Hej!

Målar om i ett hus från 83 och stötte på denna. Kan jag skruva ut och klippa sladdarna? Ska man i sådana fall tejpa ändarna?

Vill sätta en täckdosa över.

Tacksam för hjälp av er som kan sånt här! :)
 
  • Osäkerad, exponerad vägguttagsinstallation utan kåpa. Slarvigt, ofärdigt elektriskt arbete. Farorisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"denna" är ett telejack. Klipp kablarna och ta bort jacket.
 
Ska du inte använda det är det bara att fimpa. Har gjort precis samma sak i vårat hus. Är inget jag kommer använda mig av så sitter ett täcklock över nu. När det är dags att tapetsera blir det nog tapetsera över det.
 
Försök att isolera ändarna så de inte kommer i kontakt med varandra eller med jord. Linjen kan vara i bruk rent inkopplingsmässigt. Och i så fall blir det en felindikering i telestationen ifall trådarna kommer i kontakt med ngt.

Det är inget farligt, men man behöver ju inte orsaka felindikering i onödan.
 
Tack för snabba svar!

Då klipper jag av och tejpar ändarna! :)
 
Om inte jacket används, alltså inget abonnemang, vilket tycks vara fallet här, så finns det ingen linjespänning på trådarna=inget händer vid kortslutning
Gör man en kortslutning på en använd telelinje lär den bli felmarkerad, synligt om status printas ut för abonnenten.

Nu är det väl bara några månader kvar innan hela kopparnätet är nedstängt.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
E etompau skrev:
Om inte jacket används, alltså inget abonnemang, vilket tycks vara fallet här, så finns det ingen linjespänning på trådarna=inget händer vid kortslutning
Gör man en kortslutning på en använd telelinje lär den bli felmarkerad, synligt om status printas ut för abonnenten.

Nu är det väl bara några månader kvar innan hela kopparnätet är nedstängt.
Det är så nära avslut att Skanova redan sedan år tillbaka ofta (men inte alltid) struntar i att skicka tekniker till station för fysisk urkoppling. Bortkastade pengar att lägga till entreprenör.
Sen om det sitter en LIC inkopplad som plockar upp en kortis är inget som någon bryr sig om förrän en abonnent felanmäler.. så visst, känns bäst att tejpa/isolera kanske, men egentligen spelar det ingen roll alls.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
E etompau skrev:
Nu är det väl bara några månader kvar innan hela kopparnätet är nedstängt.
Finns det något officiellt uttalande om det eller är det bara rykten?

Jag har mitt bredband via koppartråd så är högst intresserad av att veta om något är på gång. Men jag har inte fått höra något från min leverantör i vart fall.
 
udihow udihow skrev:
Finns det något officiellt uttalande om det eller är det bara rykten?

Jag har mitt bredband via koppartråd så är högst intresserad av att veta om något är på gång. Men jag har inte fått höra något från min leverantör i vart fall.
https://www.telia.se/privat/om/framtidensnat
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
T tomasfr skrev:
[länk]
Tack för länken. Min ort är inte med i någon utav listorna så då är det väl ingen stress.
 
Nöj dig med täckdosa. Tapetsera inte över. Ibland vill man återanvända dosa och rör till annat.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Mikael_L
Nu är det ju tele, som inte har tänkts användas mer heller, så det är rätt OK att tapetsera över, om man vill.

Är det starkström som är bruk är det generellt NONO att tapetsera över, det kan åtminstone bli ganska dyrt sen när elektriker kommer på besök nästa gång och lägger arbetstimmar på att leta efter en dold dosa.

Ett tips är att tapetsera doslocket för sig med en liten bit överbliven tapet, då syns det inte speciellt mycket, ingen som inte direkt letar kommer se det.
Man kan måla doslocken också.

Tänk på att ibland kan dosorna och rören som det var tele i förut vara perfekta att dra nätverk i.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Eller dra nätverks kabel istället för telekabel.
 
  • Gilla
Lidd och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
udihow udihow skrev:
Tack för länken. Min ort är inte med i någon utav listorna så då är det väl ingen stress.
Nej men nog tid att börja fundera på vad ni vill ha i framtiden, kan inte avvecklingsplanen i huvudet men det handlar inte om jättemånga år till. Åtminstone för privatkunder, datakom och dylika företagslösningar gissar jag kommer få viss dispens.

Jobbar inom Telia, inte primärt med koppar nuförtiden men allmänt känt att det är en stadigt döende sektion av bolaget. Inget segment man ger sig in på idag för att bygga sig en karriär utifrån, skulle man kan man uttrycka det.
 
Håller med, dra nätverk i rören. Har man barn som gamear, jobbar mkt hemifrån eller har TV / NAS etc är en sladd mkt bättre än trådlöst... Det finns tunn nätverkskabel som funkar, kanske inte för de aldra snabbaste hastigheterna, men nog bra för att spöa wifi främst i stabilitet!
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.