Hej!

Jag behöver förbättra ventilationen på vår kallvind och undrar om det är en bra idé att utnyttja vindsfönstren istället för att ta upp nockventiler? Huset är putsat och med dubbla tegelväggar så ventiler genom väggen är nog rätt jobbigt att ta upp.

Det är gamla kittade halvmånefönster (englas) med tre luft i varje. Skulle man kunna sätta in en spaltventil i bågens nederkant? Har sett att det förekommer att man byter ut en ruta mot en plåt och en ventil men det är ju inte jättesnyggt. Men det kanske finns ideer här om hur man kan göra det på en snyggt sätt?

Mvh David
 
I vilket syfte vill du förbättra ventilationen?
Luktar det illa? Är det fuktigt? Mögel påväxt?
 
Tjoa skrev:
I vilket syfte vill du förbättra ventilationen?
Luktar det illa? Är det fuktigt? Mögel påväxt?
Det är rätt hög luftfuktighet. Och ganska ofta kondens på insidan av vindsfönsteren. Dock inget mögelproblem. Brukar låta fönstren stå lite på glänt och det hjälper för att ta ner luftfuktigheten men är ju inte bra om det yr in snö eller regn. Arbete med att förbättra tätning upp till vinden pågår successivt. Och byta isolering till linull. Tror det är säkrast med lite ventilation.
 
Jag tillverkade blindfönster av plywood som jag målade så de är väldigt lika originalfönstrena med spröjs och allt. Jag monterade ventiler som jag målade in så de knappt syns. Funktionen är samma som två nockventiler. Tanken var först att jag skulle ha dem uppe på vintern och byta till fönsterna på sommaren men då det knappt syns att de är blindfönster på den höjden har jag låtit dem sitta kvar året runt.
 
@jemil11 kreativt! Vad gjorde du upp för tankar om spaltventil på fönstret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.