Hej,
Jag går i planer att bygga en ouppvärmd friggebod med ett sovrum och en liten toalett. Friggeboden är i sig bygglovsbefriad och behöver ingen anmälning. Men toaletten vill jag koppla på avloppet som ligger i huvudbyggnadens krypgrund några meter från ungefärlig tänkt plats.

Jag frågade kommunen och de upplyste att denna avloppsinstallation ska anmälas. Jag frågade vad de ville ha med i anmälan och då ville de gärna utöver en simpel VA-karta, även ha friggeboden inritad på situationsplan eller motsvarande. Jag vet inte precis hur jag vill ha friggeboden och behöver även diskutera med grannar, samt slipper gärna göra fler ritningar.

Min fråga: Om jag gör anmälan på enbart den anmälningspliktiga delen (toalett + handfat) med en enkel VA-skiss, vilket kan tolkas som en toalett stående mitt på gräsmattan, ser ni något problem med detta?
 
Ett alternativ kanske kan vara att först bygga friggeboden, utan att ansluta avloppet.
Sen när det är dags att koppla in avloppet så involverar du kommunen och anmälan. Då har du ju redan friggeboden på plats och kan enkelt göra de kartor som efterfrågas.
Denna plan innehåller dock risk att du får lite stillestånd mitt i projektet om kommunen strular.


Se ändå till att upprätta avtal med grannen om det är så att du ska bygga närmare tomtgräns än 4,5m innan du drar igång.
 
  • Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
PeterFalun
eller så skaffar du en förbränningstoalett
 
P
T tergo skrev:
kolla så att du inte får en extra anslutningsavgift

[länk]
T tergo skrev:
kolla så att du inte får en extra anslutningsavgift

[länk]
En friggebod kan aldrig bli en egen bostad likt ett Attefallshus, så det kan nog inte hända.
 
Hej
Tack för många bra svar och tankat även om ingen riktigt belyser huvudfrågan.

Extra avgift: Jag har pratat med kommunen och de som äger VA-nätet. Extra avgift blir det om man har toalett OCH kök/pentry i samma kompöementbyggnad

Förbränningstoalett har jag övervägt men med tanke på att tänkt VA-installation är extremt enkel utan grävande blir en förbränningstoalett något sämre till en högre kostnad .

Bygga friggeboden först är inte riktigt ett alternativ. Handlade också om att slippa extra byråkrati och därtill hörande arbete
 
Claes Sörmland
I ile skrev:
Min fråga: Om jag gör anmälan på enbart den anmälningspliktiga delen (toalett + handfat) med en enkel VA-skiss, vilket kan tolkas som en toalett stående mitt på gräsmattan, ser ni något problem med detta?
Det som är anmälningspliktigt är "en installation eller väsentlig ändring av en anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad eller inom en tomt" (se 6 kap. 5 § PBL).

Svårt att veta om att grena av avloppsstammen ut i trädgården ens ses som en väsentlig ändring inom tomt. Jag gissar att det inte är det.

När du i ett senare skede ansluter detta avlopp till friggeboden så lär det vara en installation av avlopp i byggnaden som då kräver anmälan.

Så jag tror inte du sparar något, det blir en anmälan i alla fall den dagen du faktiskt bygger friggeboden och installerar toa.
 
  • Gilla
ile
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.