timmelstad timmelstad skrev:
Nej de har (naturligtvis) fri förfoganderätt över sina medel och tillgångar så länge de lever så länge de inte är omyndigförklarade.
Självklart har de det! Och av ngn anledning tror jag att du vet exakt vad jag syftar på! ;)
 
K
Det är klart att det är orättvist att gynna ena barnet. Det är de som gör så – föräldrarna och systern i det här fallet – som drar in pengar i relationerna, inte den som blir förfördelad.

Det finns en bra bok om en sådan situation, "Arv och miljö" av den norska författaren Vigdis Hjorth. Rekommenderas!
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I övrigt tycker jag att TS har rätt till viss förbittring här. Ja, det är föräldrarnas egendom att göra som de vill med, men det är föräldrar som behandlar sina barn ekonomiskt gravt olika som låter pengarna komma emellan relationerna, inte den som blir förfördelad.
Detta tycker jag är det väsentliga i det hela. Som förälder till två barn har jag svårt att förstå att man skulle så gynna det ena barnet över det andra.
 
  • Gilla
cbrolin och 3 till
  • Laddar…
Det mest tragiska hittills är nog ditt svar .
V Valle10 skrev:
Tragiskt att läsa detta inlägg. Tragiskt att en medelåldersman överhuvudtaget lägger fokus på detta. Lägg av och gå vidare med ditt liv. Var glad för din systers skull. Vet inte ens varför jag svarar på detta men det irriterar mig att du ens funderar på arv, rättvis fördelning dagen x etc.

Allt är tragiskt med det du skriver. Att du ens har lagt tid på att undersöka faktiskt marknadsvärde osv. Tänk vad liten du blivit i dina föräldrars syn efter allt detta. Lägg av och gå vidare ‍♂️‍♂️
 
  • Gilla
Lajmen och 1 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Råder dig att ringa och prata med "Jurio" så kan de förklara för dig att om dödsboet inte har övriga tillgångar som täcker upp för värdet av förskottet så kommer det ändå räknas som förskott på arv.

Läs hela lagtexten och all information och inte bara det som passar ditt syfte och framstår som en snitsig kommentar i ett forum.
Jag tycker tvärtom att det är du som fällt flera tvärsäkra kommentarer, som inte helt verkar stämma.

Precis som Nissens påpekade är det mycket enkelt gjort att vid lämnande av gåva till bröstarvinge förtydliga att gåvan inte utgör förskott på arv. Görs sådant förbehåll är det aldrig fråga om något förskott på arv. Det är en gåva, helt enkelt,

Jag hittar inget stöd för att en gåva, där förbehåll gjorts för att gåvan inte utgör förskott på arv, skulle kunna omklassificeras som förskott på arv, beroende på om arvlåtarens dödsbo saknar tillgångar.

Jag vill dock alltid lära mig nya saker.

Var finns bestämmelsen som reglerar att gåvor som inte utgör förskott på arv under vissa omständigheter kan omklassificeras till förskott på arv beroende på dödsboets tillgångar?

/PM
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Framgår det någonstans vad dottern har betalat eller är det bara antaganden? Sedan finns det något som heter gåva mot motprestation som i stora drag innebär att den som tar emot gåvan står för kostnaderna det medför för givaren, tex att lösa en skuld som rör egendomen. Har inget med arv eller förskott på arv att göra. I ett fall som detta skulle det kunna ses som ett lån.
 
P Project Mellangården skrev:
Jag tycker tvärtom att det är du som fällt flera tvärsäkra kommentarer, som inte helt verkar stämma.

Precis som Nissens påpekade är det mycket enkelt gjort att vid lämnande av gåva till bröstarvinge förtydliga att gåvan inte utgör förskott på arv. Görs sådant förbehåll är det aldrig fråga om något förskott på arv. Det är en gåva, helt enkelt,

Jag hittar inget stöd för att en gåva, där förbehåll gjorts för att gåvan inte utgör förskott på arv, skulle kunna omklassificeras som förskott på arv, beroende på om arvlåtarens dödsbo saknar tillgångar.

