Hej!

Väldigt ny i användandet av pool. Vi har köpt en ovanför mark på 7,5 kubik. Köpt en filterpump, ej sand, och vattnet kommer från egen brunn (ej renat/filtrerat).

Det har stått i en vecka och vattnet har gått från något grumligt till bättre och bättre vilket också märks på filtret. Köpte klorpuckar och doserade efter bruksanvisningar, la dem i skimmern. Efter 12 timmar har vattnet nu gått från helt ok till väldigt grönt.

Vad kan ha hänt och hur ska jag tänka framåt?

Edit, jag tänker att vårt grundvatten har mycker järn/koppar etc så när det kom i kontakt med kloret så reagerade det och oxiderade (?).
 
Redigerat:
C Chris.B skrev:
Hej!

Väldigt ny i användandet av pool. Vi har köpt en ovanför mark på 7,5 kubik. Köpt en filterpump, ej sand, och vattnet kommer från egen brunn (ej renat/filtrerat).

Det har stått i en vecka och vattnet har gått från något grumligt till bättre och bättre vilket också märks på filtret. Köpte klorpuckar och doserade efter bruksanvisningar, la dem i skimmern. Efter 12 timmar har vattnet nu gått från helt ok till väldigt grönt.

Vad kan ha hänt och hur ska jag tänka framåt?

Edit, jag tänker att vårt grundvatten har mycker järn/koppar etc så när det kom i kontakt med kloret så reagerade det och oxiderade (?).
Har du justerat, kollat pH innan kloret?
 
Jonas Persson
C Chris.B skrev:
Köpte klorpuckar och doserade efter bruksanvisningar, la dem i skimmern.
Plural på klorpuck? En klorpuck är nästan lika stor som en hockeypuck, är det dem du menar?

Normalt lägger man i en i taget och de räcker upp till en vecka.
 
Jonas Persson
C Chris.B skrev:
Köpt en filterpump, ej sand,
Har ni ett pappersfilter? De är mindre bra och jag tror inte de klarar av att rena grumligt vatten från en egen brunn. De fungerar bättre med kommunalt vatten.

Klorpuckarna dödar alger och eventuella bakterier. De innehåller även flockningsmedel som klumpar ihop de fina partiklarna så att de fastnar i filtret. Mao, fler puckar gör inte vattnet klarare, det är filtrets uppgift.

Jag skulle köpa ett litet sandfilter då de fungerar bättre, pappersfilter säljs bara tillsammans med billiga pooler.
 
T Tompafix skrev:
Har du justerat, kollat pH innan kloret?
"Glömde" göra detta. Eller rättare sagt tänkte inte ens på det.

Idag ser klor/ph ut:

Flaska med etikett, färgsättningstest, varningssymboler, hålls i hand, lutad, otydlig övrig text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


[QUOTE="Jonas Persson"[/QUOTE]

Pappersfilter, har beställt sandfilter. Märker att pappersfiltret inte klarar av vattnet från egna brunnen och att den här pumpen känns väldigt klen. Klortabletter är kanske rätt ord, inga stora puckar utan mindre varianter.
 
För att sätta igång en pool.
1. Justera pH
2. Chockklora poolen med rätt mängd.

Men om du nu har mkt skitigt vatten kanske du behöver köra medel så som flockningsmedel m.m. först för att få bort skiten ur vattnet.
 
Jonas Persson
C Chris.B skrev:
Klortabletter är kanske rätt ord, inga stora puckar utan mindre varianter.
Då innehåller de troligtvis bara klor och inget flockningsmedel.
 
Jag tänker två alternativ då.

Invänta ny pump med sandfilter, installera och sen ordna ph, klor.

Töm pool, invänta ny pump med sandfilter, installera och sen ordna ph, klor
 
C Chris.B skrev:
Jag tänker två alternativ då.

Invänta ny pump med sandfilter, installera och sen ordna ph, klor.

Töm pool, invänta ny pump med sandfilter, installera och sen ordna ph, klor
Du behöver inte tömma poolen.
1. Justera pH, jag tycker stickorna är sisådär, bättre med tabletter.
2. Sedan chockklorerar du, ej en puck utan granulat som löses upp i vatten för att sedan hällas ut i poolen. Pucken kan du ha som underhållsklor när allt stämmer med värdena.
3. Flockningsmedel. Då kan du behöva skölja ur filtret ett par ggr. Gröna färgen är.p.g.a kopparhalten.
4. Sandfilterpumpen är bättre på sikt. Mindre underhåll.

De har startkit på t.ex rusta som innehåller
pH+,pH-, granulatklor, klarpool (flockningsmedel)
 
T Tompafix skrev:
Du behöver inte tömma poolen.
1. Justera pH, jag tycker stickorna är sisådär, bättre med tabletter.
2. Sedan chockklorerar du, ej en puck utan granulat som löses upp i vatten för att sedan hällas ut i poolen. Pucken kan du ha som underhållsklor när allt stämmer med värdena.
3. Flockningsmedel. Då kan du behöva skölja ur filtret ett par ggr. Gröna färgen är.p.g.a kopparhalten.
4. Sandfilterpumpen är bättre på sikt. Mindre underhåll.

De har startkit på t.ex rusta som innehåller
pH+,pH-, granulatklor, klarpool (flockningsmedel)
Toppen, tack. Köpte faktiskt startkitet nyss så hoppas det kan hjälpa mig!
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Liten uppdatering: Installerat sandfilter där jag märker enorm skillnad på pumpen och hur väl den faktiskt får vattnet att cirkulera.
Ph såg bra ut, gjorde två mätningar. Chockklorerat, låtit det gå någon timma, flock och har klortabletter i skimmern. Redan efter någon timma såg vi skillnad på vattnet.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 3 till
  • Laddar…
Kul att höra! Då är det snart baddags 😃
 
Efter att jag:
1. Ställt in PH.
2. Chockklorerat.
3. Lagt i "Klar pool".
4. Bytt till sanfilter med kraftigare pump.

Så blir det bara bättre och bättre. Idag är vattnet klart och fint. Körde en backwash idag, det var brungrönt en lång stund innan det blev klart vatten. Pump/filter gör sitt iallafall =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.