Vi är spekulanter på ett Mockfjärdshus byggt 1970, 1½ plan. Jag har förstått att det är en uppsjö av speciella lösningar på dessa hus men är osäker på hur illa det egentligen är.

Taket är bytt samt fönster. Det fula ettrörsystemet och kombipannan är kvar, saker som vi vill tackla.

Skulle ni avråda från ett köp? Är Mockfjärdshus exceptionellt problematiska eller är det något man kan räkna med nästan oavsett hustyp man köper?

Tacksam för svar!
 
Ska inte säga att vi har så mycket erfarenhet än, vi flyttade in för knappt 3 veckor sen och i ett enplans med källare. Men har läst i princip allt som går att läsa om de här husen på nätet (mesta finns på detta forum!)

Vi fick reda på att det var ett mockfjärd efter att vi lagt bud men innan vi skrev kontrakt och vi blev väldigt skeptiska mest för att vi inte visste vad det handlade om och att det inte var ett gammalt hederligt hus med reglar mm. Efter att ha läst på blev vi lugna dock.

Saker att se upp med:
* Fönsterbyte är inte trivialt eftersom vissa karmar är bärande. Så kan vara bra att se att det är gjort på ett bra sätt (regel är satt ovanför nya karmen.)
* Knarrande golv. Vissa upplever att golven börjar knarra mycket. Det går dock att lösa genom att antingen regla underifrån om man har källare eller att stadga med gipsskivor. Folk har fått bra resultat!
* Ventilation. Inte unikt för mockfjärd dock. Efter fönsterbyten så finns det inte mycket självdrag att tala om. Vi planerar ftx.
* Enrörssystem för vattenburen värme är kanske inte bästa lösningen. Vissa byter till 2-rör och andra gör inte. Vi prioriterar inte att byta nu, men kanske senare. Gött med vattenburet iaf!
* Tapetsering/målning - något som blir mer jobb än vad vi hade hoppats på nu. Tapeterna sitter bara på en papp som sedan sitter på elementen. Likaså med takväven som bara sitter på elementen. Detta resulterar i att det är sprickor i tapeten i nästa alla rum. Vi vill därför gipsa alla väggar och tak vilket blir lite meck att få det snyggt iom alla fönster, dörrar, inbyggda garderober samt de specialla golv- och taklisterna. Gips har många fördelar dock när det kommer till brandsäkerhet, viss ljusisolering mm så det blir nog bra i slutändan.

Vi känner oss iaf trygga. Det viktiga är att man vet vad man köper! Alla hus har sina konstiga lösningar. Vissa i mockfjärds kan man ju undra över, andra är riktigt nice. Gillar tex att elen går i taklisterna, något som är trevligt nu när vi tänker byta el.
 
Jag bor sen två år i ett i princip orört Mockfjärd enplanshus med källare.

Konstruktionen är i stort ganska fiffig och huset känns mer stabilt och välisolerat än vad man kan tro.

Mitt hus från 1966-1967 har kvar orginal aluminium fasad som är limmad på ytterväggselementen. Att få bort det tunna aluminiumet vid fasadbyte är vad jag förstått ett jäkla jobb så vanligtvis reglar man upp en ny fasad utanpå utan att ta bort den gamla.

Mitt hus har kvar enrörsystemet men pannan är utbytt mot bergvärme. Jag upplever att enrörsystemet fungerar bra och stålrören som går nere vid golvet ser ut att vara i gott skick, vissa koppel är dock lite rostiga. De små mässinghylsorna som binder samman systemet börjar tydligen lätt att läcka om man drar och sliter i rören så gör inte det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
M
Det är en speciell konstruktion som ibland kan skapa huvudbry om man ska göra någon infästning eller liknande.
Fönsterbiten är jobbig, jag har bytt samtliga fönster, fick såga ur i ramen för att nya fönstren skulle få plats. Man behöver inte göra detta men glasytan blir väldigt liten om man går ned i fönsterstorlek istället. Att sedan fästa dom nya fönstren blir en utmaning, samma med fönsterdörrar. Många speciallösningar för att få det att hålla.

Alla innerväggar har jag klätt med renoveringsgips. På golven har jag lagt spånskiva som både är limmad och skruvad, sedan foam och laminatgolv, knarret som var innan är helt borta. Ettrörssystemet har jag kvar, detta ska man inte bråka med mer än nödvändigt. Dvs. försök göra ingrepp som kräver avtappning och påfyllning vid ett och samma tillfälle. Ju oftare man fyller på syrerikt vatten i ett stålrörssystem som rostar, ja ni fattar. Jag kör med Luft/vatten-värmepump, funkar bra, systemet verkar väl avvägt så temperaturen blir ganska lika i alla rum trots avsaknad av termostater. Magnetitfilter på systemet är att rekomendera. Jag har lackat samtliga täcklister för rörsystemet med samma typ av emaljlack som man har på vitvaror och det ser riktigt fräscht ut mot tidigare.

