F
Har vanliga "pool" slangar med innerdiameter 38mm. Lite osäker på ytterdiameter, har inget skjutmått. Men det är antingen 41 eller 42mm tror jag när jag försökt mäta med tumstock. När jag kollat online verkar de ligga på 42 eller 43.

Biltema säljer ju rörisolering med 42mm i diameter så det är ju gränsfall att det skulle funka.

Någon som isolerat sina slangar? Vad använde ni?
 
Var är värmekällan om du har någon, hur går rören/slangarna nu, i luften eller bitvis under jord. Normalt behövs igen isolering om det inte är mååånga meter. En isolering ska tåla regn/väta, annars är funktionen borta. Är det den som ser ut som skumplast, den kan du glömma, för den blir plaskvåt
 
F
J jonaserik skrev:
Var är värmekällan om du har någon, hur går rören/slangarna nu, i luften eller bitvis under jord. Normalt behövs igen isolering om det inte är mååånga meter. En isolering ska tåla regn/väta, annars är funktionen borta. Är det den som ser ut som skumplast, den kan du glömma, för den blir plaskvåt
Poolvärmepump har jag. Någon meter i luften sen på marken, under trädäck, ca 4m men är ju två slangar så 8m.sen är det ju kort bit mellan pump, sandfilter etc men är inte mycket, totalt kanske 12m. Skulle nog kunna hänga upp slangarna under trallen om det skulle vara nödvändigt antar jag.

Blir skumplast vått? :thinking:
 
Ska du ändå isolera, behövs inte. Normalt ingen isolering om du inte badar på vintern. Sen det med isolering, så måste du varva en plast utanpå. Alt kommer under trall och den är inte tät. Har några slangar går i jord, isolerade ocg 3 varv tajt med byggplasr runt. Men varför göra något som inte har större inverkan på värmen.
 
F
J jonaserik skrev:
Ska du ändå isolera, behövs inte. Normalt ingen isolering om du inte badar på vintern. Sen det med isolering, så måste du varva en plast utanpå. Alt kommer under trall och den är inte tät. Har några slangar går i jord, isolerade ocg 3 varv tajt med byggplasr runt. Men varför göra något som inte har större inverkan på värmen.

Har man 25 grader i poolen och 15 i luften borde väl en del värme sippra ut? :thinking:Men det som går i slangarna är kanske försumbart jämfört med poolens sidor och topp?
 
Det är avdunstningen från vattenytan som är den enskilt största energiboven.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Det är avdunstningen från vattenytan som är den enskilt största energiboven.
Ja där har jag lagt en spelfilm vilken gjort stor skillnad. Tänker att nästa steg är sidorna och sen då slangarna.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
F
F Fideliox skrev:
Ja där har jag lagt en spelfilm vilken gjort stor skillnad. Tänker att nästa steg är sidorna och sen då slangarna.
Solfilm menar jag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.