Hej!
Vad gör man om en snickare har gjort ett dåligt jobb och t.o.m. gjort så många misstag att den nya snickaren först måste riva upp en del arbete, bl.a. i badrummmet, och göra om nästan hela arbetet i badrummet innan VVS-aren och mattläggaren kan göra sin del av badrumsjobbet? Han vill inte kännas vid att han har gjort ett dåligt jobb, men jag har dokumenterat misstagen. Det gjorde jag innan den nya snickaren som granskade allt in i minsta detalj, satte igång. Han måste ju veta vad han jobbar vidare på. Vad kan man göra i en sådan situation? Någon som har erfarenhet och ge mig råd och tips!
 
  • Ledsen
  • Gilla
Milix och 2 till
  • Laddar…
Beror väl lite på om du har betalat?

Om du inte har betalat så drar du av kostnaden som den nya snickaren har kostat för att göra om göra rätt.

Har du redan betalat så kan du begära skadestånd/återbetalning för de extra kostnader du fått, men i praktiken är det väldigt svårt att få ut ngt.

Sedan beror nog en del också p0å hur dte gick till när den förre snickaren fick sluta, har du skött det formelt fel, finns en risk att det istället är han som kräver dig på skadestånd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Beror väl lite på om du har betalat?

Om du inte har betalat så drar du av kostnaden som den nya snickaren har kostat för att göra om göra rätt.

Har du redan betalat så kan du begära skadestånd/återbetalning för de extra kostnader du fått, men i praktiken är det väldigt avårt att få ut ngt.

Sedan beror nog en del också p0å hur dte gick till när den förre snickaren fick sluta, har du skött det formelt fel, finns en risk att det istället är han som kräver dig på skadestånd.
H hempularen skrev:
Beror väl lite på om du har betalat?

Om du inte har betalat så drar du av kostnaden som den nya snickaren har kostat för att göra om göra rätt.

Har du redan betalat så kan du begära skadestånd/återbetalning för de extra kostnader du fått, men i praktiken är det väldigt avårt att få ut ngt.

Sedan beror nog en del också p0å hur dte gick till när den förre snickaren fick sluta, har du skött det formelt fel, finns en risk att det istället är han som kräver dig på skadestånd.
H hempularen skrev:
Beror väl lite på om du har betalat?

Om du inte har betalat så drar du av kostnaden som den nya snickaren har kostat för att göra om göra rätt.

Har du redan betalat så kan du begära skadestånd/återbetalning för de extra kostnader du fått, men i praktiken är det väldigt avårt att få ut ngt.

Sedan beror nog en del också p0å hur dte gick till när den förre snickaren fick sluta, har du skött det formelt fel, finns en risk att det istället är han som kräver dig på skadestånd.
Tyvärr så har jag betalat. Detta bygge har jag inte kunnat följa upp tillräckligt bra men jag misstänkte tidigt att snickaren fifflade med timmar och materialbeställning. Han beställde fast allt fanns med i stugan, en knuttimrad stuga från Jörnträhus. Nu hade han gjort, enligt egen uppgift, 104 timmar som han inte kunde redovisa för. Dessutom presenterade han ett kvitto för köp av bl.a. skruv. När jag granskade kvittot, såg jag att det saknades mycket och att det hade skett en del köp som inte var till mig. När jag bad honom specificera vad han hade gjort under de 104 timmarna, kunde/ville han inte uppge det och materialet som saknades åkte han och hämtade och betalade det som han hade köpt för egen del. Han var rejält förbannad fast det var ju jag som borde ha varit det. På kvällen ringde han och sa att han hade blivit sjuk och inte kunde fortsätta på mitt bygge. Det var bra för jag hade tänkt avsluta samarbetet med honom i alla fall. En bedragare och dålig hantverkare!
 
  • Ledsen
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Då är det nog inget du kan göra. Åtminstone inget som är värt mödan, om det inte är väldigt stora summor.

