Har en äldre ojordad lampa med smal eurokontakt, den har alltid suttit i mina ojordade uttag.

Nu är elen bytt och min fråga är då om det är farligare att koppla in den i det nya jordade uttaget än det var innan i de äldre ojordade?

Lampan är äldre så kan inte tänka mig att den är dubbelisolerad etc.
 
Ingenting förändras rörande skydd etc för att du nu kopplar in den i ett jordat uttag. Lampan fungerar på samma elektriska sätt som tidigare.

Lägg upp en bild på lampan för vidare bedömning. Dubbelisolerade lampor har nog sålts sedan minst 70-talet (50 år).
 
Kring taklampor brukar jag tänka att barnen når de aldrig.
Och så finns jordfelsbrytare.

Uråldriga bordslampor hade jag aldrig kopplat in utan en omfattande uppdatering.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Tack för detaljerat svar!

E etompau skrev:
Ingenting förändras rörande skydd etc för att du nu kopplar in den i ett jordat uttag. Lampan fungerar på samma elektriska sätt som tidigare.
E etompau skrev:
Ingenting förändras rörande skydd etc för att du nu kopplar in den i ett jordat uttag. Lampan fungerar på samma elektriska sätt som tidigare.

Lägg upp en bild på lampan för vidare bedömning. Dubbelisolerade lampor har nog sålts sedan minst 70-talet (50 år).
Lägg upp en bild på lampan för vidare bedömning. Dubbelisolerade lampor har nog sålts sedan minst 70-talet (50 år).
 
A alexalex9900 skrev:
Nu är elen bytt och min fråga är då om det är farligare att koppla in den i det nya jordade uttaget än det var innan i de äldre ojordade?
Ja, du måste kontrollera din lampa. "Äldre" och "eurokontakt" går inte ihop. Antingen är den inte så gammal eller så har något monterat en farlig stickpropp på den. Att använda en sådan lampa i en skyddsjordad miljö kan vara farligt. Lampan kan vara trasig och strömförande vilket inte märktes i din gamla ojordade miljö.
 
Ok, så den ÄR alltså farligare nu i ett jordat uttag än den var innan i ett ojordat uttag?
Förstår jag dig rätt?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, du måste kontrollera din lampa. "Äldre" och "eurokontakt" går inte ihop. Antingen är den inte så gammal eller så har något monterat en farlig stickpropp på den. Att använda en sådan lampa i en skyddsjordad miljö kan vara farligt. Lampan kan vara trasig och strömförande vilket inte märktes i din gamla ojordade miljö.
 
Ja, potentiellt, det måste undersökas.
 
A
Det potentiellt farliga är väl i så fall att det kanske uppstår fler punkter i hemmet där kontakt med sann jord finns. Om höljet på lampan är strömförande kan krets uppstå mellan dessa två punkter vid beröring.

Men det låter osannolikt om du haft den länge och det sitter en europakontakt på sladden. Då är den nog dubbelt isolerad. Europakontakten är väl helgjuten också så det är om du bytt hela sladden någon gång. Kolla efter symbolen med dubbla fyrkanter.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
"Äldre" och "eurokontakt" går inte ihop.
Äldre är ju subjektivt, lampor med eurokontakt dök som sagt upp på 70-talet och för många här på forumet upplevs det nog närmast antikt.
Håller med föregående inlägg, det man bör kolla är om den är dubbelisolerad.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Om kontakten är original så är den dubbelisolerad. Om den inte är dubbelisolerad så får den egentligen inte gå att använda i en jordad anläggning.

Riskerna minskar dock rejält med jordfelsbrytare.
 
Varför nämner ingen symbolen för dubbelisolering?


double_isolation_iso2x.png
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.