Hej! Jag kikar på ett hus som är till salu, men upplever att bl.a. köket är för trångt. Jag har därför funderat på möjligheten att förlänga huset ca 1,5 m för att öka upp storleken på befintliga rum.

Jag är dock osäker på om det skulle vara ekonomiskt vansinne att förlänga så pass lite, med tanke på att vi ändå måste bygga en helt ny gavel för förhållandevis få extra kvadratmeter?

Tumregler för hur mycket det kostar att bygga till brukar ju anges i kr/kvm, men jag inbillar mig att det finns en "startkostnad" om man ska förlänga huskroppen och att kvadratmeterpriset blir mindre om man gör en längre förlängning och vice versa.

Någon som har erfarenhet av den typen av tillbyggnation som kan ge några (grova) tumregler för kostnad?

Huset är 1,5 plan med mansardtak, ca 7,5 meter brett. En förlängning med 1,5 m i två plan skulle ga ca 21 kvm extra boyta.

Hälsningar
Fredrik
 
Din fraga ar? du verkar ha redan bestamt dig..
 
F fsml2 skrev:
...om det skulle vara ekonomiskt vansinne att förlänga så pass lite ...
Ja.
 
  • Gilla
PatrikJo och 1 till
  • Laddar…
C centermin skrev:
Din fraga ar? du verkar ha redan bestamt dig..
Nej, jag har inte bestämt mig. Har som sagt inte ens köpt huset än :) Frågan från originalinlägget: "Någon som har erfarenhet av den typen av tillbyggnation som kan ge några (grova) tumregler för kostnad?"

Jag skulle vilja göra en uppskattning av kostnaden i stil med: Totalt pris = X + Y * meter där X är
kostnaden som inte påverkas av hur lång förlängningen är (t.ex. kostnad för att bygga upp en ny yttervägg vid gaveln) och Y är kostnaden/meter som vi förlänger huset (t.ex. kostnad för ytterväggar längs förlängningen, golv, tak, etc.).
 
Köp ett annat hus
 
yonna yonna skrev:
Ja.
Skulle du kunna utveckla - exakt hur vansinnigt? ;) Med andra ord, har du någon uppfattning om hur kvadratmeterpriset skulle påverkas av antalet meter vi förlänger huset (t.ex. enligt formeln X + Y * #meter) i inlägget ovan?

Kommer X (fasta kostnaden, som inte påverkas av längd på förlängningen) huvudsakligen bestå av kostnaden för att bygga en ny yttervägg?

Jag har hittat en del siffror, t.ex. här https://www.byggahus.se/forum/threads/pris-pa-kvardatmeter-vaegg.205173/ som pratar om priser runt 1100 kr/kvm yttervägg inkl arbetskostnad. Förvisso gammal tråd, men även om jag räknar högt (?) med 2500 kr/kvm och 60 kvm väggyta på gaveln så landar det på 150 tkr för själva ytterväggen.

Inte försumbart, men samtidigt inte jättemycket i förhållande till kostnaden för att färdigställa de extra 21 kvm boyta som tillbyggnationen skulle ge: om jag här använder som tumregel 25 000 kr/kvm boyta så ger det 525 tkr.

Totalpriset skulle i så fall bli: 150 + 525 = 675 tkr => 32 tkr/kvm boyta
Gör jag om samma överslagsräkning men med en dubbelt så stor förlängning av huskroppen på 3 meter, så landar det på 150 + 1050 = 1200 tkr = > 28 tkr/kvm boyta, så inte jättestor skillnad.

Känns det som att den här överslagsräkningen är i rätt härad, eller är jag helt ute och cyklar?
 
Gillar du huset för övrigt? Är läget perfekt och det knappt finns några andra hus att köpa där?

Det drar ju ganska mycket med sig att bygga till, och orsaken till att de flesta bygger till är väl ”vi kan inte bo bättre än just här, men det saknas ett rum”.

Jag hade letat efter ett annat hus i första hand.

eller köpt det om allt är perfekt för övrigt. Utbyggnad ”senare”, kanske aldrig.
 
F fredrik.johansson skrev:
Gillar du huset för övrigt? Är läget perfekt och det knappt finns några andra hus att köpa där?
Ja, precis. Läget är bra och huset har mycket positivt i övrigt. Det kommer ut ganska få hus i området (vi har letat i flera år utan att hitta rätt) och de är dessutom ganska dyra. Skulle vi hitta ett annat hus som har större boyta och där allt är tipptopp från början är det troligt att det skulle kosta ett par miljoner mer än det vi tittar på nu, vilket innebär att vi kan lägga ett par miljoner i tillbyggnad/renoveringsbudgeten och ändå motivera köpet.
 
Om det är ett så unikt tillfälle, köp huset. Bo in dig innan utbyggnad, kanske det är något annat som lockar mer att fixa efter ett tag.

Klart det är onödigt dyrt att bara bygga ut 1,5m, bygg ut lite mer när det ändå görs i så fall eller kanske till och med bygga ut med annan form och skapa ett helt nytt kök, det beror mycket på läget vad som blir bäst
 
  • Gilla
Aser och 1 till
  • Laddar…
Du måste räkna med pi också! Alla projekt måste multipliceras med pi för att täcka kostnaderna.
”Kanske lika bra att dränera om samtidigt, när vi ändå har grävmaskinen här! Trist att skarva ihop takpappen med en nästan uttjänt, vi lägger om taket! Planlösningen blev konstig på övervåningen, vi gör om allt när vi ändå håller på! Köket blev konstigt, vi gör
om det också!”
Uppskattad tid ska förövrigt också multipliceras med pi…
 
  • Gilla
Screew och 5 till
  • Laddar…
M
Kolla detaljplanen så du kan bygga ut åt det håll du vill. Och kolla även så att huset inte är med i någon bevarandeplan vilket även det kan göra det bökigt och framför allt dyrt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
När mitt nybygge hade startats upp, dvs i byggfasen, ångrade jag mig och ville förlänga gaveln med under metern för att bastun blev för kort. Det var visserligen 18 år sedan men det skulle bli orimligt dyrt även i detta skede då det skulle involvera många ändringar som grund, tak etc. För att få köket optimalt kanske även rördragningar blir nödvändigt.

De första 10 åren irriterade jag mig på att bastun var för kort (utnyttjas 2-3 ggr veckan) men nu har jag förlikat mig . Vi pratade då om 20% av byggkostnaden om jag förlängt huset.

Det blir marginellt dyrare att bygga ut ex 3 m - större kök, större rum och exempelvis inbyggd förvaring. Antingen är det fel hus för TS eller vänjer man sig vid dåligt utrymme. Men som flera tidigare påpekat ska man ändå bo i huset ett par år och känna sig för. Det kan t.o.m kanske räcka med att bara bygga ut förstavåningen.

Övriga plus för huset som rätt läge kan inte överskattas!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.