Vi ska ordna pass åt våra 3 barn och våra underskrifter måste bevittnas. Ingenstans står det att det måste vara 2 olika vittnen? Finns en ruta för vittne att skriva under under respektive vårdnadshavares uppgifter. Båda föräldrar kommer vara med vid ansökningstillfället. Hjälp! Text på svenska om regler för medgivande vid ansökan om pass för barn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har för mig att passpersonalen bevittnande sist jag skaffade pass till kidsen?

Dvs. jag fyllde i blanketter på polisstationen...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har för mig att passpersonalen bevittnande sist jag skaffade pass till kidsen?
Nu är det ju så att vi redan skrivit på. Ssch...:seenoevil:
 
I värsta fall har de väl en ny kopia ni kan fylla i på plats?
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vi ska ordna pass åt våra 3 barn och våra underskrifter måste bevittnas. Ingenstans står det att det måste vara 2 olika vittnen? Finns en ruta för vittne att skriva under under respektive vårdnadshavares uppgifter. Båda föräldrar kommer vara med vid ansökningstillfället. Hjälp![bild]
Vidimering ska inte behövas om båda föräldrar är närvarande på passcentralen.
Det är bara om bara ena vårdnadshavaren går med som det behöver bevittnas.
För att minska risken för att man gör något mot andre vårdnadshavarens vilja.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M Mayweed skrev:
Vidimering ska enbart behövas om inte


Vidimering ska inte behövas om båda föräldrar är närvarande på passcentralen.
Det är bara om bara ena vårdnadshavaren går med som det behöver bevittnas.
För att minska risken för att man gör något mot andre vårdnadshavarens vilja.
Ah... men det står inget om det, det står att utomstående måste bevittna. Men inte hur många utomstående. :sweat: Fy fan, hur kan Polismyndigheten inte få till tydligare info. Maken och jag har gemensamt tre kandidatexamina från universitetet. :crysmile:
 
Vill minnas jag tyckte den var rätt otydlig jag med, fyllde i två förra året.
 
Varför skulle det var mer än en när det inte står? Det är en person som måste bevittna namnteckningen om inte båda föräldrarna är med till polisen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vi ska ordna pass åt våra 3 barn och våra underskrifter måste bevittnas. Ingenstans står det att det måste vara 2 olika vittnen? Finns en ruta för vittne att skriva under under respektive vårdnadshavares uppgifter. Båda föräldrar kommer vara med vid ansökningstillfället. Hjälp![bild]
Om båda föräldrarna och barnen är närvarande, och föräldrarna har giltiga svenska legitimationer, så behövs inget mer. Fyll i medgivandeblanketterna när ni vill, inga vittnen behövs.

Källa: Passhandläggaren i hushållet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R RalleB skrev:
[länk]

Väldigt tydligt vad som gäller, men det är kanske lite för enkelt skrivet för några med 3 kandidatexamina;):rofl:
Så kan det mycket väl vara. ;)
 
Vi var och skaffade pass nyligen. Båda var med, inga problem och inga vittnen behövdes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.