hej! jag är studerande, 22 år. jag har ett kapital på 375 000, + bil för 90 000 som ska säljas om det blir köp, bor för närvarande hos föräldrarna. jag har 3 år kvar på utbildningen. jag har ett specialupplägg där jag pluggar 75% och jobbar resterande tid om året. landar på 90k/år från csn, och 120k/år innan skatt från arbete.

jag är intresserad av en tvåa på 56kvm för 600 000 med 3000 i avgift. med 90k kontant landar jag på 5500/månaden, vilket bör gå då studentlägenheterna kostar 5100kr. dock tillkommer busskort till skolan 500/mån för lägenheten.

lägenheten skulle må bra av en renovering. min lite snabba kalkyl är:
tapet: 10 000
klinker till hall: 1500
parkettgolv ek: 6000kr
inbyggnadsgarderober: 20k?
tvättmaskin + kommod och duschdörrar: 20k?
ikeakök: 100k?
totalt: 150-160k.

hade ni vågat slå till, spara pengar ett år till, eller hyrt studentlägenhet? som det ser ut kommer jag kunna bo hemma max ett år till innan jag blir utkörd av lillsyrran som vill ta över min friggebod jag bor i nu
 
  • Gilla
Paradis-Oskar
  • Laddar…
Om du är van att bo smått i en friggebod tycker jag att du kan prova att ha en inneboende i lägenheten ett par år och sen använda de pengarna till renoveringen
 
F fribygg skrev:
Om du är van att bo smått i en friggebod tycker jag att du kan prova att ha en inneboende i lägenheten ett par år och sen använda de pengarna till renoveringen
det är nog lättare sagt än gjort, jag pluggar inte på något stort universitet, dessutom finns det bostadsgaranti där
 
H HickeHiskelig skrev:
det är nog lättare sagt än gjort, jag pluggar inte på något stort universitet, dessutom finns det bostadsgaranti där
Nå då får du väl låta bli bostadsköp om du inte är säker på att klara den lilla merkostnaden mot hyrd studentlägenhet och inte tror dig om att hitta någon att dela bostadskostnaden med eller hyra ut rum till.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nå då får du väl låta bli bostadsköp om du inte är säker på att klara den lilla merkostnaden mot hyrd studentlägenhet och inte tror dig om att hitta någon att dela bostadskostnaden med eller hyra ut rum till.
eh? jag jämförde med en studentlägenhet, och menade bara att denna är lika dyr månadsvis, och att det då inte ska vara några problem med månadskostnaden. jag undrar bara om jag är rimlig i mina tankar här.

det förstår väl du också att ingen vill flytta in och bo i mitt vardagsrum? som jag sa, det finns ingen brist på studentbostäder att hyra, så vem skulle vilja bo i mitt vardagsrum då? bara för att jag inte kommer ha någon inneboende betyder inte det att jag måste avstå från att skaffa en bostad..
 
BirgitS
Jag tror du räknar för lågt på åtminstone en del renoveringskostnader.
6000 kr för parkettgolv räcker väl inte ens till 20 kvm.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror du räknar för lågt på åtminstone en del renoveringskostnader.
6000 kr för parkettgolv räcker väl inte ens till 20 kvm.
ah, det stämmer, slarvigt räknat där, priset är per m2, inte per paket. vi får tredubbla det
 
BirgitS
Tycker bankerna att din ekonomi är tillräckligt bra för att de ska vilja låna ut pengar till dig?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tycker bankerna att din ekonomi är tillräckligt bra för att de ska vilja låna ut pengar till dig?
jag samlånar med min far. de har gett mig lånelöfte redan så det ska nog inte vara några problem
 
BirgitS
Det är bara du som kan avgöra vilka marginaler du har. Du behöver ju klara av att avgiften till föreningen går upp, badrummet måste renoveras pga. vattenskada, vitvaror som går sönder etc.

Men måste verkligen hela köket bytas ut?
Kanske räcker med att måla om eller byta ut luckor och lite annat.

Inbyggnadsgarderober, tvättmaskin, ny kommod och duschdörrar är ju sånt som kan vänta tills du har sparat ihop mer pengar. Man står ut med mycket fult och opraktiskt om man vet att man kan göra om senare.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är bara du som kan avgöra vilka marginaler du har. Du behöver ju klara av att avgiften till föreningen går upp, badrummet måste renoveras pga. vattenskada, vitvaror som går sönder etc.

Men måste verkligen hela köket bytas ut?
Kanske räcker med att måla om eller byta ut luckor och lite annat.

Inbyggnadsgarderober, tvättmaskin, ny kommod och duschdörrar är ju sånt som kan vänta tills du har sparat ihop mer pengar. Man står ut med mycket fult och opraktiskt om man vet att man kan göra om senare.
absolut, man kan komma undan mycket billigare, det går ju även att leva med det som det är nu utan problem, men det är inte riktigt som jag vill ha det, speciellt inte köket. ingen diskmaskin och köket har fula inbyggda skärbrädor så jag skulle inte känt mig helt nöjd med att låta det vara helt orört. golv och tapet är ju billigt däremot
 
BirgitS
Finns ju bänkdiskmaskiner och de räcker ju utmärkt till för 1 och 2 personer.

Inbyggda skärbrädor innebär att köket är gammalt och därmed av mycket bättre kvalitet än dagens Ikea-kök, det är ju lite av kapitalförstöring att byta ut ett kök som hållit i flera årtionden mot något som man brukar få byta ut efter 20 år för att det är slut.

Om man nu inte uppskattar det praktiska med utdragbara skärbrädor/avlastningsskivor så är det ju lätt att ta bort dem och sätta igen hålet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Finns ju bänkdiskmaskiner och de räcker ju utmärkt till för 1 och 2 personer.

Inbyggda skärbrädor innebär att köket är gammalt och därmed av mycket bättre kvalitet än dagens Ikea-kök, det är ju lite av kapitalförstöring att byta ut ett kök som hållit i flera årtionden mot något som man brukar få byta ut efter 20 år för att det är slut.

Om man nu inte uppskattar det praktiska med utdragbara skärbrädor/avlastningsskivor så är det ju lätt att ta bort dem och sätta igen hålet.
här är lägenheten i fråga: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-centralt-sandvikens-kommun-gavlevagen-55a-19802075
jag tycker den ligger bra i pris jämfört med alla andra i sandviken, mest med tanke på den låga avgiften. hur hade du renoverat denna?
 
BirgitS
Jag skulle börja spara pengar till en badrumsrenovering eftersom det där badrummet är ungefär 30 år, vilket medför att risken för en vattenskada är förhöjd samtidigt som det inte blir några pengar från försäkringsbolaget. Det gör att jag inte skulle vilja lägga en enda krona nu på det.

Det ser ut som att det är ett 60-talskök som fått nya luckor på kanske 80-talet eller tidigt 00-tal. Om du inte gillar luckorna så byt dem med hjälp av ett luckbytarföretag. Granska bänkskivan noga för att se om den är vattenskadad kring kranen och diskhon. I ett så pass litet kök kan "skärbrädorna" vara mycket bra att ha som utökad bänkskiva.

Sen skulle jag vilja måla över fondtapeterna, förutom den i köket som ser rätt modern ut. Med ljusare väggar och mattor så gör det mindre att golvet är mörkt. Men ta reda på vad det är för golv och om det går att slipa för att få fram en mer vanlig ekfärg.
 
Redigerat:
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker att den ser helt okej ut. Varför måste du renovera allt? Ta det i den takt ekonomin eventuellt tillåter det.
 
  • Gilla
guggen och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.