Vi har jämnat till halva tomten och tänkt rulla ut gräs, men entreprenören har dragit ut på tiden med stengång och annat som ska till mitt i. Så nu har matjord legat en dryg vecka på det färdigschaktade underlaget och vi är rädda att vi inte hinner rulla ut innan semestrar och annat.

Men väntar vi gissar jag att marken kommer vara helt grön av ogräs när det är dags för oss att rulla ut om 4-5 veckor.

Kväver man ogräset genom att rulla ut nytt gräs över, eller behöver man täcka med markduk eller liknande under de veckor man har "glapp"? Hur skulle ni gjort?
 

Bästa svaret

Det är fröbanken som gror, det kommer den delvis göra om du lägger gräs över också. Vissa kommer kanske kvävas andra inte.

Entusiaster väntar med att så gräs och kör en vända roundup på det första som kommer upp.
Sen sår man när medlet verkat klart.

Om du inte är entusiast hade jag bara dragit upp det värsta och sen lagt på rullarna.
 
Ok, nej. Någon entusiast är jag inte. När väl mattan satt sig kommer vi installera robot. Är bara lite orolig för hur mycket ogräs man kan tillåta komma innan man rullar ut.. :)
 
normalt sett är gräset mer livskraftigt än ogräset så det löser sig nog själv.
 
Man kan ju klippa ogräset, ogräs gillar inte att bli klippt.
Protte
 
Tack för svar. Rullade ut innan allt för mkt ogräs kommit upp. Gräset verkar ta sig bra och ser ut att ha kvävt ogräset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.