Annars måste jag säga att precisionen på bygget är smått otrolig. Det är svårt att hitta mått och liknande som frångår specen. Takstolar och fasadliv är ta mig f-n spikrakt i linje.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det är en speciell konstruktion som ibland kan skapa huvudbry om man ska göra någon infästning eller liknande.
Fönsterbiten är jobbig, jag har bytt samtliga fönster, fick såga ur i ramen för att nya fönstren skulle få plats. Man behöver inte göra detta men glasytan blir väldigt liten om man går ned i fönsterstorlek istället. Att sedan fästa dom nya fönstren blir en utmaning, samma med fönsterdörrar. Många speciallösningar för att få det att hålla.

Alla innerväggar har jag klätt med renoveringsgips. På golven har jag lagt spånskiva som både är limmad och skruvad, sedan foam och laminatgolv, knarret som var innan är helt borta. Ettrörssystemet har jag kvar, detta ska man inte bråka med mer än nödvändigt. Dvs. försök göra ingrepp som kräver avtappning och påfyllning vid ett och samma tillfälle. Ju oftare man fyller på syrerikt vatten i ett stålrörssystem som rostar, ja ni fattar. Jag kör med Luft/vatten-värmepump, funkar bra, systemet verkar väl avvägt så temperaturen blir ganska lika i alla rum trots avsaknad av termostater. Magnetitfilter på systemet är att rekomendera. Jag har lackat samtliga täcklister för rörsystemet med samma typ av emaljlack som man har på vitvaror och det ser riktigt fräscht ut mot tidigare.

Annars måste jag säga att precisionen på bygget är smått otrolig. Det är svårt att hitta mått och liknande som frångår specen. Takstolar och fasadliv är ta mig f-n spikrakt i linje.
Hur har du gjort med täcklisterna när väggarna kommer ut iom gipsskivorna? Då får de liksom inte riktigt plats längre. Kanske inte är ett problem dock om det handlar om renoveringsgips.
 
M
K kalasarn skrev:
Hur har du gjort med täcklisterna när väggarna kommer ut iom gipsskivorna? Då får de liksom inte riktigt plats längre. Kanske inte är ett problem dock om det handlar om renoveringsgips.
Vill minnas att renoveringsgipsen bara var 6mm så tom. rören fick plats framför. Listerna bygger ju bara motsvarande extra utåt.
Vägg med strukturtapet, vita golvlistradiatorer, laminatgolv, hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Markarbetaren skrev:
Vill minnas att renoveringsgipsen bara var 6mm så tom. rören fick plats framför. Listerna bygger ju bara motsvarande extra utåt.
[bild]
Jag förstår, i original (iaf hur det är hos oss) så ligger listen bakom golvet men här har du lagt den ovanpå golvet. Blir lite högre men det funkar ju det med!
 
M Markarbetaren skrev:
Det är en speciell konstruktion som ibland kan skapa huvudbry om man ska göra någon infästning eller liknande.
Fönsterbiten är jobbig, jag har bytt samtliga fönster, fick såga ur i ramen för att nya fönstren skulle få plats. Man behöver inte göra detta men glasytan blir väldigt liten om man går ned i fönsterstorlek istället. Att sedan fästa dom nya fönstren blir en utmaning, samma med fönsterdörrar. Många speciallösningar för att få det att hålla.

Alla innerväggar har jag klätt med renoveringsgips. På golven har jag lagt spånskiva som både är limmad och skruvad, sedan foam och laminatgolv, knarret som var innan är helt borta. Ettrörssystemet har jag kvar, detta ska man inte bråka med mer än nödvändigt. Dvs. försök göra ingrepp som kräver avtappning och påfyllning vid ett och samma tillfälle. Ju oftare man fyller på syrerikt vatten i ett stålrörssystem som rostar, ja ni fattar. Jag kör med Luft/vatten-värmepump, funkar bra, systemet verkar väl avvägt så temperaturen blir ganska lika i alla rum trots avsaknad av termostater. Magnetitfilter på systemet är att rekomendera. Jag har lackat samtliga täcklister för rörsystemet med samma typ av emaljlack som man har på vitvaror och det ser riktigt fräscht ut mot tidigare.

Annars måste jag säga att precisionen på bygget är smått otrolig. Det är svårt att hitta mått och liknande som frångår specen. Takstolar och fasadliv är ta mig f-n spikrakt i linje.
Hur gjorde du med trösklar och innerdörrar?
Om jag lägger på 22mm spån + t ex 15mm parkett får jag problem med höjden.
Trösklarna kan jag nog fixa, men att kapa innerdörrarna (fanerade gabondörrar) kan bli svårt.
 