Fast det ska absolut inte hindra dig från att namnge firman på alla ställen du kan och beskriva hur han gjort. Du kan ju börja här, men se till att ta firmanamnet och inte hans eget namn så slipper du riskera förtal.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 4 till
  • Laddar…
Nu är det ju försent, men det kan vara bra för andra som läser tråden. Du har rätt till en specificerad faktura där det framgår vad som gjorts under arbetstiden. Givetvis inte ned till skruv och spiknivå. Men vilka arbetsmoment som utförs under varje dag. Du är inte skyldig att betala fakturan utan en specificering. Detta gäller för arbete på löpande räkning. Har du fast pris så behöver egentligen hantverkaren inte specifiera något, men för ev. ROT avdrag behöver man specificera material/arbete.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu är det ju försent, men det kan vara bra för andra som läser tråden. Du har rätt till en specificerad faktura där det framgår vad som gjorts under arbetstiden. Givetvis inte ned till skruv och spiknivå. Men vilka arbetsmoment som utförs under varje dag. Du är inte skyldig att betala fakturan utan en specificering. Detta gäller för arbete på löpande räkning. Har du fast pris så behöver egentligen hantverkaren inte specifiera något, men för ev. ROT avdrag behöver man specificera material/arbete.
Tack för feedback! Det är tråkigt att det inte finns något att göra för det handlar om många timmar och så dåligt och felaktigt utfört arbete att det måste göras om, vilket innebär att jag kanske inte har råd att slutföra bygget om inte banken beviljar utökad byggkredit. Det jag krävde var en specifikation i stora drag, t.ex. dag för dag som den nye snickaren gör. Han har ett program i sin mobil där han exakt redovisar när han börjar, tar rast och slutar och vad han har gjort den dagen! Den förra snickaren hade bara skrivit datum och antal timmar, inget mer. När jag gick in på Vattenfalls hemsida och kollade förbrukningen av el så hade det bara förbrukats 3Kw under tre olika dagar under maj månad, den månad som de 104 timmarna gällde. Jag önskar jag kunde varna fler men det är tydligen fler som har drabbats inom samma område av samma snickare så det är kanske ingen hemlighet där men tyvärr var det ingen som varnade mig!
 
Namnet på firman?
 
  • Gilla
LURIGLANA och 3 till
  • Laddar…
L linkanbygg skrev:
Tack för feedback! Det är tråkigt att det inte finns något att göra för det handlar om många timmar och så dåligt och felaktigt utfört arbete att det måste göras om, vilket innebär att jag kanske inte har råd att slutföra bygget om inte banken beviljar utökad byggkredit. Det jag krävde var en specifikation i stora drag, t.ex. dag för dag som den nye snickaren gör. Han har ett program i sin mobil där han exakt redovisar när han börjar, tar rast och slutar och vad han har gjort den dagen! Den förra snickaren hade bara skrivit datum och antal timmar, inget mer. När jag gick in på Vattenfalls hemsida och kollade förbrukningen av el så hade det bara förbrukats 3Kw under tre olika dagar under maj månad, den månad som de 104 timmarna gällde. Jag önskar jag kunde varna fler men det är tydligen fler som har drabbats inom samma område av samma snickare så det är kanske ingen hemlighet där men tyvärr var det ingen som varnade mig!
Tråkig situation för dig verkligen. Men det här med att vänta med att betala om man är missnöjd är ju alltid bra. En god vän som jobbar med förhandlingar med rätt mycket pengar inblandat har alltid tjatat om att den som har pengarna har makten. Och det stämmer ju verkligen i relation till usla hantverkare. Gäller såväl garantiåtgärder, reklamationer m.m, att inte betala något förrän allt är utfört. När väl fakturan betalats försvinner ett viktigt maktmedel, som inte sällan de dåliga hantverkarna verkar vara väldigt intresserade och måna om, dvs pengarna.
 
  • Gilla
linkanbygg och 1 till
  • Laddar…
L linkanbygg skrev:
Det är tråkigt att det inte finns något att göra för det handlar om många timmar
Det är väl tänkbart att det går att göra något. Men uppförsbacken är brant, om man har betalat.

