Funderar på bygga ut min altan/trädäck.

Skall bredda den med ca 2 meter ut, från den nuvarande altanen som står på stenplattor.
Har tagit in lite offerter, men min vän som byggt en del själv erbjöd sig o hjälpa mig.

Funderar lite på markarbetet.
Där vi skall lägga altanen är plan mark o gräsmatta.
Han tycker att vi bara skall lägga ut markduk o sen gräva ner marksten bara där reglarna går ut o sen lite makadam för hålla det i våg.

Läst en del o kikat på nätet där folk gräver ner 10-20cm o fyller allt markduk o makdam o packar det med markvibrator, han säger att inte kommer behövas, kommer hans förslag att hålla ? är ca 14 kvm som vi skall lägga.

Tänker att det finns en orsak varför man gräver uppmarken mm.

Tacksam för kommentarer, men hålla gärna en god ton.

/Niklas
 
  • Gräsmatta med skadade områden, trästaket, lekplats i bakgrunden, del av gungstol synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grejen är att ju närmare ytan du är desto ostabilare är marken. I termer av att den komprimeras olika när det kommer vatten och frost. Ta en liten promenad ute på gräsmattan. Varje liten ojämnhet du känner under foten beror på att marken komprimeras olika mycket med av nederbörd och frost och resultatet är ojämnt. Det du lägger i våg på ytan i år kommer tyvärr inte vara i våg efter någon eller några säsonger precis som din gräsmatta inte är perfekt jämn. Om du gräver ner en 50-plint då har den nivån som plintarna vilar på utsatts för åratal av komprimering. Och risken att plint #1 sjunker mer än plint #2 (så att du får en ojämn altan) är extremt liten. Det är därför man gräver så djupt man kan. Jag satte plintar nyligen själv med en s.k Skurupsborr och grävjobbet för 5 plintar tog knappt 1.5 timme. Jag har även använt vanlig jordborr och var skeptisk till att Skurupsborren skulle vara bättre såsom många skriver. Men den är ett helt otroligt effektvt verktyg! Tusen ggr bättre än även en maskindriven klassisk jordborr. Om du inte vill gräva plintar så finns numera markskruv istället. Dessa har jag inte provat så jag kan inte uttala mig.
Just my two cents.
 
Börja gräva. Sen bli en det lätta att välja tillvägagångssätt. Typ platta eller plint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.