Jag vill dock alltid lära mig nya saker.

Var finns bestämmelsen som reglerar att gåvor som inte utgör förskott på arv under vissa omständigheter kan omklassificeras till förskott på arv beroende på dödsboets tillgångar?

/PM
Låter inte detta som att det kan finnas undantag från den regeln?

"Det förstärkta laglottsskyddet
Det finns också situationer när gåvogivaren klargjort att en gåva inte ska vara förskott på arv, gåvan överlåtits till annan än bröstarvinge eller då det inte finns tillräckligt med tillgångar i dödsboet för att kompensera en bröstarvinge som sammantaget erhållit mindre än övriga. Även om avräkning egentligen ska ske. I det fallet kan en skyddsregel som framgår av 7 kap. 4 § ärvdabalken vara aktuell, även kallad det förstärkta laglottsskyddet.

Om man kan visa att en person under i sin livstid med syfte att i förväg ordna successionen (dvs. i planerade syfte fördela sitt framtida arv) genom att skänka bort tillgångar, kan vid vissa omständigheter gåvotagare för sådana gåvor tvingas att återbära dessa till dödsboet eller utge en ersättning motsvarande dess värde. Detta kallar man att gåvan är att likställa med testamente. Värdet som beaktas enl. denna regel är värdet gåvan har vid tillfället för beräkning av laglotten, alltså inte vid gåvotillfället."
 
Redigerat:
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
@pacman42 - förfördelad=få en sämre fördelning

pacman42 pacman42 skrev:
Det kan finnas orsaker att behandla barnen olika. Jag har en moster som alltid var förfördelad av sina föräldrar. Orsaken var helt enkelt att hon inte klarade av att ta hand om sig själv. Hon hamnade ständigt i olika problematiska situationer pga de val hon gjorde.

Hennes syskon tyckte inte att detta var rättvist, men samtidigt så förstod de situationen och accepterade den. De andra syskonen har klarat sig väldigt bra i livet och min moster fick inte ordning på sitt liv förrän hon passerat femtio år. Kan iofs också vara åt det andra hållet, när föräldrarna inte längre fanns som livboj så tvingades hon ta ansvar för sina handlingar...
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
nej. Det kallar generositet. Att insistera på att få nånting bara för att någon annan fått är egoism, snarlikt hur ett litet barn resonerar...
som småbarnsförälder lär man sig snabbt att det KAN inte va lika för alla, men man kan vara där för den som behöver.
Det var väl en underlig definition du har av generositet.... Det är väl självklart att det aldrig kan bli någon millimeterrättvisa mellan t ex barn.
Om man som förälder inte förstår skillnaden mellan millimeterrättvisa och "ett par miljoner" är det bara att beklaga.

/Krille
 
Redigerat:
  • Gilla
torn och 3 till
  • Laddar…
Oj vad det saknas kommunikation i TS familj. Dessutom blandat med ett konstigt upplägg. Detta kommer inte att sluta väl om inte föräldrarna lyckas gjuta olja på vågorna.

Upplägget att förälderna köper huset, står för renoveringar och förbättringar men samtidigt får en hyra på ett för oss okänt belopp är bara korkat. Vem har stått för driften av huset? Om det var föräldrarna som stog för driften täckte hyran den biten och räntan på lånet?

Syskonet skulle ha köpt huset och föräldrarna borde ha gått i borgen eller stått med som medlåntagare. Har syskonet inte klarat av att stå för kontantinsatsen så borde föräldarna redan då kompenserat TS för detta.

Nu får jag känslan att syskonet har fått kontantinsatsen och renoveringar åtminstone. Nu har föräldrarna tagit den ekonomiska risken med huset, had huset gått sjunkit i värde så hade syskonet knappast tagit över huset. Hur tänker föräldrarna när de gör något sånt här utan att kommunicera med alla barnen så att alla vet hur det är tänkt att upplägget ska vara?

