Hej, vi blir mer och mer intresserade av att bygga. Bor idag i villa och vill ju i så fall bygga ett lite bättre hus än vad vi har idag. Funderar på det här med ventilation, idag har vi mekanisk ventilation i kombination med värmeåtervinning. Jag tycker inte att det känns så jättefräscht med denna fläkt och rör och filter som ska bytas med mera. Hur bygger man idag? Självdrag, eller är det standard med mekanisk ventilation?
 
Någon form av luftväxling måste du ha enligt boverkets regler. Enbart självdrag kan aldrig sörja för det ombytet vad jag förstår, huset måste byta all luft några gånger per dygn (hel omsättning varannan timma). En siffra jag sett är 0,35 liter/s för varje kvm boyta. För en villa på 150 kvm gör det ca 53l/s.

Dessutom är det numera krav på att någon form av återvinning ska finnas i nybyggda hus, man kan inte bara släppa ut ventilationsluften. Alltså bör du räkna med antingen frånluftsvärmepump modell Comfortzone, FTX (frånluftsvärmeväxlare som värmer tilluften) eller som jag själv har, en bergvärmepump med återvinningsaggregat. Om du har ett extremt välisolerat hus och låg energiberäkning kanske du kan ha frånluftsvärmepump men de kan vara på väg bort.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.