Jag har köpt en begagnad Invest PP-09 poolvärmepump (https://www.investliving.se/sitefac...Poolvärmepumpar/PP-09/Manual PP-09_090804.pdf) så att barnen inte ska frysa ihjäl när dom badar i vår ovanmarkspool (ca. 17.000 l.).

Jag har kopplat in poolvärmepumpen och den startar så att den lilla skärmen går igång. Jag har via inställningarna (SET) ställt parameter 01 ("Utloppsvattnets temperatur, inställd på uppvärmningsläge") till 30. Displayen visar efter en liten stund att vattnets in-och utloppstemperatur båda är 22 grader. Lufttemperaturen visas till 25 grader.

Trots detta händer ingenting? Värmepumpen startar inte och värmer vattnet? Fläkten snurrar inte och jag hör inget kompressorljud. Det visas inte heller några felmeddelanden.

Fläkten HAR startat när värmepumpen inte var ansluten till vatten och vi prövade att slå på den, både när man kör den i kylläge och uppvärmningsläge. Pumpen stannade dock efter några sekunder med felmeddelande E3 ("Fel på flödesvakten") men det är ju inte så konstigt när det inte finns något vatten inkopplat...

Har skruva bort kåpan så jag kunde se om det var något innuti värmepumpen som strulade. Det verkar som att det droppar från en svart plastdetalj när värmepumpen är trycksatt! sad.gif Jag kan naturligtvis försöka dra åt den men det sitter någon slags grå kabel på den som i så fall blir vriden. Vad är det för något och kan att den läcker förklara varför värmepumpen inte startar när den är trycksatt?

Hand pekar på komponent inom värmepump eller HVAC-system med rör och kablar. Möjligt underhåll eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand pekar på skadad, bränd elektrisk del i maskin med kablar och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svartvit bild, rör med flödesvakt, installationsinstruktioner, röd markering, teknisk dokumentation, figur nummer 1-11.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut att vara flödesvakten, borde gå lätt att skruva loss och kolla om packningen är dålig.

Det ser lite ut som någon varit där tidigare och försökt täta med lim eller liknande..
 
Redigerat:
Flödesvakten var helt lös. När jag försökte gänga av den så lossnade hela "pluggen" som den satt gängad i. Verkar inte som att den satt ordentligt fast. Brukar man limma sådana här rördelar eller hur fungerar det?

Hand håller en del av en luftkonditioneringskompressor med synliga kopparrör och sladdar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå maskindel med rör och kablage, vattenstänk, närbild, komponenter i fokus, teknisk utrustning, oidentifierbar enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en blå plastdel med gängor och skador, möjligtvis röranslutning, närbild, smutsigt, otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller blå plastdel närbild, arbetsmiljö suddig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag vill försöka fixa själv, kan jag försöka få tillbaka den blåa delen med t.ex. lite silikon eller kontaktlim och sedan köpa en plugg? Verkar vara 1/2" gänga. Eller går det att köpa en ny flödesvakt som passar för en billig peng?
 
Vad menar du med plugg? Flödesvakten måste ju sitta där om det ska fungera som tänkt.

Du borde kunna limma tillbaka den lösa blåa delen med lite pvc-lim sådant man använder till pool-kopplingar.
 
alm82 alm82 skrev:
Vad menar du med plugg? Flödesvakten måste ju sitta där om det ska fungera som tänkt.

Du borde kunna limma tillbaka den lösa blåa delen med lite pvc-lim sådant man använder till pool-kopplingar.
Tänkte en sådan där ändplugg eller lock som man kan använda för att plugga rörinstallationer:;

En vit cylinderformad föremål med skuggor och reflektioner på en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får försöka hitta lite PVC-lim. Har ingen poolbutik i närheten men det kanske fungerar med vanligt plastlim, typ från Biltema: https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/plastlim-25-ml-2000048495
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.