Hej,
Jag reagerade på att vattennivån stiger när man spolar i toalettstolen. Det hörs också ett ”gurgel” precis efter spolningen. Tänkte att det var stop och köpte en rensslang till högtryckstvätten.
Idag tog jag mod till mig och körde den. Men jag har svårt att avgöra om jag gjorde rätt. Det blev ingen förändring trots idogt spolande.
Som jag förstått det gurglar det för att luften inte kommer ut. Men hela avloppets avluftning sitter i anslutning till toaletten. Se bilder nedan. Det vertikala röret på sista bilden är avluftningen. Toalett avloppet ansluter från vänster till avluftningsstammen. Det är alltså 30cm mellan toastol och avluftningen.
Om det är stopp borde det väl då vara mellan stolen och det vertikala röret? Annars skulle det väl inte gurgla? Eller tänker jag fel?
 
  • Vithängande skål på en strukturerad takyta vid ett hörn, troligen en rökdetektor eller larmsensor.
  • Blå toalettstol med stängt lock i en kaklad badrumsmiljö med vit radiator.
  • Rör i vinkel ovanför en beige vägg. Avlopp. Installation. Konstruktion. Inomhus. VVS.
Claes Sörmland
Ja är rätt övertygad om att du har ett partiellt stopp i de gamla rören. Svårt att få loss med hemmaspolning av denna typ - det lär vara rost så att röret har en smalare diameter än du tror på insidan.
 
Det låter ju logiskt. Huset är byggt 1960.
Så att försöka spola den vertikala avloppstammen med min högtryckstvätt är inte lönt? Det var nämligen mitt nästa drag.
 
BirgitS
Man kan filma rörens insida för att ta reda på dels skicket på dem och dels var det är halvstopp.
 
  • Gilla
Toppalua
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Toppalua skrev:
Det låter ju logiskt. Huset är byggt 1960.
Så att försöka spola den vertikala avloppstammen med min högtryckstvätt är inte lönt? Det var nämligen mitt nästa drag.
Vad kan jag säga, testa!

Jag fick ett liknande problem i en gjutjärnsstam från 60-talet.

Spolning med högtrycken hjälpte inte så vi monterade bort toastolen och öppnade en renslucka i källaren. Sen var vi två som drog ett stålrensband fram och tillbaka genom röret. Vartefter gjorde vi en större och större knut (som ett nystan) på bandet så att detta kunde slita loss ojämnheter på insidan av gjutjärnsväggen (sort). Det gjorde underverk och nu fungerar det så bra så.
 
  • Gilla
Toppalua
  • Laddar…
Tack för förslagen.
Jag förstår nu att det nog är halvstopp i den vertikala stammen eftersom jag hör gurglet men ser inga bubblor. Dom stiger väl upp i avluftningen.
Resten av avloppen här hemma funkar också utan anmärkning.
Jag ska prova att rensa den vertikala stammen nerifrån. Måste bara röja lite framför då det står en stor vedlår i vägen.
Tack för tipset om rensbandet. Funderade också på hur en sotningsviska skulle funka. (Om det finns i lämplig diameter.)
Filmning står också på att göra listan. Åtminstånde för att få veta skicket på stammen i golvet innan jag inreder badrum och tvättstuga.
 
Jag hade nästan exakt liknande problem som du. Min känsla var också att det var ett halvstort stopp precis efter toalettstolen. Just med tanke på att nivån steg, sedan sjönk det undan med ett gurglande. Dock visade det sig att det var nästan totalstopp, en bra bit ifrån toalettstolen. Jag har ett ca 2.5 meter vertikalt rör direkt från toaletten som går ner i källargolvet. Röret i källargolvet hade börjat rasa, vilket skapade stopp.
 
  • Gilla
  • Wow
Toppalua och 1 till
  • Laddar…
Oups! Det var inte kul.
Nu har jag en annan toalett som ligger längre bort på stammen i källargolvet. Den fungerar som vanligt.
Men får nog planera in en filmning av rören asap.
 
Som sagt, det skadar väl inte att köra din högtryckstvätt och kör från de olika håll du kommer åt.
Har du tur löser du problemet, gör du det inte får du kontakta någon som kan spola/filma hela vägen.

Renswire är ju egentligen samma sak som en sotviska, nackdelen viskan har är väl dess större diameter och att de börjar rätt "platt". Om du istället kör ett rensband så brukar de vara rätt bra på att "äta sig in" i de stopp du kan ha. Men, hade jag haft stopp och bara haft en sotviska tillgänglig hade den fått ett dopp...
 
  • Gilla
Toppalua
  • Laddar…
Var stoppar ni in rensbandet/munstycket? I wc:n eller ngn renslucka bredvid?
 
O olotor skrev:
Var stoppar ni in rensbandet/munstycket? I wc:n eller ngn renslucka bredvid?
Jag körde ner den i toalettstolen. Det följde med två munstycken ett med fjäder och ett utan. Om man stoppade ner slangen i toalettstolen skulle det utan fjäder användas.
 
BirgitS
T Toppalua skrev:
Åtminstånde för att få veta skicket på stammen i golvet innan jag inreder badrum och tvättstuga.
De avloppsrör från 60-talet som finns under/vid ett rum man renoverar bör nog bytas ut så att det inte spricker bara några år efter renoveringen. Det är så tråkigt att riva upp ett snyggt golv.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Det mest effektiva sättet att rensa, är bakifrån. Alltså INTE från toaletthållet, utan bakom stoppet. Gå in med trädgårdsslangen vid lämplig öppning i röret. Spola, tryck och dra slangen i stoppet.
Hos mig fanns tyvärr ingen rensbrunn eller liknande, så jag bilade, tillslut, upp ett hål i källargolvet ner i röret. Detta behövdes då det blev stopp var och varannan månad. Det gav mig lite tid till att byta röret när det passade bättre.
 
  • Gilla
Toppalua
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.