N
Ska anlägga platta på mark intill huset, ca. 40m2.
Har fått offert på ca. 3000kr/m2 för schaktning, markarbete, dränering och gjutning av platta med armering.
Är detta priset rimligt för 2023?

Sen undrar jag hur noggrant en dum lekman ska specificera plattan?
I princip vet jag bara att det ska vara 200mm isolering, och längd x bredd på ytan.

Men t.ex. armering, ska man specificera tjocklek och kvalitet på denna? Ska man specificera diameter på dräneringsrör osv. osv.? Behöver man lämna in detaljerade ritningar osv? Behöver man specificera den färdiga betongytans jämnhet?
Entreprenören säger bara att det blir "fackmannamässigt" urfört.
 
Svårt att svara på utan att veta mer om förutsättningarna, men är nog inte orimligt för en så liten platta om än ganska dyrt.

Vad ska du ha denna till? Är det en uteplats? Speca det du bryr dig om resultatet på är mitt tips.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
F
N Namnet skrev:
Ska anlägga platta på mark intill huset, ca. 40m2.
Har fått offert på ca. 3000kr/m2 för schaktning, markarbete, dränering och gjutning av platta med armering.
Är detta priset rimligt för 2023?

Sen undrar jag hur noggrant en dum lekman ska specificera plattan?
I princip vet jag bara att det ska vara 200mm isolering, och längd x bredd på ytan.

Men t.ex. armering, ska man specificera tjocklek och kvalitet på denna? Ska man specificera diameter på dräneringsrör osv. osv.? Behöver man lämna in detaljerade ritningar osv? Behöver man specificera den färdiga betongytans jämnhet?
Entreprenören säger bara att det blir "fackmannamässigt" urfört.
precis, vad ör den till för? ”Fackmannamässigt” är ett rätt luddigt begrepp om det kommer en ”hemskolad” altanbyggare. Jag hade specat tjocklek på plattan, vilken armeringsmatta som skall användas, att det skall formas med vot och hur denna skall se ut samt hur den skall armeras.

Hur tänker du använda betongytan? Allt du gör med den för att få den skapligt jämn, stålglättaf mm är billigare när det är lite halvmjukt än efter det har bränt.
 
N
F falkn skrev:
Svårt att svara på utan att veta mer om förutsättningarna, men är nog inte orimligt för en så liten platta om än ganska dyrt.

Vad ska du ha denna till? Är det en uteplats? Speca det du bryr dig om resultatet på är mitt tips.
Förutsättningarna är sandig mark, tillgängligt genom en häck mot gatan. Tror det är ganska bra/lätta förutsättningar.

Det blir till ett uterum med stora glaspartier, skjutdörrar. Så kantlasten blir ganska stor. Ev. tänkter jag mig att man kanske bygger om till åretruntboende med tiden.
 
N
F fsn skrev:
precis, vad ör den till för? ”Fackmannamässigt” är ett rätt luddigt begrepp om det kommer en ”hemskolad” altanbyggare. Jag hade specat tjocklek på plattan, vilken armeringsmatta som skall användas, att det skall formas med vot och hur denna skall se ut samt hur den skall armeras.

Hur tänker du använda betongytan? Allt du gör med den för att få den skapligt jämn, stålglättaf mm är billigare när det är lite halvmjukt än efter det har bränt.
Ska försöka speca armeringen. Tack för input. Vot antar jag är samma som kantbalk? Tänkte mig en 300mm bred kantbalk med 4x12mm armeringsjärn.
 
Ska betongen vara synligt golv? Oavsett bör det glättas så du kan lägga golv direkt på sen.
 
N Namnet skrev:
Ska försöka speca armeringen. Tack för input. Vot antar jag är samma som kantbalk? Tänkte mig en 300mm bred kantbalk med 4x12mm armeringsjärn.
Var Du bor är en högst relevant faktor för vad ett jobb kostar.
Berätta var Du bor!
 
N
F falkn skrev:
Ska betongen vara synligt golv? Oavsett bör det glättas så du kan lägga golv direkt på sen.
Nej, betongen ska inte vara synligt golv. Lägger på nånting .... uterums-golv-typ ... har inte kommit så långt i tankearbetet än.
Tack för tipset, stålglättning skrivs in i specifikationen.
 
N
lunnabo lunnabo skrev:
Var Du bor är en högst relevant faktor för vad ett jobb kostar.
Berätta var Du bor!
Vågar man berätta vart man bor på inter-net? :thinking:
Det är i södra Skåne. :cool:
 
F
N Namnet skrev:
Vågar man berätta vart man bor på inter-net? :thinking:
Det är i södra Skåne. :cool:
Det har liten betydelse, det som mest påverkar priset är avståndet från betongstationen, vägens belastningsregler fram till huset samt om man har tillgänglighet med bil med ränna eller om man behöver pumpbil.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
N Namnet skrev:
Det blir till ett uterum med stora glaspartier
N Namnet skrev:
Tänkte mig en 300mm bred kantbalk med 4x12mm armeringsjärn
Such a slab is needed for a brick house, not for a conservatory. Concrete reinforcement heavily oversized.
 
N Namnet skrev:
Vågar man berätta vart man bor på inter-net? :thinking:
Det är i södra Skåne. :cool:
Låt Lelle, Lennart Nilsson, göra jobbet.
Han utgår från Hurva.
 
Eftersom du ska ha någon typ av dränering så tänker jag att du kanske ska ha dagvattenledningar också?
"Allt" detta vatten ska ju mynna ut någonstans..
Ska det kopplas på befintlig dagvattenledning som du har till huvudfastigheten så kan det ju vara smart att entreprenören gör det i samma veva. Har hört att det ska vara mycket sten i backen nere i Skåne så kan vara svettigt att gräva det senare för hand ;)
 
U Uju1771 skrev:
Eftersom du ska ha någon typ av dränering så tänker jag att du kanske ska ha dagvattenledningar också?
"Allt" detta vatten ska ju mynna ut någonstans..
Ska det kopplas på befintlig dagvattenledning som du har till huvudfastigheten så kan det ju vara smart att entreprenören gör det i samma veva. Har hört att det ska vara mycket sten i backen nere i Skåne så kan vara svettigt att gräva det senare för hand ;)
Du skulle också kunna börja med att läsa vad ts skriver om sina markförhållande.
Läs gärna inlägg #4
Sandig mark....
 
lunnabo lunnabo skrev:
Du skulle också kunna börja med att läsa vad ts skriver om sina markförhållande.
Läs gärna inlägg #4
Sandig mark....
Jag ber om ursäkt Lennart
Men det regnar väl även där det är "sandig mark"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.