Om du skaffar fram bevis om felen (bör vara en oberoende bes. man som skriver ett protokoll), och stämmer honom, så kan det gå att frå rätt. Men det tar lång tid, och risken är att du får investera stora summor för besiktning och advokat. Den här typen av byggare har dessutom ofta en vana att sätta sitt bolag i konkurs när de samlat på sig några fällande domar.

Elförbrukningen under arbetets gång kan vara en svag indikation på den dåliga närvaron, men det lär inte duga som bevis.
 
  • Gilla
linkanbygg och 2 till
  • Laddar…
L linkanbygg skrev:
Hej!
Vad gör man om en snickare har gjort ett dåligt jobb och t.o.m. gjort så många misstag att den nya snickaren först måste riva upp en del arbete, bl.a. i badrummmet, och göra om nästan hela arbetet i badrummet innan VVS-aren och mattläggaren kan göra sin del av badrumsjobbet? Han vill inte kännas vid att han har gjort ett dåligt jobb, men jag har dokumenterat misstagen. Det gjorde jag innan den nya snickaren som granskade allt in i minsta detalj, satte igång. Han måste ju veta vad han jobbar vidare på. Vad kan man göra i en sådan situation? Någon som har erfarenhet och ge mig råd och tips!
Vill du tvista så har du säkert rättsskydd i din hemförsäkring, här finns en del bra info: https://justly.se/artikelbank/missnojd-med-din-hantverkare-sa-har-gor-du-del-iii-637

Kan ju göra gott för själen att inte bara låta honom slippa undan. Har du dokumenterat med bilder m.m så underlättar det säkert om du vill driva det vidare.
 
  • Gilla
linkanbygg och 1 till
  • Laddar…
arbetsavtal

vad skall göras "badrumrenovering

vilken tid vanlig arbetstimmar enligt byggfackets föreskrifter

arbetsmetoder "branchregler följs så godkänns vid inspection och följer säkertvatten/försäkringar etc"

betalning sker när båda parterna är nöjd med resultatet. Arbetsgivaren kan vägra att betala något tills arbetet är till den nivån så uppfyller "godkänns för inspection MEN inga genvägar får tas för att dessa krav uppfylls

kostander är det vad det kommer överensom. om tillägssfakturor som uppstrår vid icke följade av branchregler upptas inte och bestås av arbetstagren




Arbetsgivare pellesavnslös /datum underskrift

Arbetstagare Byggare bob /datum underskrift



lite text på ett papper med en underskirft gör mycket i världen ^^
 
  • Gilla
linkanbygg
  • Laddar…
Nu verkar ju arbetet redan vara avslutat men annars är det så att du inte har rätt till att ta in en ny hantverkare utan att låta den ursprungliga få chansen att först själv försöka avhjälpa felet. Först då denne återkommande misslyckats eller att det är så uppenbart att personen saknar de kvalifikationer som krävs kan en ny hantverkare tas in för att avsluta arbetet på första hantverkarens bekostnad. Dvs du måste fortfarande betala hantverkare 1 för det material och arbete som fortfarande gick att använda men om det är så att hantverkare 2 kostar mer per timme eller behöver riva bort saker för att kunna slutföra får detta dras av från kostanden av den första, skulle det vara så att allt behövs göras om och hantverkare 1 till och med gjort att arbetet blev dyrare kan du stämma hantverkare 1 på det överstigande beloppet. Tveksamt hur vida det skulle vara värt detta om det inte rör sig om projekt i storleken Hallandsåsen/Förbifart Stockholm ;)

Men med detta sagt så är det fortfarande så att du kan kräva pengar tillbaka från hantverkaren för timmar denna inte kan redovisa, men efter som han inte fått chansen att själv avhjälpa felet så kan du inte få tillbaka pengar för det arbete han faktiskt gjort men som behövdes göras om.
 
