Skönt att se att det är NÅGON som är nöjd. När man kollat omkring här ett tag så känns det som om det vore omöjligt att bygga sitt hus enligt budget och/eller enligt tidsplan. Vi har inte kommit igång ännu med vårat bygge, men ångesten dämpas en bit när man ser att det faktist GÅR att få upp en kåk utan att allt ska gå snett.
 
Jag tror att man kan förutsätta att de flesta hustillverkare (som varit igång ett tag), har i huvudsak ganska nöjda kunder. Annars hade de aldrig klarat sig. Men det intressanta med "katastofhistorierna" är att där kan man få en inblick i hur ett företag sköter sig när det börjar gå snett. Och olika misslyckade projekt tror jag att varenda byggföretag har. Sedan handlar det som sagt hur man fixar till det.

Samtidigt skall man läsa kritiskt när berättelserna om katastrofer kommer här, det finns givetvis mer än en sida av saken. Här på byggahus får vi bara se konsumentens syn på det som händer (vi tillåter inte hustillverkare att gå i svaromål).

Personligen tror jag (och hoppas) att den största nyttan att läsa dessa inlägg är att det ökar medvetenheten hos husköpare, och att vissa aktörer förhoppningsvis inser att de måste undvika att bli uthängda här och på andra internetplatser genom att helt enkelt sköta sina åtaganden bättre.

Ibland förundras man över den stora omdevetenhet som verkar finnas i byggbranschen för marknadsvärdet av att sköta en reklamation korrekt. Om ett företag gör fel, men sedan gör allt (eller verkar göra allt) för att ställa till rätta, gärna överkompensera lite. Då ger det en fantastisk goodwill från kunderrna. Faktiskt så tror jag att ett sådant agerande är värt mer marknadsmässigt än om de gör rätt från början. Om de däremot missköter reklamationen så bränner de troligen goodwill på marknaden som motsvara ex. de senaste 3 månadernas annonser mässor etc.
 
Vi är mycket nöjda med Eksjöhus säljare i Vänersborg!
 
Nu är det ett tag sedan vi byggde men vi var väldigt nöjda med Karlssonhus och vår säljare. :)
 
Vi bygger med LB-Hus och än så länge är vi nöjda med allt.. Vi är även mycket nöjda med husförsäljaren Sara-Lynn Wiljebrand i Köping, som är en mycket trevlig och ärlig husförsäljare.
 
Vi bygger med Götenehus och har ännu inte börjat bygga. Vi är ändå mycket missnöjda över hanteringen, upphandligen, avtalen och flexibiliteten. Nästan allt har varit "problem" för Götenehus vilket inte är särsklit kul när man försöker skapa sitt drömboende. Hoppas kvaliteten på bygget blir bättre för än är jag inte särskilt impad.
 
Kul att höra att det finns en hel del nöjda husbyggare därute iallfall! Villa Varm har jag fått upp ögonen för - synd att de inte har funkishus också! Finner det för övrigt skrämmande att ett och samma företag kan ha både väldigt nöjda kunder och väldigt missnöjda kunder. Beror nog mycket på det som ni, lgb och hempularen, skriver - det hänger mycket på säljaren och hur företaget faktiskt agerar när det går snett. Och det kan naturligtvis vara svårt att få veta på förhand. Hoppas konjukturen lugnar ner sig lite snart så alla de företag som inte bär sig schysst åt får känna av det.
 
Klart Villa Varm bygger funkishus!
Bara du fixar en ritning eller skiss så tror jag säkert de fixar det, ritningarna på deras hemsida är ju bara förslag på olika husalternativ.
 
Hej,

Att ett företag kan ha nöjda, såväl som missnöjda, kunder har vi råkat ut för. Vi tog referenser och talade med nöjda kunder innan vi bestämde oss för Bollebygdshus. Kunder som vi kommit i kontakt med utan att Bollebygdshus förmedlat kontakten.

Resultatet kan ju ochså variera beroende på om man har delad entreprenad eller ej. Vi hade totalentreprenad och skulle alltså inte behöva engagera oss ett smack under byggnationen, men allt eftersom byggmötena kom och gick och avvikelserna från beställningen ökade tvingades vi trots allt att engegera oss. Detta är ju en "missnöjesfaktor" som en kund med delad entreprenad inte kan hänga upp sig på lika mycket. Därför skulle man ju behöva veta det när man läser ovanstående inlägg.
Förmodligen är relationen säljaren - projektansvarige avgörande, och i fallet att något verkligen går snett, företagsledningen - ekonomiansvarige väldigt viktig för att få en nöjd kund i slutändan. Ingent av detta fungerade i vårt fall.

/MF
 
Vi har byggt en Mälarvilla i Västerås och vi är jättenöjda. Nöjda både med husföretaget och med säljaren.
 
vi är nöjda med vårat älvsbyhus som vi bott i över ett år nu. säljaren Bernt är jättebra.
 
Vi bygger just nu och vi är inte nöjda
 
OnsalaVillan. Nöjda med vårt bygge. Visst har saker gått fel och visst har man fått tjata lite p.g.a. att de haft mycket att göra. Men vi har alltid känt att vi som kunder stått i centrum och de problem som uppstått har lösts i samförstånd.
 
Vi bygger just nu , see blogg, med Myresjöhus och måste säga att vi är mycket nöjda. Vad som framför allt gjort ett mycket positvit intryck på oss är hur seriöst och kundfokuserat man sköter själva byggarbetet. Duktiga hantverkare som är snabba till att lyssna på oss och samarbeta med andra hantverkare för att få bästa resultat. Detta kan förstås vara en lokalt geografisk tillfällighet. Men i så fall kan jag rekomendera Myresjölhus i Malmö.
 
limla skrev:
Vi bygger med LB-Hus och än så länge är vi nöjda med allt.. Vi är även mycket nöjda med husförsäljaren Sara-Lynn Wiljebrand i Köping, som är en mycket trevlig och ärlig husförsäljare.
Hej, bara nyfiken, vad bygger ni för LB-hus?? Vi funderar starkt på deras Svanen... Mvh Pottzy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.