Har full förståelse för att TS är besviken. Föräldrar har ett ansvar för att relationen mellan vuxna barn är fortsatt god. Vi vet inte om syskonet på något sätt har manipulerat föräldrarna?
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Det rätta är att betala tillbaka 100 kronor plus en dags ränta. Vad det nu har med det jag skrev att göra.
Kanske inte så mycket med just det du skrev i det inlägget. Men snarast med vad du tycks anse vara rättvist.
Med hänsyn till svaret du just gav mig. Så undrar jag hur mycket du då anser att systern borde ha betalat till föräldrarna i tråden?
 
T Thomas I skrev:
Om man kan visa att en person under i sin livstid med syfte att i förväg ordna successionen (dvs. i planerade syfte fördela sitt framtida arv) genom att skänka bort tillgångar, kan vid vissa omständigheter gåvotagare för sådana gåvor tvingas att återbära dessa
Bevisbördan här är tung, att hela upplägget var för att TS skulle ärva mindre....foliehatten på:D
 
Nissens
timmelstad timmelstad skrev:
Råder dig att ringa och prata med "Jurio" så kan de förklara för dig att om dödsboet inte har övriga tillgångar som täcker upp för värdet av förskottet så kommer det ändå räknas som förskott på arv.

Läs hela lagtexten och all information och inte bara det som passar ditt syfte och framstår som en snitsig kommentar i ett forum.
Tycker istället att du skall kolla upp dina tvärsäkra påståenden. Du har ingen som helst källhänvisning eller något annat som styrker det du påstår. Jag litar mer på jurister än på något tyckande i ett forum.

Så, visa en pålitlig källa som säger att en gåva som skriftligen getts med klausulen att det inte är förskott på arv ändå kan ”klassas om” till motsatsen.

Tills du kan bevisa det så tolkar jag ditt tvärsäkra påstående som rent hittepå.
 
Jag vill lägga in en omständighet i denna diskussion som jag anser kan sätta ett nytt ljus på avsnittens vara eller icke vara. I TS fall handlar det "endast" om TS och hans syster, åtminstone vad som framgått hittills.

En person i en familj nära mig är i en liknande situation: Två levande föräldrar (gifta) och två söner. Den äldre sonen valde att dela sitt liv med en inte helt frisk kvinna. (Jag är inte psykolog, så jag får höfta till med sociopat, antisocial beteendestörning eller psykopat.)

Föräldrarna sålde sitt hus till den äldre sonen och kvinnan (ratio 25%-75%) till ett pris en bra bit under marknadsvärdet. Ingen kompensation till yngre sonen. Föräldrarna har lagt all sin energi på att hålla äldre sonens näsa över vattenytan i den katastrof till relation han valt att leva i.

Den yngre sonen (med fru) var under många år föräldrarnas stöd och dumpningsplats för all negativitet som äldre broderns liv utsatte dem för. Till slut drog yngre sonen ett streck i sanden och sa att "Nu pallar jag inte längre. Jag kan inte se på hur mina älskade föräldrar bryts ned av min brors dåliga livsval. Så om ni inte börjar sätta gränser mot bror så måste jag bryta med er, jag måste tänka på min egen mentala hälsa". Föräldrarna ignorerade detta, så nu har yngre sonen ingen kontakt med någon i familjen längre.

Den yngre sonen är helt övertygad om att äldre broderns partner kommer göra allt hon kan för att se till att yngre brodern inte får någonting av arvet. Äldre brodern kommer troligen inte våga/orka försöka få till någon rättvisa, om han ens vill det.

Så frågan är ifall arvsrätten är så förlegad och felaktig ändå. I fallet jag beskriver är det alltså en person helt utan släktskap som tagit sig in i en familj och gör allt hon kan för att tillskansa sig familjens pengar...på yngre sonens bekostnad.

Ni som råkat ut för en äkta psykopat vet hur otroligt manipulativa de är, och hur personlighetsförändrade vissa människor blir som inte klarar av att stå emot dem.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Kan inte ändra ovanstående inlägg längre, men såg att autocorrect ändrat "arvsrättens" till "avsnittens" i första stycket...men jag gissar att de flesta förstod det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.