  • Gilla
linkanbygg och 1 till
  • Laddar…
L linkanbygg skrev:
Tack för feedback! Det är tråkigt att det inte finns något att göra för det handlar om många timmar och så dåligt och felaktigt utfört arbete att det måste göras om, vilket innebär att jag kanske inte har råd att slutföra bygget om inte banken beviljar utökad byggkredit. Det jag krävde var en specifikation i stora drag, t.ex. dag för dag som den nye snickaren gör. Han har ett program i sin mobil där han exakt redovisar när han börjar, tar rast och slutar och vad han har gjort den dagen! Den förra snickaren hade bara skrivit datum och antal timmar, inget mer. När jag gick in på Vattenfalls hemsida och kollade förbrukningen av el så hade det bara förbrukats 3Kw under tre olika dagar under maj månad, den månad som de 104 timmarna gällde. Jag önskar jag kunde varna fler men det är tydligen fler som har drabbats inom samma område av samma snickare så det är kanske ingen hemlighet där men tyvärr var det ingen som varnade mig!
Beklagar att du råkat så illa ut av en oseriös hantverkare. För j-kligt. Är personen anmäld av dig, och de andra som du kände till också hade anlitat honom med dåliga resultat, så att det går att undvika honom för andra som ska beställa arbeten? Är ju hemskt om han kan fortsätta förstöra ekonomin för folk.
 
H Haxen skrev:
Vill du tvista så har du säkert rättsskydd i din hemförsäkring, här finns en del bra info: [länk]

Kan ju göra gott för själen att inte bara låta honom slippa undan. Har du dokumenterat med bilder m.m så underlättar det säkert om du vill driva det vidare.
Jo, jag har dokumenterat med bildbevis som visar buktande väggar med OSB-skivor som är för tätt satta med gipsskruv, olika dimension på reglarna under OSB-skivorna, trä direkt på betong utan mellanskikt. Det går alltså inte att sätta upp gipsskivorna utan att korrigera underlaget. Den nya snickaren måste avlägsna OSB-skivorna, korrigera underarbetet och sätta tillbaka dem på en korrekt sätt. Att ge den förra snickaren chansen att rätta till sina misstag är inte aktuellt. Han tycker inte att han har gjort något fel! Dessutom släpper jag inte in honom i min stuga så att han kan ställa till med mer problem.
 
T TypRätt skrev:
Nu verkar ju arbetet redan vara avslutat men annars är det så att du inte har rätt till att ta in en ny hantverkare utan att låta den ursprungliga få chansen att först själv försöka avhjälpa felet. Först då denne återkommande misslyckats eller att det är så uppenbart att personen saknar de kvalifikationer som krävs kan en ny hantverkare tas in för att avsluta arbetet på första hantverkarens bekostnad. Dvs du måste fortfarande betala hantverkare 1 för det material och arbete som fortfarande gick att använda men om det är så att hantverkare 2 kostar mer per timme eller behöver riva bort saker för att kunna slutföra får detta dras av från kostanden av den första, skulle det vara så att allt behövs göras om och hantverkare 1 till och med gjort att arbetet blev dyrare kan du stämma hantverkare 1 på det överstigande beloppet. Tveksamt hur vida det skulle vara värt detta om det inte rör sig om projekt i storleken Hallandsåsen/Förbifart Stockholm ;)

Men med detta sagt så är det fortfarande så att du kan kräva pengar tillbaka från hantverkaren för timmar denna inte kan redovisa, men efter som han inte fått chansen att själv avhjälpa felet så kan du inte få tillbaka pengar för det arbete han faktiskt gjort men som behövdes göras om.
Några kostnader för material hade snickare 1 inte för allt följde med från Jörnträhus. Det som behövde kompletteras såsom fästmaterial köpte jag ut. Snickare 1 valde att själv sluta när jag ställde honom mot väggen och krävde redovisning av antalet arbetade timmar och specifikation av kvitton. Han blev plötsligt så sjuk att han inte kunde fortsätta. Han tyckte inte att han hade gjort ett dåligt, felaktigt utfört arbete så att släppa in honom igen i stugan för att rätta till sina misstag, hade ändå inte varit aktuellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.