Vi har beslutat oss för att sätta in en contura-kamin i vårt vardagsrum på nedre botten...Inte långt ifrån den har vi trappen,så där lär det väl smita upp lite värme hoppas vi..

Men kan man på nåt annat sätt få upp värmen till övervåningen?? Vi komer ha en modulskorsten gå upp genom ett av sovrummen på övervåningen,tänkte att man kanske på nåt sätt kan få ut värmen ur den där uppe??

NÅn som har nån typ av lösning??
 
En tanke kan vara att göra hålet för skorstenen större än skorstenen själv, på så sätt tillåts den luft som värms av skorstenen att stiga upp till övervåningen. Genom att göra så borde även en större andel av värmen stanna i huset isf att följa med röken ut.
 
Skulle kunna vara en tanke,bara det att dottern sover där uppe där skorstenen kommer gå,så hon lär ju bli väckt direkt om det ska vara öppet hit ner...

Annars hade det funkat...
 
Jag skulle installera kaminen först, elda och se hur värmen sprider sig i huset.

Sedan skulle jag fundera på om det fanns platser i huset som var kalla och som skulle kunna åtgärdas genom smarta lösningar.
 
Japp,orustfredrik,det e ju planen...men jag gillar att kolla upp saker så man har lite alternativ när man väl e där...Jag gissar att det kommer behövas nån typ av anordning för att få upp så mycket luft som möjligt dit upp...

Ska kolla vidare på dina länkar 79:an...

Tack för att ni hjälper till:)

Är det ingen som gjort nåns mart lösning hemma alltså??
 
har en "värmeflyttare mellan mitt vardagsrum på nedre plan och sovrummet på övre plan, fungerar utan annm
 
lillalillajag skrev:
Jag gissar att det kommer behövas nån typ av anordning för att få upp så mycket luft som möjligt dit upp...
Jag gissar att det inte behövs, om ni inte kör med hermetiskt stängda dörrar till rummen på övervåningen. Annars skulle du väl kunna köra värmeflyttare som andra föreslagit. Eller en dubbelkanalig skorsten, där du använder den ena kanalen för att flytta värme från bottenvåning till övervåning. Kanske kan man ha den som frånluft också genom att öppna och stänga till på rätt ställen? Och dessa förslag ger jag helt utan att veta...

Vi har en kamin på bottenvåningen. Om man behöver elda i den så får man snabbt varmt på hela övervåningen (givet att dörrarna till sovrummen står på glänt) och vardagsrummet (föga förvånande, i o m att kaminen står där...), men inte i köket som ligger bredvid v-rummet. Att få varm luft att röra sig uppåt är lätt, men inte att få den att röra sig i sidled.
 
Jag gissar att det inte behövs, om ni inte kör med hermetiskt stängda dörrar till rummen på övervåningen. Annars skulle du väl kunna köra värmeflyttare som andra föreslagit. Eller en dubbelkanalig skorsten, där du använder den ena kanalen för att flytta värme från bottenvåning till övervåning. Kanske kan man ha den som frånluft också genom att öppna och stänga till på rätt ställen? Och dessa förslag ger jag helt utan att veta...

Vi har en kamin på bottenvåningen. Om man behöver elda i den så får man snabbt varmt på hela övervåningen (givet att dörrarna till sovrummen står på glänt) och vardagsrummet (föga förvånande, i o m att kaminen står där...), men inte i köket som ligger bredvid v-rummet. Att få varm luft att röra sig uppåt är lätt, men inte att få den att röra sig i sidled.
Funkar inte i mitt hus iallafall, har insats kamin i ett rum på ca 36kvm och dörren snett bakom på sidan om murstocken, väggen är en gammal bärande timmervägg ca 40cm tjock, utanför är en lång hall med trapp uppåt, även fast jag har både takfläkt och en bordsfläkt att försöka flytta värmen med, vill den inte ut genom dörrhålet, luften verkar bara vilja strömma in i rummet. Dock värmer murstocken en del på våningen ovanför. Skall installera nån typ av värmeflyttare när jag river upp golvet på övervåningen, så att jag kan gömma den i golv/tak, tycker att det inte är snyggt med plast kanaler/rör i taket och på väggen.
 
Tack för alla svar hörrni:)

Vi fick komma in till ett par här i området som hade löst det hela med att sätta in en ventilationsfläkt i vardagsrummet och dragit ett rör från den upp till övervåningen...

Så så får vi nog göra vi med,om det nu behövs vill säga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.