Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Kan ju vara så att man har en 20-25A servis som max. Om man då också har solceller så kan man ju säkra upp så att hela servisen skulle kunna ladda elbilen. Bilen får dock vara snabb på att växla ner om solen går i moln...
Det styr du med signaleringen mot bilen, rimligen tar det någon till några sekunder. Men du har ju elnätet som backup och säkringen håller fram till dess att bilen reglerat ned om du har 20A säkring och kanske 32A i produktion. Saken är dock den att du inte kan producera mer än vad du kan leverera till nätet, så du måste ha en servis som klarar din produktion.
 
Varför skickar biltillverkarna med kablar med "16A" schucko kontakt? Dessa verkar inte vara anpassade för uttag av högström(16A) över längre tid(Flera bränder). Så min fundering, om jag byter ut denna 16A schucko mot en 16A CEE handske(3 fas, fast kopplar in fas/nolla/jord och låter de andra två faserna vara oansluten blir det en acceptabel lösning så att man kan ladda i exempelvis sommarstugan eller andra ställen där man inte har en laddbox?
 
G Gestur123 skrev:
Varför skickar biltillverkarna med kablar med "16A" schucko kontakt? Dessa verkar inte vara anpassade för uttag av högström(16A) över längre tid(Flera bränder). Så min fundering, om jag byter ut denna 16A schucko mot en 16A CEE handske(3 fas, fast kopplar in fas/nolla/jord och låter de andra två faserna vara oansluten blir det en acceptabel lösning så att man kan ladda i exempelvis sommarstugan eller andra ställen där man inte har en laddbox?
Varför inte skaffa en 3-fasladdare med fullt inkopplat CEE-don istället? De är rätt billiga.
 
Han kanske blandar ihop brandrisk och ventilation. En elbil kan kräva ventilation när den laddas inomhus.
 
Hur har det gått? Elprojektör får vem som helst kalla sig, bytt om du inte har gjort det. Blyssyra batterier bildar antändlig gas men det är sällsynt i dagens elbilar. Tips läs på Elsäkerhetsverket ang elbil
 
Brandrisken bedöms vara likvärdig mellan elbilar och bränsledrivna bilar, så av den aspekten är det ingen skillnad.

När det gäller ventilation så är det i praktiken bly och NiCd batteriet som genererar knallgas vid toppladdning. De teknikerna finns inte i praktiken. Men de ingår i laddstandarden. Laddaren ska veta att den sitter i ett oventilerat utrymme så att en sådan bil inte går in i toppladdning.
Men det gäller som sagt batterikemier som är extremt ovanliga i dag.
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
sunnis
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om man planerar för solceller så vill man kanske ha 20-25A till elbilen?
Njea, har en elbil som klarar 22kW och och en som klarar 11kW laddeffekt. Skulle i teorin kunna steppa upp min laddare från 16A till 20A. Men i praktiken innebär det att bilen skulle bli klar typ 1h snabbare under natten när jag ändå sover… en annan tråkig aspekt med 22kW AC är att kabeln är fruktansvärt otymplig (knappt böjbar) och jobbig att hantera medans en 11kW AC laddkabel kan göras väldigt smidig.

Energin från solcellerna säljer jag (förhoppningsvis) dyrare under dagen + 60öre i skatteavdrag och köper ”tillbaka” elen billigare under natten som jag laddar bilen med.

22kW AC låter roligare än vad det är i praktiken.
 
sunnis sunnis skrev:
Njea, har en elbil som klarar 22kW och och en som klarar 11kW laddeffekt. Skulle i teorin kunna steppa upp min laddare från 16A till 20A. Men i praktiken innebär det att bilen skulle bli klar typ 1h snabbare under natten när jag ändå sover… en annan tråkig aspekt med 22kW AC är att kabeln är fruktansvärt otymplig (knappt böjbar) och jobbig att hantera medans en 11kW AC laddkabel kan göras väldigt smidig.

Energin från solcellerna säljer jag (förhoppningsvis) dyrare under dagen + 60öre i skatteavdrag och köper ”tillbaka” elen billigare under natten som jag laddar bilen med.

22kW AC låter roligare än vad det är i praktiken.
Ja en nyhet, dc laddare hemma kanske, priskillnad https://www.energinyheter.se/20230615/29471/solaredge-presenterar-ny-dubbelriktad-dc-kopplad-laddare
 
E Elajomannen skrev:
Ja herregud !

Din projektör är säkert en sådan där fossilkramare. Han kanske tror bilen släpper ut knallgas! Det finbs faktiskt folk som är övertygade om detta. Själv skulle jag inte ha något problem med att släpa in bilen i sovrummet.
Det ingår i protokollet för laddare att hantera bilar försedda med batterier som generar knallgas. Är laddaren placerad inomhus ska den starta ventilationen för att ventilera ut knallgas vid laddning. Ytterst få laddare lär i praktiken ha funktionen att styra ventilation.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nej, men de meddelar då bilen att det inte är ventilerat. Så det är inget problem. Dessutom finns knappast de batterikemierna.
 
S Styrman_jansson skrev:
Varför inte skaffa en 3-fasladdare med fullt inkopplat CEE-don istället? De är rätt billiga.
Tack för tipset, jag var kanske inte så tydlig tillgång till laddbox hemma och på jobbet, och laddar i stugan ett par ggr per år, så funderar då om jag skulle kunna byta från schucko till CEE kontakt för att undvika risken med överhettning. Använder nästan aldrig den kabel med schucko som följde med bilen pga brandrisken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.