M
M mvh skrev:
Hur gjorde du med trösklar och innerdörrar?
Om jag lägger på 22mm spån + t ex 15mm parkett får jag problem med höjden.
Trösklarna kan jag nog fixa, men att kapa innerdörrarna (fanerade gabondörrar) kan bli svårt.
Kan tyvärr inte svara på det. Jag har 1cm mellan dörrar och golv idag.
 
M Markarbetaren skrev:
Kan tyvärr inte svara på det. Jag har 1cm mellan dörrar och golv idag.
OK tack.
 
Badrumsrenovering skall påbörjas.

Är det här de "ökända" elementen man inte bör bryta upp?

Övermålade på väggen, orginal bakom den platsbyggda möbeln.
 
  • Ett enkelt rum med vita panelväggar, en radiator till vänster, och en del av ett bord till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träramar innesluter en mörk, patinerad yta med rostliknande textur, skapar ett abstrakt och rustikt intryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F F_man skrev:
Badrumsrenovering skall påbörjas.

Är det här de "ökända" elementen man inte bör bryta upp?

Övermålade på väggen, orginal bakom den platsbyggda möbeln.
Nja. Där bakom finns de nog. Elementen består av element som är typ 25cm breda och gjorda av typ 25mm plank i en sandwichkonstruktion med stående masonit emellan. Dessa bör man vara försiktiga med att riva.
Inga problem att göra mindre öppnigar för rördragning och liknande. Det kan man styva ypp igen efteråt genom att skruva en ny skiva utanpå.
Även golvet kan bestå av samma element om du har källare under. Där bör man också vara försiktig och inte bryta upp något i onödan. Under våtrumsmattan hittar du förmodligen ett golvspån lagt rätt lösa kilsågade reglar och cellplastisolering för att gå till fall. Matta och spångolv kan du riva ut men sen stöter du någ på elementen (om du inte har platta på mark) Tyvärr kan man behöva förlika sig med att gjuta nytt golv ovanpå elementen och även fortsättningsvis ha en höjdskillnad mot golvet utanför.

Om detta är ett orginalbadrum så sitter det en tunn våtrumspanel utanpå som du utan problem kan riva bort. Den består bara av tunn masonit som är klädd med nåt galon-liknande ytskick. Kliver du ner på knä så borde du se där i övergången mellan panel och golvmatta att det bara är tunna paneler som du lätt bryter bord. Jag har rivit ett helt sånt badrum på typ 15 minuter :p Väggpanelerna sitter bara med häftklammer. Likaså innertaket är också masonit-paneler som är klädda med nåt lite blankare material. Där räckte det med att lossa på taklisten så trillade innertaket ner av sig själv.
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Tack för snabbt svar!!

Bakom den fantastiska orginalmöbeln ser man ju precis det du beskriver:
 
  • Närbild av brun textil, mögel, svart list och träimitation på möbel eller inredningsdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F F_man skrev:
Tack för snabbt svar!!

Bakom den fantastiska orginalmöbeln ser man ju precis det du beskriver:
Nja. Just där ser ut att vara ett ihopplock och inte den klasiska element-uppbyggnaden. Den ser mer ut som en slät väg av plank med en vertikal skarv ca var 30e cm och den stående masoniten är bara typ 10 cm remsor som är limmade som stående gavlar på respektive element
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
https://www.byggahus.se/forum/threads/badrum-i-mockfjaerds-elementhus-1962.290884/

Här har du exempel på renovering av badrum i elementhus och en hel del bilder av konstruktionen.
Jag tycker det är främst golven som blir lite vanskliga. Framför allt om man börjar öppna upp och ska ha dold rördragning i golvet.
I mitt fall så har vi en källare med förråd och matkällare rakt under så vi instruerade våra hantverkare att göra så lite påverkan på golvelementen som möjilgt. En golvbrunn flyttades men då valdes en modell där utloppet är rakt neråt och sedan lades avloppsrören utanpåliggande nere i källaren.
En byggare som inte vet vilken sorts hus det handlar om kan mycket väl börja bryta upp golvet för att förlägga avloppsrör med kommer sen surt att få erfara att det sedan inte finns något enkelt sätt att återställa.
Med ett konventionellt bjälklag kommer man ju att hitta reglar där under som man kan återanvända och eventuellt förstärka innan man skruvar på ett nytt undergolv. Här är ju undergolvet en del av bjälklaget och tappar sin bärighet när man brutit upp det.
Jag tog den enkla vägen men man kan också göra det jobbigare och riva hela golvet och bygga ett nytt bjälklag så som en av skribenterna i tråden jag länkade till ovan.
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.