
Har inte kunnat sätta mig in i din ritning.

Principiellt kan du använda befintliga frånluftkanaler före nytt FTX-aggregat då de kommer ha samma temp som vid enbart F-vent. Det går ju bara varm rumsluft i dem. Frånluftkanaler efter FTX kallas avluftkanaler. De blir kalla liksom uteluftkanaler. Om de inte ligger i uppvärmt utrymme, utan förmodligen på kall vind, så behövs ingen isolering. Däremot krävs diffusionströg isolering (kylisolering) om kalla kanaler förläggs i uppvärmd lokal.
*
 
Redigerat:
  • Gilla
frisken
  • Laddar…
J Jochi skrev:
*
Har inte kunnat sätta mig in i din ritning.
Nedre plan = övre delen av bilden
Övre plan = nedre delen av bilden + inritade takfötter och garagevinden
hoppas det hjälper?
J Jochi skrev:
Principiellt kan du använda befintliga frånluftkanaler före nytt FTX-aggregat då de kommer ha samma temp som vid enbart F-vent. Det går ju bara varm rumsluft i dem. Frånluftkanaler efter FTX kallas avluftkanaler. De blir kalla liksom uteluftkanaler. Om de inte ligger i uppvärmt utrymme, utan förmodligen på kall vind, så behövs ingen isolering. Däremot krävs diffusionströg isolering (kylisolering) om kalla kanaler förläggs i uppvärmd lokal.
*
Ja diffusionsspärren är jag med på, kommer sätta sådan oavsett för garagevinden är antingen 50+ C på sommaren eller utomhustemp på vintern, och där kommer mestadels av dragningen ske av de rören, i "pannrummet kommer de också kylisoleras såklart.

Bekymret jag har är att delar av F-vent kanalerna sen tidigare går i blandade Isolerade och oisolerade utrymmen t.ex takfots utrymmena på båda sidorna misstänker jag innehåller kanalisering med rena spiro rör, ja tänker att jag tappar kallufts återvinning om jag låter det fortgå på det viset?
 
Jahapp byggnations dax, och stöter på patrull redan från start... hur tusan drar man ned rören genom takisoleringen på ett säkert vis. Provborrade igenom och har ju ingen borr som passar till den dämpare som följde med i det kit jag köpt.
Ventilationssystem inlindat i aluminiumfolie, kontorsmiljö, pappershögar, korg, stol, kalender på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
den ska i sin tur sitta fast i denna i andra ändan: Metallisk värmeljushållare på bord, oanvänd, vit, plastförpackning synlig i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
enligt monteringsanvisningen skall tätskiktet återställas hur man nu kommer åt det enkelt ... får försöka gräva ut runt plasten närmast taket 40cm ned i ett 100mm stort hål. Kan någon vänlig själ försöka göra en beskrivning på hur detta skulle monteras av ett proffs?
 
Arbetet fortskrider i nån slags takt. Halft omöjligt och jobba i -20 utomhus så blivit stillastående många dagar i vinter.
Vind med isolering, träbjälkar, spridda spån och skum. Oavslutat byggarbete eller reparation.
Allt till- och från-luft nu installerad och isolerad. Avluft också färdig men Uteluften står still då plåtslagaren och kranbilsföraren inte vill vara här på samma dagar vilket behövs ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.